Trobergs första Transalp
Re: Trobergs första Transalp
Tidningsbil, bensin i blodet typ...
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Trobergs första Transalp
Nu har jag beställt Givi Motorbågar också från Tyskland. Hade velat köpa från Sverige men när jag fick dem för 1076kr med frakt så vart det lite svårt att säga nej.
De lär komma under de närmsta dagarna och de lär monteras första stund jag kan
Sen lär det i framtiden komma på lysen på bågarna så att jag ser lite bättre på kvällarna och mörka nätter.
De lär komma under de närmsta dagarna och de lär monteras första stund jag kan
Sen lär det i framtiden komma på lysen på bågarna så att jag ser lite bättre på kvällarna och mörka nätter.
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Trobergs första Transalp
Efter mycket tid så har jag samlat ihop lite uppdateringar och tar mig tiden att skriva upp dem också
Vi kan börja med att jag har köpt Givi kraschbågar och monterat dem.
Det var lite tufft men det gick till slut!
Motoroljan bytt, bromsoljan bytt både fram och bak, oljefilter bytt och luftfilter är kollat varpå jag konstaterade att jag inte behöver byta det än.
Jag har gjort rent kedjan och satt på centralstödet, som tidigare skrivet.
Konstaterade att jag inte behöver byta kedja och drev riktigt än, men det lär nog komma rätt snart. Har inga verktyg eller dylikt för det så det får vänta lite i alla fall.
Jag kollade datumen på däcken och upptäckte att de tillverkades 2005...
De kommer jag byta så fort jag tagit kortet och kan dra till en verkstad i Norrtälje där de blir bytta.
Knappen för hellyset har gått sönder också och vill då inte stanna intryckt. Så vill jag ha hellyset igång måste jag hålla in knappen.
Ska försöka få in lite bilder när jag har tid och ork också då mina bilder är för högupplösta.
Vi kan börja med att jag har köpt Givi kraschbågar och monterat dem.
Det var lite tufft men det gick till slut!
Motoroljan bytt, bromsoljan bytt både fram och bak, oljefilter bytt och luftfilter är kollat varpå jag konstaterade att jag inte behöver byta det än.
Jag har gjort rent kedjan och satt på centralstödet, som tidigare skrivet.
Konstaterade att jag inte behöver byta kedja och drev riktigt än, men det lär nog komma rätt snart. Har inga verktyg eller dylikt för det så det får vänta lite i alla fall.
Jag kollade datumen på däcken och upptäckte att de tillverkades 2005...
De kommer jag byta så fort jag tagit kortet och kan dra till en verkstad i Norrtälje där de blir bytta.
Knappen för hellyset har gått sönder också och vill då inte stanna intryckt. Så vill jag ha hellyset igång måste jag hålla in knappen.
Ska försöka få in lite bilder när jag har tid och ork också då mina bilder är för högupplösta.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Trobergs första Transalp
Har du provat skapa ett album i forumet. Gallery högst upp till höger. Där kan du lägga in bilder och forumet sköter automatiskt formatet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Trobergs första Transalp
Nu har jag ju gjort lite uppdateringar på alpen och jag börjar bli riktigt nöjd med den!
Köpte en ny vindruta på Sulas MC i Uppsala för 570kr.
Den nya är 15cm högre och går att se igenom (!), till skillnad mot den andra som hade blivit lite påverkad av tid och natur.
Sen så har jag köpt en klocka från Biltema som sitter fast perfekt mellan styrfästet. Går på batteri, lyser om man trycker på en knapp och visar temperaturen ute. Riktigt behändig och jag har haft mycket användning av den.
Jag har även monterat på extra lysena ordentligt nu så jag ser lite bättre i mörker, men även syns bättre på dagen tack vare att de har två lägen, high beam och low beam. I low beam så bryr sig folk inte och det bländar inte så som de är riktade
Sen har jag dragit kabeln för USB laddningen till mobilfästet som sitter på styret så att jag kan åka på lite längre turer utan problem nu också och till sist så har jag även fått värmehandtag (Oxford) av min syster i 25års present, så de monterades nu i helgen efter lite helvete
[image]330[/image] [image]331[/image]
Köpte en ny vindruta på Sulas MC i Uppsala för 570kr.
Den nya är 15cm högre och går att se igenom (!), till skillnad mot den andra som hade blivit lite påverkad av tid och natur.
Sen så har jag köpt en klocka från Biltema som sitter fast perfekt mellan styrfästet. Går på batteri, lyser om man trycker på en knapp och visar temperaturen ute. Riktigt behändig och jag har haft mycket användning av den.
Jag har även monterat på extra lysena ordentligt nu så jag ser lite bättre i mörker, men även syns bättre på dagen tack vare att de har två lägen, high beam och low beam. I low beam så bryr sig folk inte och det bländar inte så som de är riktade
Sen har jag dragit kabeln för USB laddningen till mobilfästet som sitter på styret så att jag kan åka på lite längre turer utan problem nu också och till sist så har jag även fått värmehandtag (Oxford) av min syster i 25års present, så de monterades nu i helgen efter lite helvete
[image]330[/image] [image]331[/image]
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Trobergs första Transalp
Jo, den där termometern har jag allt jävlats med..
Fick en ide för längesen att dra in ljus i den med hjälp av en liten led-diod, så att det gick att se temperaturen även i mörker och kopplade den på positionsljuset.. Nu visade det sig att det inte gick att förlänga tempgivaren och all värme kommer ju upp från motorn via innerkåporna.
För liknande pengar som biltemas, hittade jag en KOSO mini3 i Kina, som ger tid, temp och volt, samt bakgrundsbelysning och kunde enkelt förlänga tempgivaren och satte den under lamphuset
AliExpresslänk-Koso-mini3
Gjorde även lite andra uppdateringar som mobilfäste med inbyggt USB liknande du har.
http://varadero.skye.se/news-spring-2017/
Så.. tips på finesser är alltid bra
Fick en ide för längesen att dra in ljus i den med hjälp av en liten led-diod, så att det gick att se temperaturen även i mörker och kopplade den på positionsljuset.. Nu visade det sig att det inte gick att förlänga tempgivaren och all värme kommer ju upp från motorn via innerkåporna.
För liknande pengar som biltemas, hittade jag en KOSO mini3 i Kina, som ger tid, temp och volt, samt bakgrundsbelysning och kunde enkelt förlänga tempgivaren och satte den under lamphuset
AliExpresslänk-Koso-mini3
Gjorde även lite andra uppdateringar som mobilfäste med inbyggt USB liknande du har.
http://varadero.skye.se/news-spring-2017/
Så.. tips på finesser är alltid bra
Re: Trobergs första Transalp
@Skye, var tempgivaren klumpen som ser ut som ett kontaktstycke med 3 ledare till? Följde det med någon som helst fästanordning? ($10 för metallclipet vete tusan... det finns ju lim/självhäftande)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Trobergs första Transalp
Ja, metallklumpen förlängdes och buntades fast i ledningen till positionslampan
Följer med Kardborrband i satsen. Torkade rent från bromsvätska och damm och sattes fast på bromsvätskebehållaren.
Suttit sen dess, i ur och skur
On Tapatalk with SkyePhone
Följer med Kardborrband i satsen. Torkade rent från bromsvätska och damm och sattes fast på bromsvätskebehållaren.
Suttit sen dess, i ur och skur
On Tapatalk with SkyePhone
Senast redigerad av Skye den tis 03 okt 2017, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Trobergs första Transalp
OK, tack för info, det får bli en så'n.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen