Saarela i Norr

Länkar till bra handlare ute i världen och med rekommendationer
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jokern
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5001
Ålder: 53
Blev medlem: juni 2012
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#26 Inläggav Jokern » tor 27 mar 2014, 07:59

@V Saarela
En varadero kan väl aldrig bli för hög.


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
http://www.jokern.eu
Blogg : http://varadero.jokern.eu

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#27 Inläggav V Saarela » fre 28 mar 2014, 17:36

Jag är ju bara 1,74 i strumplästerna och med full packning har man ju mer än en gång funderat på en sänkning. Men, då tappar man ju hela tanken med varför jag kör stor offroad, dvs man sitter högt och man ser mer.
Nu har ju synen på Varadero förändrats dom senaste åren, från en hög komfortabel offroadhoj till en komfortabel långtouringhoj. Man kränger på "vanliga landsvägsdäck" och så andvänder man också hojen efter det(jag är väl då den sista wannabeen då) Att sen dom som sänker hojen berättar att hojen dessutom blir bättre som körhoj gör ju inte saken sämre.
Nåja, det finns ju också höjningssatser till Varadero, ingen har efterfrågat dom. Hur man sen kompenserar framgaffeln(finns inget att ta på) vet jag inte, men lär ju med en höjningssats enbart bak bli mer en kvickstyrd "ostabil" banracer?

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#28 Inläggav V Saarela » fre 16 maj 2014, 19:41

Jo ang Icon....

Eftersom min utrustning är annars slut också så tänkte jag kitta mig med Icon från topp till tå(ja....osså kränga dom också)
Eftersom jag är en liten firma och folk måste ju givetvis få byta om fel storlek så tar jag nu hem min utrustning allt eftersom o testar storlek.
Vad har jag hittils märkt? jo att....
- skorna är 1 till 1,5 storlekar mindre
- handskarna verkar stämma bra. mäter man med skjutmått enlig som man ska göra så stämmer det
- jackans storlek verkar normal som också skye nämnde
- nu är jag på resande fot i södra Sverige, men en Varianthjälm kom tydligen idag. Det snitisga(frugan ringde) var att det följde med både klart och tonat visir. Ska bli spännande o se och prova den :)


Det jag nu är fundersam på är....Eftersom Patrol Jackan kommer till europa först(har med att jag ska slippa tull och momspålägg osv) så får jag den utan ryggskydd(ej godkänd här). Fråga: är det nån som sett/klämt på jackan i nån butik i Sverige...om ja, fanns det ryggskydd i dom?

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#29 Inläggav V Saarela » lör 17 maj 2014, 08:26

Jo sant. Ett ryggskydd fast mot kroppen är ju "tio gånger" bättre än ett löst i jackan. men och andra sidan så är ju ett löst skydd i jackan "tio gånger" bättre än utan skydd.
En del trivs ju inte med att kränga på ett skydd och den känna lite konstig(förmodligen en vanesak)....jag tillhör tyvärr den kategorin :(

Tolkar jag av ditt svar att du sett jackorna i en svensk butik och det sitter då ett ryggskydd i dom?

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#30 Inläggav V Saarela » lör 17 maj 2014, 18:08

Jo det är tydligen CE stämpeln som saknas framför back.
Klart man ska alltid berätta att ett ryggskydd mot kroppens ska man ha, men man måste få välja att göra det själv, inte tvingas till det pga saknad av den i jackan tycker jag :(

Jag var lite nyfiken på om dom svenska handlarna har ryggskydd i sina. Priserna på jackorna varierar riktigt rejält verkar det som. Jag var igår förbi hos några handlare i södra Sverige som enligt deras sidor hade Icon, men jag såg inte ett endaste plagg med detta märke på....

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#31 Inläggav V Saarela » mån 19 maj 2014, 05:31

Passerade ju Trollhättan i fredags och tänkte inte på att dom ligger där :(
Är det en butik, eller....?
Kikar man på deras sida så har dom ju ryggskyddet med på bild och det finns ingen not om att den inte finns med. Känns ju inte riktigt rätt?(med tanke på att den inte är CE-godkänd)

Nåja, jag har ställt frågan om det går att trycka in nåt "skräp" som är CE-godkänt, mest för att kunna ha ett vettigt pris på dom och att dom är kompletta(typ 3500:- för den med "klibbor")

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#32 Inläggav V Saarela » fre 25 jul 2014, 17:58

Jag har tagit hem ett kit med Prox ventilshims om nu nån skulle få för sig att justera ventilerna. I Hondas program så har väl Varadero(.....och givetvis då motorbroder VTR) lite egna ventilstorlekar.(9,48mm)

Shimsen kostar endast 25:-/styck. Just nu finns dom bara i 0,05 stigning(mindre stigning är best.vara)Smidigast är väl om man bara mejlar mig, jag stoppar in dom i kuvert(fraktkostnad=brevporto) och skickar med faktura.

FatBob
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: september 2014
Hoj: Varadero XL1000 -99
Ort: Norrköping

Re: Saarela i Norr

#33 Inläggav FatBob » tor 18 sep 2014, 23:39

Har sett att det kanske anses lite "mjäkigt" att sänka sin varadero........men nu har även jag beställt en sänkningssats från Saarela i Norr.:)
Kort i rocken som man är, så känns det ändå som en vettig investering. Hoppas bara att det inte inverkar allt för negativt på terrängegenskaperna, eftersom jag hoppas kunna åka lite mer bredvid vägen när jag vant mig vid hojen.:)
Håller tummarna för en snabb leverans nu bara! 8)

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#34 Inläggav V Saarela » fre 17 okt 2014, 04:58

Äntligen lossnar det på stötdämparsidan till Varadero och Transalp. Har nu äntligen i princip klart med lite av Hyperpros produkter, både fjädrar fram och bak samt stötdämpare.

En Hyperpro bakdämpare bak till Varadero torde hamna på strax över 4000:-

The Hyperpro shock is equipped with the following techniques:
-High performance construction; a wet born piston road and self-adjusting bearing.
-Radial piston; this piston with straight flow and preload through a pre-combustion oil chamber guarantees an optimum response.
-7075 T6 Aircraft Aluminum
-Anti-Block-System; a seperate pressure valave prevents a Hydraulic-lock of the shock.
-Anti-Fading Damping System; because of the aluminum piston and the steel tube there is no fading in the -damping system when the temperature of the oil increases.
-Rebound/compression adjuster; 50/30 clicks
-Threaded Spring Preload Adjuster
-The Hyperpro’s progressive or linear spring on request
-Maximum compatible; the modular system creates the possibility to replace every part.

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3609
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Saarela i Norr

#35 Inläggav Peter » fre 17 okt 2014, 07:59

Jaha! Då längtar man efter tomten igen

skickat från S3-luren

Användarvisningsbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4538
Ålder: 48
Blev medlem: december 2012
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Saarela i Norr

#36 Inläggav Laffe » fre 17 okt 2014, 08:18

@V Saarela - Kommer nog en order under vintern


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#37 Inläggav V Saarela » fre 17 okt 2014, 17:20

Bara att tjåppa på *thumb_up*

Det finns också en sk "streetbox" som innehåller bakdämpare, progressiva framfjädrar, olja till dito samt en manual på hur man ska optimera inställningen.
Förmodligen får man med ett sån kit en helt "ny hoj chassimässigt" Har inte riktigt koll på årsmodellerna ang detta kit, vilka den passar, men prislappen för hela kittet torde hamna på under 5000:-

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5010
Ålder: 61
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Saarela i Norr

#38 Inläggav Stefan » mån 10 aug 2015, 19:38

Så har då även jag testat att handla från Saarela. Och det må jag säga var en positiv upplevelse :clap

Mycket trevligt, och lär hamna högt nästa gång jag behöver handla något *thumb_up* Ruggigt bra serviceanda och personligt bemötande, trots blygsamt inköp.

Snyggt, Saarela, hoppas fler hittar till dig *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3609
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#39 Inläggav Peter » mån 10 aug 2015, 21:29

Ja jag kommer allt att handla där igen!
Bra och trevlig service och mycket god kexchoklad
Fast det var synd att han inte var hemma när man skulle hälsa på

Från den fantastiska luren

Användarvisningsbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4538
Ålder: 48
Blev medlem: december 2012
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Saarela i Norr

#40 Inläggav Laffe » tis 11 aug 2015, 10:04

Jag med


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5740
Ålder: 65
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Saarela i Norr

#41 Inläggav Fibern » lör 15 aug 2015, 22:12

Blir nog ganska snart ett samtal till herr Saarela. Häromdagen la min hastighetsmätare av. Bytte plastdrevet för ca 3 år sedan och gissningsvis har samma kollapsat igen. Tycker nog de borde hålla mer än knappt 4000 mil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#42 Inläggav V Saarela » tis 17 nov 2015, 06:25

Rutor är ju ett gissel. Jag har själv kört med både Secdem och Givis rutor på min Varadero och har haft tur.....kör oftast med öppet visir. Grymt skönt!
Min är skruvar på den lägsta inställningen....är ju inte sådär superlång :-)

Nu finns Secdem/Bullster rutor till Varadero. Speciellt för dom som tycker rutor typ MRA vario är lite för låga. Eftersom som är höga så har jag valt att sälja bara i klar kulör(tills vidare i alla fall). Man ska ju se vad som händer framför hojen också.

99-02 är 67 cm
03-12 är 60 cm

Rutans tjocklek är 4mm och är tuv godkända
Prislappen på dom är 1115:-

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3609
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#43 Inläggav Peter » tis 17 nov 2015, 07:35

Och det kommer du med nu när jag beställde en Secdem från Frankrike förra året
Men då vet man var det finns på närmare håll när man kör sönder denna

Från den fantastiska luren

Användarvisningsbild
Big boss vara
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: september 2015
Hoj: varadero xl1000-99
Ort: Stockholm

Re: Saarela i Norr

#44 Inläggav Big boss vara » tor 19 nov 2015, 21:28

Hej vilken ryta är bäst till en varadero 99 a .behöver en ny .


Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3609
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#45 Inläggav Peter » tor 19 nov 2015, 21:32

Den vanligaste är väl Mra varioscreen.
Jag har en Secdem och är mycket nöjd.
Mra har jag inte provat. Men jag vet att dom som kör med det är också nöjda.
Så det är väl en smaksak.

Från den fantastiska luren

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#46 Inläggav V Saarela » fre 20 nov 2015, 15:36

Så är det Peter *thumb_up*

Den gamla Varioscreenen(99-02)var tycker jag mycket bättre. Sen kom den med flärp. En del passar den, en del inte. Jag gillade väl inte den riktigt så jag har på mina insprutare kört med Secdem och Givi. För mig har dom funkat ypperligt.

MRA är ju MRA, dvs en bra produkt. Nu är ju Secdemmen lite högre, utifall att nån skulle tycka att MRA:an är på gränsen till för låg.

Användarvisningsbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2348
Ålder: 47
Blev medlem: augusti 2014
Hoj: Xl1000VA-07
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Saarela i Norr

#47 Inläggav Ivar » fre 20 nov 2015, 16:07

V Saarela skrev:Så är det Peter *thumb_up*

Den gamla Varioscreenen(99-02)var tycker jag mycket bättre. Sen kom den med flärp. En del passar den, en del inte. Jag gillade väl inte den riktigt så jag har på mina insprutare kört med Secdem och Givi. För mig har dom funkat ypperligt.

MRA är ju MRA, dvs en bra produkt. Nu är ju Secdemmen lite högre, utifall att nån skulle tycka att MRA:an är på gränsen till för låg.


Så här gorde jag med min MRA ruta

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Let's be careful out there

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3609
Ålder: 55
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#48 Inläggav Peter » fre 20 nov 2015, 16:38

Jag köpte mra när jag hade Transalp. Jag provade med extra hög flärp och utan flärp. Jag blev aldrig kompis med den. Antagligen var jag för lång. Men det är skönt när man hittar rätt.

Från den fantastiska luren

Användarvisningsbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2348
Ålder: 47
Blev medlem: augusti 2014
Hoj: Xl1000VA-07
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Saarela i Norr

#49 Inläggav Ivar » fre 20 nov 2015, 17:22

Numera kör man nästan alltid med visiret öppet.
Jäkla skönt och sen blev det ju tyst med.
Let's be careful out there

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1070
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

#50 Inläggav V Saarela » lör 21 nov 2015, 05:25

Med hammare och spik så löser det sig :-)

Jo, det är ju ett litet problem med MRA:an på SD02 om man är lite längre. Jag är ju inte lång så jag har då kunnat köra med mina Secdems i det nedre fästet på Varaderon.

Jag har i alla fall noterat att: bäst är höjden när......myggen swishar över hjälmen och typ tyngre flygfän som humlor smackar in i typ ögat. Rutan ska också vara så nära som möjligt. Tog typ 15 år(monterade i somras) innan jag tordes montera styrhöjare på min. Funkade finfint ändå.
Regnar det ordentligt så kan man fortfarande sträcka på sig så man ser över rutan lite grann.

För min del har det blivit att det känns skumt att köra Varaderon med hjälmvisiret nere :-)


Återgå till "Shops"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst