Var var vi här då?
Jo, plåtskivorna i kopplingen visade sig vara rätt blånerade så jag beställde nya sådana samt plockade upp ett nytt urtrampningslager på Momentum
Smörja lamellerna är viktigt, glöm inte det på bilen!
Ny oljepumpskedja på plats och kopplingen på G!
Nu får jag testa min nya momentnyckel
Ihopbultat och ny wire på plats.
Med kopplingen på plats tog jag ner gaffelbenen för byta av olja och damasker.
Nbottning rustar Transingen
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nbottning den fre 17 apr 2020, 01:09, redigerad totalt 2 gång.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Phu. Det går lite trögt att jobba med forumet, jag återkommer med mer senare. Ha det bra!
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Nbottning rustar Transingen
Det är sånt här forumet är till för.
Suveränt att du delar med dig
Kämpa på
Suveränt att du delar med dig
Kämpa på
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Kul att du läser Peter!
Min tanke var att filma mer och göra lite seriösare dokumentation av det jag gjort på hojen i vinter. Men det är som så ofta med goda intentioner, de når inte alltid fram fullt ut i realitet
Men jag tänkte iaf visa lite snabbt vad jag gjort.
De här hattarna ska man givetvis släppa när benen sitter kvar på hojen.
Man måste dock släppa de övre fästet som klämmer även över "hatten"
Men jag löste det med lite plast som skygg i skruvstädet.
Här alltså, släpp först de övre "tolvans" skruvarna, sen "hattarna" och sen de nedre inringade och ta ner benet.
Gamla damaskerna hade jag klippt bort tidigare så jag kunde se om det såg tätt ut.
Vilket det gjorde och jag bestämde mig för att inte buta tätningar i gaffeln.
Oljan var svart, ser kanske lite svartar ut på bild än i verkligheten, men den byttes INTE i onödan i vilket fall.
Fjädern ur och benet står på "avrinning"
Svart olja som sagt... Jag har fyllt på med 10W vilket jag förstår är tjockare än vad som oftast anges.
Jag får se hur den känns.
Vill jag byta så är det enkelt då det finns avtappningsskruvar i botten på benen så man kan byta oljan med benen kvar.
Jag tog ned mina då jag behövde byta damaskerna.
När man tömmer oljan är det bra att pressa ihop och isär benet några gånger så blir det tomt.
Jag hällde även i en skvätt ny olja pressade ihop o isär och tömde ut den, tänkte att det kanske "tvättar" ur lite extra.
Ingen aning om det är så, men det kändes bra!
Det ska vara 5,5 dl olja i varje ben och då ska nivån ligga 125mm ner i benet när det är ihoppressat och utan fjäder.
Man kan pressa o släppa det några gånger innan man mäter så att oljan hamnat "där den ska"
En sån här har jag, ställde den på 125mm nedstick och sög upp det som var för mycket. Aldrig använt en, men tänker attd et är så de ska funka?
Kontrollmätte givetvis med tumstocken, man ska inte lita på flådiga tekniklösningar helt förbehållslöst!
Sen är det bara i med fjädrarna och skruva på hatten (momentdrog den på plats sen)
Tillbaka med benen och nu fick jag använda min födelsedagspresent till mig själv, min digitala momentnyckel
Någon tidigare ägare har cusomiserat med en örn på framskärmen, tänkte ta bort den innna återmontering av skärm.
Men, nä, även om jag inte gillar örnen så var hålen i skärmen fulare. Så den blev kvar.
Och med grejerna på plats.
Min tanke var att filma mer och göra lite seriösare dokumentation av det jag gjort på hojen i vinter. Men det är som så ofta med goda intentioner, de når inte alltid fram fullt ut i realitet
Men jag tänkte iaf visa lite snabbt vad jag gjort.
De här hattarna ska man givetvis släppa när benen sitter kvar på hojen.
Man måste dock släppa de övre fästet som klämmer även över "hatten"
Men jag löste det med lite plast som skygg i skruvstädet.
Här alltså, släpp först de övre "tolvans" skruvarna, sen "hattarna" och sen de nedre inringade och ta ner benet.
Gamla damaskerna hade jag klippt bort tidigare så jag kunde se om det såg tätt ut.
Vilket det gjorde och jag bestämde mig för att inte buta tätningar i gaffeln.
Oljan var svart, ser kanske lite svartar ut på bild än i verkligheten, men den byttes INTE i onödan i vilket fall.
Fjädern ur och benet står på "avrinning"
Svart olja som sagt... Jag har fyllt på med 10W vilket jag förstår är tjockare än vad som oftast anges.
Jag får se hur den känns.
Vill jag byta så är det enkelt då det finns avtappningsskruvar i botten på benen så man kan byta oljan med benen kvar.
Jag tog ned mina då jag behövde byta damaskerna.
När man tömmer oljan är det bra att pressa ihop och isär benet några gånger så blir det tomt.
Jag hällde även i en skvätt ny olja pressade ihop o isär och tömde ut den, tänkte att det kanske "tvättar" ur lite extra.
Ingen aning om det är så, men det kändes bra!
Det ska vara 5,5 dl olja i varje ben och då ska nivån ligga 125mm ner i benet när det är ihoppressat och utan fjäder.
Man kan pressa o släppa det några gånger innan man mäter så att oljan hamnat "där den ska"
En sån här har jag, ställde den på 125mm nedstick och sög upp det som var för mycket. Aldrig använt en, men tänker attd et är så de ska funka?
Kontrollmätte givetvis med tumstocken, man ska inte lita på flådiga tekniklösningar helt förbehållslöst!
Sen är det bara i med fjädrarna och skruva på hatten (momentdrog den på plats sen)
Tillbaka med benen och nu fick jag använda min födelsedagspresent till mig själv, min digitala momentnyckel
Någon tidigare ägare har cusomiserat med en örn på framskärmen, tänkte ta bort den innna återmontering av skärm.
Men, nä, även om jag inte gillar örnen så var hålen i skärmen fulare. Så den blev kvar.
Och med grejerna på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Jag bytte bromsvätska fram och rengjorde oket (fotat innan) och smorde upp glidpinnarna.
Dock inget hjul på ännu då jag fick av det gamla gummit, men det nya...nå fy bubblan så trist, det får vänta
Närå, jag har bara inte kommit dit, men det står på tur nu. Bak behöver jag slang som är beställd.
Bakdäck av!
Drevet bak ser inte så dåligt ut, får hamna i bra att ha lådan...
45Nm skulle bultarna dras om jag inte missminner mig.
Dock inget hjul på ännu då jag fick av det gamla gummit, men det nya...nå fy bubblan så trist, det får vänta
Närå, jag har bara inte kommit dit, men det står på tur nu. Bak behöver jag slang som är beställd.
Bakdäck av!
Drevet bak ser inte så dåligt ut, får hamna i bra att ha lådan...
45Nm skulle bultarna dras om jag inte missminner mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Nbottning rustar Transingen
Verkligen väldokumenterat. Du kommer ju att han en nästan "splitter" ny hoj innan sommaren.
Lycka till med fortsättningen.
Lycka till med fortsättningen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Nbottning rustar Transingen
Härligt att få pyssla om hojen
Suveränt dokumenterat
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Suveränt dokumenterat
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Nbottning rustar Transingen
Tack att du mitt i allt mekande ändå tar dig till att filma/fota!
Väldigt intressant att se vad och hur du gör.
Synd bara att du inte kör Varadero istället...då skulle jag kunna ha dina alster som ”instruktionsbok” till hur jag ska göra när det behövs grejjas med min hoj.
Väldigt intressant att se vad och hur du gör.
Synd bara att du inte kör Varadero istället...då skulle jag kunna ha dina alster som ”instruktionsbok” till hur jag ska göra när det behövs grejjas med min hoj.
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Tack för respons, men vi ska nog se det som inspiration hellre än instruktion
Jag försöker fota saker jag gör, dels för mitt bristande minnes skull, men även för att kunna delge andra. Jag är till och från ganska aktiv på http://www.cybermarine.se (båtforum)
Sen fotar jag en del mer för själva fotandets skull. Vilket kanske inte märks på de taffliga mobilbilderna här
Ibland hamnar det någon bild på instagram http://www.instagram.com/nbottning
Det är ett relativt nytt intresse och jag fotar endast som hobby och har inga djupare kunskaper i ämnet.
Jag har fotat när "majrundan" passerat där jag bor. Ska se om jag kan länka de facebookalbumen här:
Majrundan 2017:https://www.facebook.com/Nbottning/medi ... 077&type=3
Majrundan 2018: https://www.facebook.com/Nbottning/medi ... 077&type=3
Jag hade förträngt den dåliga sadeln...så nu när det börjar brinna i knutarna fick jag göra ett snabbjobb och klä den med vad som fanns i butik i stan och med mitt bristande kunnande i ämnet.
Så detta kommer jag på ett eller annat sätt få göra om.
Ska konsultera en lokal "gubbe" som klär om saker.
Jag försöker fota saker jag gör, dels för mitt bristande minnes skull, men även för att kunna delge andra. Jag är till och från ganska aktiv på http://www.cybermarine.se (båtforum)
Sen fotar jag en del mer för själva fotandets skull. Vilket kanske inte märks på de taffliga mobilbilderna här
Ibland hamnar det någon bild på instagram http://www.instagram.com/nbottning
Det är ett relativt nytt intresse och jag fotar endast som hobby och har inga djupare kunskaper i ämnet.
Jag har fotat när "majrundan" passerat där jag bor. Ska se om jag kan länka de facebookalbumen här:
Majrundan 2017:https://www.facebook.com/Nbottning/medi ... 077&type=3
Majrundan 2018: https://www.facebook.com/Nbottning/medi ... 077&type=3
Jag hade förträngt den dåliga sadeln...så nu när det börjar brinna i knutarna fick jag göra ett snabbjobb och klä den med vad som fanns i butik i stan och med mitt bristande kunnande i ämnet.
Så detta kommer jag på ett eller annat sätt få göra om.
Ska konsultera en lokal "gubbe" som klär om saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
Re: Nbottning rustar Transingen
Intressant!
Gjorde du något med ”fyllningen” i sadeln, eller stannade du vid att byta klädseln?
Jag är lite frestad att höja min sadel nämligen, men inser som väl är att jag inte kommer att få till det tillräckligt bra. Sadeln är fin idag, men lite låg.
Men du får väldigt gärna fylla på med alla detaljer som du gör med din sadel och alla knep som din kontakt kan tänka sig att dela med sig av....
Av bilderna att döma blev det riktigt bra.
Gjorde du något med ”fyllningen” i sadeln, eller stannade du vid att byta klädseln?
Jag är lite frestad att höja min sadel nämligen, men inser som väl är att jag inte kommer att få till det tillräckligt bra. Sadeln är fin idag, men lite låg.
Men du får väldigt gärna fylla på med alla detaljer som du gör med din sadel och alla knep som din kontakt kan tänka sig att dela med sig av....
Av bilderna att döma blev det riktigt bra.
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Jag har haft fingret på beställaknappen för sådan "gel" att fälla in i skummet, men låtit bli än så länge.
Tänker att jag ska köpa en lös sådan dyna som biltema har och se om den hjälper mig på längre turer.
Det är vinkel som är ganska stor på sadeln.
Jag är inte alls nöjd med resultatet och jag tror inte detta billiga material kommer att hålla.
Ska se om jag testar igen, har en bit material kvar.
Då ska jag fästa den i "svackan" först och jobba mig därifrån.
Är det någon som köpt "gel" /"foam" till sina sadlar är jag nyfiken på resultat.
Tänker att jag ska köpa en lös sådan dyna som biltema har och se om den hjälper mig på längre turer.
Det är vinkel som är ganska stor på sadeln.
Jag är inte alls nöjd med resultatet och jag tror inte detta billiga material kommer att hålla.
Ska se om jag testar igen, har en bit material kvar.
Då ska jag fästa den i "svackan" först och jobba mig därifrån.
Är det någon som köpt "gel" /"foam" till sina sadlar är jag nyfiken på resultat.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
Re: Nbottning rustar Transingen
I min strävan att höja sittdynan har jag lagt på en (i okomprimerat format) ca en tum tjock dyna med lite gel och skum i, plus, en biltema skinn/gel-dyna som håller fast allt med sina band runt sadeln.
Om det är samma biltemadyna som du pratar om får jag erkänna att jag är lite skeptisk... Jag märker ingen större skillnad. Jag har kvar den pga att den bygger ca 12 mm på höjden.
Om det är samma biltemadyna som du pratar om får jag erkänna att jag är lite skeptisk... Jag märker ingen större skillnad. Jag har kvar den pga att den bygger ca 12 mm på höjden.
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Ja, det är nog den....Jag tänker att det känns onödigt att bygga om sadeln för komfort om jag lika fullt kommer ha en typ "Airhawk".
Jag behöver ingen mer höjd med mina 177 cm Eller, jag behöver mer höjp på mig själv kanske .
Jag behöver ingen mer höjd med mina 177 cm Eller, jag behöver mer höjp på mig själv kanske .
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning
-
- Cykel
- Inlägg: 49
- Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
- Hoj: Transalp -96
- Ort: Södra Sunderbyn
Re: Nbottning rustar Transingen
Vanlig service görs också.
Luftfilter
Framdrevet var mer slitet och byttes således inte i onödan.
Jag har gått upp en kugg till 16
Satte loctite på skruvarna till drevlåsningen. Något säger mig att jag inte vill att de ska vibrera loss...
Axeln såg fin ut vilket kändes bra då man hör en del om slitna utgående axlar.
Och nu tänkte jag att det är bra att skruva dit ett oljefilter. Ingen skulle bli förvånad om jag glömde det och antingen fyllde olja utan filter eller värre starta maskin...
Luftfilter
Framdrevet var mer slitet och byttes således inte i onödan.
Jag har gått upp en kugg till 16
Satte loctite på skruvarna till drevlåsningen. Något säger mig att jag inte vill att de ska vibrera loss...
Axeln såg fin ut vilket kändes bra då man hör en del om slitna utgående axlar.
Och nu tänkte jag att det är bra att skruva dit ett oljefilter. Ingen skulle bli förvånad om jag glömde det och antingen fyllde olja utan filter eller värre starta maskin...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
www.instagram.com/nbottning