Ny kategori?
Re: Ny kategori?
tackar, vet inte varför jag inte fick fram det för.. valde det sökförslaget som kom upp automatiskt men det fanns inget, sbt (skit bakom tangentbordet) helt enkelt
- Jon Anders Olsson
- Cykel
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
- Hoj: Crosstourer VFR1200X
- Ort: Storvik
Re: Ny kategori?
Nu måste jag skriva av mig lite här oxå... jag har ju haft både TA -98 och VA -04 och har nu en CT -12!
Kan säga att jag har kört både landsväg ok terräng med alla och visst är det olika cyklar.
Orginaldäckena på CT är inte det bästa i terräng, har själv beställt nya Golden tire GT201 till min!
framfjädringen är väldigt mjukt inställd från början men kan enkelt justeras, vilket inte går på VA,
och jag kan inte säga att VA är bättre terrängmaskin, om man ska gå efter data så är ju VA betydligt sämre terrängmaskin...
Negativt på VA vid terrängkörning...
-Bred sadel
-Breda kåpor som ger dålig sikt
-Hög tyngdpunkt
-inga justeringar på framdämparna
man kan inte bedöma hur bra maskinen är i terrängen bara av utseendet på maskinen!
Sen tycker jag dom har lyckats bra med sadeln på CT, jag fick ont av orginalsadeln på min VA och bytte till komfortsadel, på CT så får jag inte ont och sitter bekvämt, men smaken är som baken!
Sen ska jag ta + och - betyg på CT gämfört med VA
+ V4 motorn är riktigt trevlig, dock är det något bättre känsla i en V-twin vid svår terräng. (Smaksak)
+ Ställbara dämpare även i fram.
+ Kardan (smaksak? jag gillar inte kedjedrift iaf)
+ Tankmätare
+ Soppaförbrukningen
+ lättare att lyfta tanken(vid ex vis filterbyte)
+ bromsarna
+ mindre fartvind på benen
- Vindrutan (vid touring anv.)(finns orginal touringruta att köpa till eller MRA som har flera att välja på till denna modell!
- däcken (vid terrängkörning)
- dåliga stänkskydd (går att fixa)
- original handtagsvärmare kostar ca 3500kr (finns andra att välja på för 699kr som passar rakt av)
- lite stressig motor om man vill hålla jämn låg hastighet, typ 20-30km/tim
- varvräknaren är lite annorlunda och svårare att avläsa (Smaksak?)
Om man gör tvärtom och tar XL1000V ABS -04 för och nackdelar jämt emot CT.
+ V-tvin trevlig motor vid hård terräng (Smaksak)
+ motorn är inte lika stressad vid krypkörning
+ stor tydlig varvräknare
+ orginaldäcken är lite mer lämpade för terräng än på CT.
- Fartresurser
- kurvstabilitet
- Breda kåpor som ger dålig sikt vid terräng
- Hög tyngdpunkt
- inga justeringar på framdämparna
- Tankmätare saknas
- kedjedrift (Smaksak?)
kommer säkert på nåt mer sen
jag har även provkört yamaha Super tenere 1200 -13 och Tiger Explorer -13 och 1200 GS -07!
Kan säga att jag har kört både landsväg ok terräng med alla och visst är det olika cyklar.
Orginaldäckena på CT är inte det bästa i terräng, har själv beställt nya Golden tire GT201 till min!
framfjädringen är väldigt mjukt inställd från början men kan enkelt justeras, vilket inte går på VA,
och jag kan inte säga att VA är bättre terrängmaskin, om man ska gå efter data så är ju VA betydligt sämre terrängmaskin...
Negativt på VA vid terrängkörning...
-Bred sadel
-Breda kåpor som ger dålig sikt
-Hög tyngdpunkt
-inga justeringar på framdämparna
man kan inte bedöma hur bra maskinen är i terrängen bara av utseendet på maskinen!
Sen tycker jag dom har lyckats bra med sadeln på CT, jag fick ont av orginalsadeln på min VA och bytte till komfortsadel, på CT så får jag inte ont och sitter bekvämt, men smaken är som baken!
Sen ska jag ta + och - betyg på CT gämfört med VA
+ V4 motorn är riktigt trevlig, dock är det något bättre känsla i en V-twin vid svår terräng. (Smaksak)
+ Ställbara dämpare även i fram.
+ Kardan (smaksak? jag gillar inte kedjedrift iaf)
+ Tankmätare
+ Soppaförbrukningen
+ lättare att lyfta tanken(vid ex vis filterbyte)
+ bromsarna
+ mindre fartvind på benen
- Vindrutan (vid touring anv.)(finns orginal touringruta att köpa till eller MRA som har flera att välja på till denna modell!
- däcken (vid terrängkörning)
- dåliga stänkskydd (går att fixa)
- original handtagsvärmare kostar ca 3500kr (finns andra att välja på för 699kr som passar rakt av)
- lite stressig motor om man vill hålla jämn låg hastighet, typ 20-30km/tim
- varvräknaren är lite annorlunda och svårare att avläsa (Smaksak?)
Om man gör tvärtom och tar XL1000V ABS -04 för och nackdelar jämt emot CT.
+ V-tvin trevlig motor vid hård terräng (Smaksak)
+ motorn är inte lika stressad vid krypkörning
+ stor tydlig varvräknare
+ orginaldäcken är lite mer lämpade för terräng än på CT.
- Fartresurser
- kurvstabilitet
- Breda kåpor som ger dålig sikt vid terräng
- Hög tyngdpunkt
- inga justeringar på framdämparna
- Tankmätare saknas
- kedjedrift (Smaksak?)
kommer säkert på nåt mer sen
jag har även provkört yamaha Super tenere 1200 -13 och Tiger Explorer -13 och 1200 GS -07!
Re: Ny kategori?
verkar som det kommer en ny crossrunner nästa år, verkar bli en trevligare crossover än generation 1
finns lite fakta här http://www.hondamc.com/hojar/kolla-in-n ... ossrunner/" onclick="window.open(this.href);return false;
finns lite fakta här http://www.hondamc.com/hojar/kolla-in-n ... ossrunner/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Ny kategori?
Den ser ju bra ut
Bliver nog en mc man lär se mycket av.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Bliver nog en mc man lär se mycket av.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Ny kategori?
ja jag tror också det kan bli en populär hoj om nu inte Honda sätter drömpris på den...
- ralsbo
- 50cc
- Inlägg: 88
- Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
- Hoj: Honda Crosstourer
- Ort: Alingsås
- Kontakt:
Re: Ny kategori?
Jon Anders. Du som verkar ha koll på grejerna.
Vad är det för bensinförbrukning på en Crossrunner?
Är ju lite bortskämd med bmw:n då jag kommer nästan 70 mil på en tank.
Vad är det för bensinförbrukning på en Crossrunner?
Är ju lite bortskämd med bmw:n då jag kommer nästan 70 mil på en tank.
Re: Ny kategori?
crossrunnern är en törstig sak enligt vissa, och ja, med dagens utveckling kan jag hålla med men det är ju en gammal grundmaskin från -02, nu pratar jag om nuvarande maskin (gen 1) som jag äger, personligen tycker jag det är en normalförbrukning då jag ligger runt 0.55L/milen, rekordet är väl 0.47 (räknat sträcka mot antal liter jag fick i), men det finns flertalet personer som säger att förbrukningen ligger mellan 0.7-0.8 vilket jag tycker låter orimligt, men det har väl troligtvis med körstilen att göra, min förbrukning är mätt som touring med maxfart runt 110-120, jag vet att när vteck slår till så ökar förbrukningen (och busfaktorn) men den siffran tycker jag är onödig att nämna för det får man räkna med då.
Min gamla Varadero -04 fick jag att snitta på 1L/milen när jag körde på storbana, normalkörning runt 0,5...
Men några 70 mil kommer du inte hur försiktig du än må vara med gasrullen med en cr, max skulle jag säga 40 mil men då har nog tankvarningen sagt tom tank i några mil.
Jämför man med mina föräldrars tdm 900 som drar 0.35-0.4 och likaså bmw:S parallell Twin som ligger på liknande förbrukning så kan jag nog hålla med om att cr:en drar onödigt mycket mot vad tekniken idag erbjuder, en bensin bil drar ju t.om mindre
Min gamla Varadero -04 fick jag att snitta på 1L/milen när jag körde på storbana, normalkörning runt 0,5...
Men några 70 mil kommer du inte hur försiktig du än må vara med gasrullen med en cr, max skulle jag säga 40 mil men då har nog tankvarningen sagt tom tank i några mil.
Jämför man med mina föräldrars tdm 900 som drar 0.35-0.4 och likaså bmw:S parallell Twin som ligger på liknande förbrukning så kan jag nog hålla med om att cr:en drar onödigt mycket mot vad tekniken idag erbjuder, en bensin bil drar ju t.om mindre