Anders J - Varaderotrimning

Visa upp den, förklara vad du gjort med den. Modifiering
Trådnamn: ForumNick - Projektets namn
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Håller på och trimmar litet på Varaderon så här i vintertider. Med trimning menar jag i första hand inte att göra något åt motorn, utan att se till att den går så bra på vägen som möjligt och kanske spara litet vikt.
Började med att byta till ett Remus avgassystem i kolfiber. Sparade åtskilliga högt sittande kilon på det. Förhoppningsvis gör det litet åt motorgången också.
Som enduroåkare vet jag att något av det viktigaste på en mc är fjädringen. Därför har jag sett till att få Öhlinsdämparen bak renoverad till nyskick. Kan förhoppningsvis monteras i helgen tillsammans med ett uppsmort länkage. Framfjädrar är beställda.

Bild

Bild
Senast redigerad av Anders J. den lör 19 mar 2016, 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Anders J - Varaderotrimning - del 1

Inlägg av Stensi »

Vad tjusigt *thumb_up*
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Varaderon har tidigare varit ganska ryckig på lågvarv. Har därför bytt ut ryckutjämnaren i bakhjulet. Nytt bakdäck och rengjord kedja fick följa med på köpet.
Hojen går nu betydligt mindre ryckigt och drar jämnt från lägre varvtal. Misstänker att både ryckutjämnaren, justerad kedja och det öppnare avgassystemet bidrar.
Bild
Ovan: Gamla ryckutjämnaren. Nedan: Nytt TKC 80.
Bild
Senast redigerad av Anders J. den mån 28 mar 2016, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Fibern »

Det var rejäla klossar det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Nu är framfjädrarna från Öhlins och ny olja på plats i gaffeln. Pinsamt nog satt det redan Öhlinsfjädrar monterade vilket jag fick se när jag plockade isär…
Gaffeln har inte varit dålig förut, men litet väl mjuk har den varit, så förhoppningsvis gör oljebytet ändå viss skillnad. Nu har jag alltså ett par Öhlinsfjädrar till salu. Hör av er om ni är intresserade.
Har också bytt ut växelpedalen med tillhörande länkage mot en snyggare och robustare pedal monterad direkt på utgående axeln. Fattar inte vitsen med länkaget ärligt talat. Kanske finns det där för att lättare kunna justera in rätt läge?
Tog en provtur när allt var klart och hojen gick kanonbra! Den nyrenoverade fjädringen funkade ännu bättre än förut, motorn drar jämnare och bättre än tidigare och med den nya växelpedalen kunde jag utan problem köra Varaderon med crosstövlar.
Nu ser man fram mot säsongen 2016!

Bild The Original Gold Bild Litet deklatrimning gör hojen snabbare! Bild Original med länkage. Bild Touratechs variant.
Senast redigerad av Anders J. den mån 28 mar 2016, 19:25, redigerad totalt 2 gång.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Fibern »

Är Varaderons original-spak en länkad historia? Eller finns det som tillval hos Honda? Förstår inte jag heller vad den har för fördelar. Ser ju ut som att den nya hamnar ungefär på samma ställe.
Snyggare spak också.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Stefan »

Ja, vad man kan se på bilderna så kan man ju verkligen undra över vad originalet är tänkt att tillföra? Säkert något smart som man inte fattar. Gött med "nyvässad" inför säsongen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Till äldre Varadero har Öhlinsfjädrarna spring rate 7 N/mm, medan de är något längre och har 8 N/mm till de nyare (från 2003).Det beror förmodligen på att från -03 har Varaderon ABS och är också något tyngre. Jag köpte både fjädrarna och ljuddämparna på eBay.
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Remusarna köpte jag begagnade av en kille i England, så de kanske inte finns att köpa nya längre.
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

Inte så mycket trimning kanske, men skall man åka långt och snabbt med Varaderon så är turbulens kring hjälmen ett stort problem.
Jag har försökt med att kapa rutan och skruva på den avkapade delen i olika höjder, men ändå inte fått det riktigt bra. Dessutom vill man ju ha en lägre ruta då man kör grus och en högre på långturen. Därför har jag köpt en MRA Varioscreen som är i två delar med en luftspalt emellan. Den kan dessutom justeras i höjd på ett enkelt sätt.
Efter en provtur kan jag konstatera att problemet med turbulens blev betydligt mindre, särskilt i högre fart. Kommer att ha rutan i lägsta läget vid grusåkning och i näst högsta eller högsta på landsväg.

Ändå mindre trimning är det väl att smörja gasvajrarna, men man måste ju ha ett lättgående gashandtag så att man snabbt når fullgas :)
Använde ett par engångshandskar som jag klippte fingertopparna av och lät dem stå med litet olja någon timme så rann det ner i vajrarna.

Ingen trimning alls kan man väl kalla stövlarna – eller?
Har köpt mig ett par Sidi Adventure att ha landsväg och grus. Har ordentligt med skydd men är ändå fantastiskt sköna!

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Laffe »

Påhittigt det där med gummihandskarna *thumb_up*
Sådana stövlar är jag grymt sugen på då mina börjar ha gjort sitt snart...
Och rutan fixad dessutom - nu är det bara ut och åka :clap
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Jokern »

Ja det var en annan variant att smörja sina vajrar på

SIDI Adventure kan jag bara rekommendera
Har haft mina i snart 2 säsonger o hur sköna o värma som helst


Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Anders J - Varaderotrimning

Inlägg av Anders J. »

När vi körde kristi himmelsfärdsturen med AdventureBike Wermland fick jag problem med laddningen på Varaderon. Den drog ur batteriet och mitt ute i Värmlandsskogarna dog hojen och det blev bärgning hem på släpkärra.
Har haft liknande krångel förut och bytt både batteri och laddrelä. Bytte laddrelä nu också, men hojen laddade fortfarande inte, så jag mätte upp statorn och den verkade inte helt frisk. Beställde en ny från ebay för €99 (budgetlösning till budgethoj) och när jag ändå höll på och mekade passade jag på att byta olja, oljefilter och luftfilter också.
Hoppas det skall funka nu. Vill ju kunna känna sig trygg och kunna ta någon långtur i sommar.
Bild
Skriv svar