Filmmekande i Magix

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Filmmekande i Magix

Inlägg av Stefan »

Detta är väl en liten inbjudan till Jokern fr.f.a. om lite tekniksnack (då han också kört Magix), men förhoppningen är att det på sikt kan ge viss input till andra filmmakare.

Fick ju som sagt på annat håll en hel del konstigheter i Magix senast. En grej jag kom på nu, är att om man vill kombinera två filmer, ska man INTE lägga dem på spåren direkt efter varandra. Det verkar som om film #2 så att säga "lägger beslag" på spår #2 om man lägger den där. Sedan verkar det inte gå att lägga kommentarer, övergångar m.m. där och få det att funka.

Men, testade jag att lägga kamera två på typ spår 5 (har inte så stor skärm), så verkade det lira bättre. Då ser det ut som att man kan klippa ut bitar ur det spåret och pussla in i spår ett med "huvudfilmen". Sen får man väl se var man slutligen ska lägga musiken och få det att fungera...

Man lär så länge man lever...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Jokern »

Bara fråga på, Stefan..
Du vet, att om jag kan hjälpa till, så gör jag det :-)

Jag använde alltid spår 2 till "huvudfilmen" och spår 1 till musik.
Spår 3 blev använd till "sekundärfilmen".
Resten av spåren 4-5-6-7-8-9 etc. blev till bilder, text och trixande av olika grejor..

Man kan flytta runt med filmen, efter man har klippt den, men det gäller då om att ha lite koll på, vart man skall ha dom..

När jag tex hade en liten filmbild i en av hörnorna, då drar jag bara i kanten av ramen, når denna är markerat..
På så set kan du lägga "film i film" på skärmen :-)

Testa att göra en liten film, på ca 5 min.. Då är datorn stärk nog till att "leka" lite med i programmet..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Stefan »

OK, tack för det, det får jag testa *thumb_up* Finns väl risk att jag återkommer, men försöker labba på själv :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Stefan »

Jajamen @Jokern, det var uppenbarligen spår 1 som spökade, tack för tipset *thumb_up*

Avslutade som sista punkt med att lägga i musiken på spår 1.

Gjorde så nu att "huvudfilmen", kamera framåt, las på spår 2, och sedan fick bakåtkameran hamna på spår 3. Plötsligt var de problemen borta. Det verkar vara spår 1 som har några speciella egenskaper som jag inte hajar. Ännu bättre blev att byta plats på spåren 2 och 3, eftersom spåret som ligger underst verkar ha prio i visningsrutan. På det sättet kunde jag enklare ta fram spår 2 för att kolla via ikonen "S" i vänstra rutan av spåret. Bara att släcka s:et sedan för att komma tillbaka till huvudfilmen.

Som du säger, det gäller att hålla ordning på bitarna, i klippet under "dagens runda" hamnar jag ur synk efter typ halva klippet. Men det är nog mest att lära sig ett arbetssätt. Så, det är bara att träna på, allt behöver ju inte hamna på tuben och här.

Men, som sagt, tack för bra tips, jag lär nog återkomma. Och "bild-i-bild" får väl bli nästa steg att få koll på... :D

Plötsligt blev det kul att leka runt och labba lite. Kanske något av det sitter kvar över vintern sen. Just nu håller jag på med ett enkelt intro/extro.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Jokern »

That's the spirit, my man
Ja så snart det inte jävlas med en, då bliver det genast roligare och man vill bara ha mera råmaterial att leka med



Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Jokern »

Vi kan fortsätta här @Stefan, innan vi får skäll i en annan tråd :-)
Det är såhär med dom små "jäkla" klippen, att dom uppstår, när man har gjort ett "cut" i en filmsnut och sen flyter på musen..
Då har man på nått sätt "limmat" fast klippet och sen "tappar" man det, och det hoppar ner någonstans på en linje..
Det är min teori, då det har hänt mig några gångar, men då har jag turligt nog tittat efter, innan jag färdigställer filmen..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Filmmekande i Magix

Inlägg av Stefan »

Ja, det låter som en bra idè.

OK, då var det säkert det som hade hänt. Det lustiga var väl att klippet var så enormt litet, skulle väl aldrig medvetet göra ett så kort klipp. Men, man får väl gissa att jag kanske bara fintrimmat ett klipp jag ville ha, fast knappast med en så liten bit. Det såg ut att vara just så kort som det verkade i filmen. Men, men, som jag sa, Magix känns inte 100% avlusat. Å andra sidan ja en dator som går på knäna spöka en del, just "klibbig pekare" har man ju varit med om i andra sammanhang.

Jag antar att man skulle på ett sätt kunna göra det lättare om man klippte ihop typ 5 minuter per bit, slutade med att bara skarva ihop de bitarna som sista steg. Men, stor risk att tappa storyn på vägen,

Dock har jag väl själv en del att lära, och det där var ju en erfarenhet, det lär komma fler :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar