Crossrunner

Här funderar vi på att starta liknande kategori för de övriga modellerna i Hondas Crosscountry serie och de som har X som avslutning på modellnamnet.
Som de bägge transalp och varadero kategorierna.
Tillsvidare om behovet finns pratar vi bara allmänt.
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Köpte en Crossrunner (VFR 800 X) och är jättenöjd med den. Varaderon är dock speciell så jag saknar den, men en granne förbarmar sig över den så den är i gott förvar. Någon fler här som "bytt ner" sig i motorstorlek och valt en Crossrunner?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Crossrunner

Inlägg av Ralf-FIN »

Skriv gärna en "jämförelse-review" mellan de båda hojarna, vore ju intressant att läsa hur skillnaden upplevs av nån som kört båda. Finns ju säkert både för- och nackdelar med båda modellerna.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Det kommer mer när jag kört en långtur.
XL 1000V (2005) kallas XL nedan och VFR 800X (2016) kallas VFRX nedan.

Här finns en beskrivning av den nyare VRFX https://www.fastbikes.se/index.php/sv/r ... 5-provkord

Höjden skiljer en del mellan XL och VFRX, VFRX har lägre sadelhöjd som även är ställbar med tillhörande skruv och brickor. Jag fick höja den till högsta läget för att få en så pass vilsam sittställning som möjligt. Är man kort för XL så är VFRX enklare att manövrera med fötterna. "Stillastående" (ja ni förstår vad jag menar) så är VFRX mycket enklare att manövrera för mig på halt grus. Vid körning så är XL lite högre och har lite bättre sikt över framförvarande bilar (förutom dessa klossar till husvagnar och husbilar).

Ruta och extra ruta, jag fick med en Giviruta som inte fungerade så bra för mig till VFRX, orginalrutan var inte heller perfekt, just vid lite högre hastigheter känns det extra mycket. Med XL var det i princip samma problem för mig. Det finns ju extrarutor (clip-on) och på XL fick jag ordning på det riktigt bra. Håller fortfarande på med justeringar på VFRX

Ljus: som sagt har inte åkt nån längre sträcka i mörker, men XL har bra ljus jämfört med andra, på VFRX är det LED som gäller. Jag upplever ljusbilden som lite smal och kort vid halvljus, men styrkan är ok. Det går alltid att komplettera med extra ledljus om behov finns tänker jag.

Motorns karaktär skiljer markant, en twin är alltid en twin... Det lite häftiga med VFRX är att den vid 6600 varv ryter till, upp till den gränsen så använder den bara 8 av 16 ventiler, men vid högre varv så "hoppar" den till och "skenar" iväg med alla ventiler i arbete.

Tanken rymmer 21 liter och teoretiskt så ska den klara sig i 40 mil på det, men det är ju avhängligt i hur gasglad man är :-)

Orginalväskorna är snygga och väl integrerade, men är man 2 på mc:n och ska iväg på en långtur några dagar så blir det minimalistisk packning som gäller, åker man själv är packning aldrig ett problem...

Tja det var väl mitt tyckande just nu...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Crossrunner

Inlägg av Daniel »

Grattis!!
Det låter som om du fått tag på en väldigt fin hoj!!
Jag följde länken och läste resencionen - där jag kunde bocka av väldigt många saker jag uppskattar hos en cykel.
För egen del (188 cm i strumplästen) är den nog inte att tänka på, men annars hade jag varit lite avundsjuk...
:D
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Crossrunner

Inlägg av monza »

<3 recensioner. Tack så länge. Du får gärna fortsätta att uppdatera skillnaderna mellan maskinerna.
// //
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Crossrunner

Inlägg av Ralf-FIN »

Tackar för en upplysande review *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Priset (85000) var en av anledningarna till att jag tog mig råd, 2016 årsmodell, uttagen 2017, gått 470 mil, orginalpackväskor med, pedantiskt skött... Har sett att priserna sjunker på de som finns på blocket, i Sverige (norra europa) så råder det ju kubikjakt känns det som, men jag kan inte säga att VFRX är sämre i något avseende än XL, bara annorlunda. Har provkört en del andra modeller från KTM (1190) och BMW (1200 gs) och tycker att XL var trevligare. KTM är för hög för mig, och BMW för tråkig, en v-twin är alltid en v-twin :-D
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Efter snart två år så har jag bytt ut min VFR x till en CRF 1100.
Jag kan säga en sak som väsentligt skiljer XL och VFR X, det är gruskörning, det är 17 tum fram och bak på VFR X och det är inte kul att köra med den på grus, grovt grus plogar den sig fram i, lite olustig känsla...

Fjolåret gick bort tack vara covid-19 och inget norgeresande, sedan så kände jag av att när jag skjutsade längre sträckor på VFR X så var benvinkeln inge bra och man kan ju inte flytta runt så mycket på sadeln då man skjutsar, och tjejen vill jag i allafall ha med mig på turer då och då... så blickarna föll åter på en Africa Twin DCT 2019. Inköpt i dag, sprillans ny... jag är hemma igen :-)
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Crossrunner

Inlägg av Peter »

Härliga tider Nesse
Hoppas du får många goa mil med den

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Crossrunner

Inlägg av Daniel »

@Nesse

Hoppas den nya hojjen blir precis så bra som du kan önska!

Funderade du något på "storebror" till din VFRX - VFR1200x innan du slog till på CRF'en?
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Hej tillbaka efter semestern. Ja jag funderade på VFR1200x nån gång, men det är svårt att hitta någon att provköra. Kardan är ju trevligt, men men. AT är trevlig, tyngdpunkten något lägre än XL. Det är en fantastisk motor på AT och dct på det. Det är bekvämt att slippa sitta och växla faktiskt (har haft automat på bilen länge nu). VFR 800 x är en trevlig hoj, kul motor och välbalanserad och lättkörd, men inget man åker mycket på grus med, vilket jag har för avsikt att börja med
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Crossrunner

Inlägg av Daniel »

Jag utläser mellan raderna att du är väldigt nöjd med AT'n.
Kul att höra!!
Det finns ju plus och minus med alla hojjar, och att hitta "rätt" är inte självklart...
:clap
*drinking_cheers*
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Crossrunner

Inlägg av Nesse »

Ja jag är väldigt nöjd. Den käkar asfalt som Varaderon, många mil utan stopp, regnet var inga problem, mer än att jag var dyngsur när jag kom hem efter 20 mil i duschen. Tyvärr så har inte semestern räckt till med allt man ville göra i år. En längre resa måste man planera lite och Norge var ju ett osäkert mål i våras... så i år igen blev det väldigt lite hojåkning, jag brukar "normalt" åka runt 800-1000 mil, tror jag kom upp i 300 i fjol och är uppe i 250 i år... lite skämmigt... men å andra sidan har jag börjat paddla kajak och det har blivit mycket sånt i fjol och i år... och den är svår att få med sig på hojjen hahaha. Kallas väl ilands-problem, för lite tid, för många leksaker...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar