Honda NC750X/XD
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Honda NC750X/XD
Hej Lucky. Fina bilder på fin hoj, men då jag inte alls är bekant med modellen, har du moddat nåt och i så fall vad. Lite text till bilderna vore i så fall behjälpligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- LuckyBike´s
- Trehjuling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 06 apr 2016, 06:33
- Hoj: NC750xd-15
- Ort: Storstan
Re: Honda NC750X/XD
Absolut Fibern
Hojen är höjd: i fram genom gaffelbens förlängare ca 55 mm (syns inte i detalj på någon av bilderna, skymtas på bild 2 sticka upp ur gaffelkronan) och bak på bild 5, de svarta "hundbens" stagen på bakfjädrings länkaget, de är kortade ca 12 mm = 40 mm högra bakända, varför 15 mm skillnad fram och bak (bra fråga) jag gillade inte den ursprungliga gaffelvinkeln, nu blir den någon grad flackare och det passar mina behov bättre.
Bild 3: Stiödet blir ju då för kort med så mycket höjning, istället för att förlänga det med en bit rör så väljer jag att svetsa dit en bult och mutter (14 mm fingängad) då blir ju stödet justerbart i alla lägen
Bild 2: visar också "fågelpinnen"! Då styret ar ett vanligt 22 mm stålrörs styre är de väl ömtåliga för "skogsbruk" och en "fågelpinne" kanske räddar någon "tappad hoj" i skogen!
Förövrigt Bild 1 och 4 är en ny ruta och en klassisk skärm förlängare.
Ha det bäst där ute! L
Hojen är höjd: i fram genom gaffelbens förlängare ca 55 mm (syns inte i detalj på någon av bilderna, skymtas på bild 2 sticka upp ur gaffelkronan) och bak på bild 5, de svarta "hundbens" stagen på bakfjädrings länkaget, de är kortade ca 12 mm = 40 mm högra bakända, varför 15 mm skillnad fram och bak (bra fråga) jag gillade inte den ursprungliga gaffelvinkeln, nu blir den någon grad flackare och det passar mina behov bättre.
Bild 3: Stiödet blir ju då för kort med så mycket höjning, istället för att förlänga det med en bit rör så väljer jag att svetsa dit en bult och mutter (14 mm fingängad) då blir ju stödet justerbart i alla lägen
Bild 2: visar också "fågelpinnen"! Då styret ar ett vanligt 22 mm stålrörs styre är de väl ömtåliga för "skogsbruk" och en "fågelpinne" kanske räddar någon "tappad hoj" i skogen!
Förövrigt Bild 1 och 4 är en ny ruta och en klassisk skärm förlängare.
Ha det bäst där ute! L
Senast redigerad av LuckyBike´s den fre 15 apr 2016, 14:28, redigerad totalt 2 gång.
Idag... Vårt enda dygn vi har, gör nått, säg något.... till någon du håller av! Lev o njut!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Honda NC750X/XD
Okej, tack för infon. Där klarnade en del. Sidostödet var väl det enda jag tyckte mig se ändrat. Däremot visste jag inte att modellen inte har fågelpinne som standard.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Honda NC750X/XD
Hej Lucky !
Snygg cykel ! Var har du fått tag på rutan. Skulle bytt ruta på min frus NC700xd.
//Mats
Snygg cykel ! Var har du fått tag på rutan. Skulle bytt ruta på min frus NC700xd.
//Mats
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Honda NC750X/XD
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
Summering av 2017 med nya NC750X
Köpte en ny NC750X i februari hos Fottas i Ludvika. Tog hem den till garaget på släpkärra. Väl där så var det dags att börja göra den iordning för säsongen.
Det som skulle göras var:
Centralstöd
Motorbåge
Extraljus
DRL
Ladduttag usb
El till GPS
Packväskor o Toppbox
Högre ruta
Förlängare till framskärmen
Kylarskydd
Handtagsskydd
Började med att bygga en ny elcentral för all extra utrustning. Mc:n har ett uttag för extrautrustning och en kabelsats och relä man kan köpa till, till ett högt pris och dessutom är kablarna väldigt klena.
Jag bestämmer att endast ta styrström från orginaluttaget till min nya elcentral. Den matas från + på batteriet via en säkring. Sen på med extrljus och DRL Under säsongen har jag kört över 1800 mil utan några problem.
De av Honda orginalmonterade däcken Dunlop D609 höll bara 630 mil, vilka skitdäck.
Satte på Pirelli Scorpion Trail vilka nu har rullat 1170 mil och de är inte slut än. Kan bara summera att jag gillar den mer och mer.
Den skulle kunna ha haft lite mer hästar, men å andra sidan är den bensinsnål ca 3 dl per mil.
Köpte en ny NC750X i februari hos Fottas i Ludvika. Tog hem den till garaget på släpkärra. Väl där så var det dags att börja göra den iordning för säsongen.
Det som skulle göras var:
Centralstöd
Motorbåge
Extraljus
DRL
Ladduttag usb
El till GPS
Packväskor o Toppbox
Högre ruta
Förlängare till framskärmen
Kylarskydd
Handtagsskydd
Började med att bygga en ny elcentral för all extra utrustning. Mc:n har ett uttag för extrautrustning och en kabelsats och relä man kan köpa till, till ett högt pris och dessutom är kablarna väldigt klena.
Jag bestämmer att endast ta styrström från orginaluttaget till min nya elcentral. Den matas från + på batteriet via en säkring. Sen på med extrljus och DRL Under säsongen har jag kört över 1800 mil utan några problem.
De av Honda orginalmonterade däcken Dunlop D609 höll bara 630 mil, vilka skitdäck.
Satte på Pirelli Scorpion Trail vilka nu har rullat 1170 mil och de är inte slut än. Kan bara summera att jag gillar den mer och mer.
Den skulle kunna ha haft lite mer hästar, men å andra sidan är den bensinsnål ca 3 dl per mil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Honda NC750X/XD
Man får gratulera till nöjdheten Snygg elcentral också... Gött med ordning i reda i egendragen el. Ska försöka dra om mitt i vinter.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
Här kan du se hur jag har kopplat elen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Honda NC750X/XD
Ser ju underbart ut
Vist är det skönt med automatlåda..!!
jokern.eu
Vist är det skönt med automatlåda..!!
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
Nu tog ju inte jag automatlådan, säkert skönt och bekvämt.
Men jag vill köra mc och då vill jag nog växla själv.
Men jag vill köra mc och då vill jag nog växla själv.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2398
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
Snyggt fixat där med elen
3 dl milen!! Jösses vad snålt
3 dl milen!! Jösses vad snålt
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
Min sörplar i sig 7 dl
Fast jag brukar säga, riktiga motorer vill ha mycket mat
I alla fall i väntan på att få ordning på förgasarna
Skickat från luren
Fast jag brukar säga, riktiga motorer vill ha mycket mat
I alla fall i väntan på att få ordning på förgasarna
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Honda NC750X/XD
@Peter, det låter som att du också haft V8-bil "Manliga motorer behöver rejält käk"...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Honda NC750X/XD
@Stefan. Nä ingen V8 än! Fast det finns drömmar om det. Nu får jag hålla tillgodo med en fin V2:a
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Honda NC750X/XD
Det räcker en bra bit det också
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen