Ralf-FIN - Utrustning

Trådnamn: "Nick" Ditt forumnamn. Läs mallen och följ
Lista din personliga utrustning. Hjälm, sko, GPS, telefon .Tält camping o.s.v
Skippa smileys, text inlägg föredras om saklighet.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Ralf-FIN - Utrustning

Inlägg av Ralf-FIN »

Ställ: Kör numera med... En KTM Pure jacka :oops: :wink: som är ganska lätt och tunn med vattentät innerjacka.
Byxorna är Rukka Offlane C2 med vattentät Goretex innerbyxa.
Filosofin är att om prognosen säger grått och regn hela dagen så åker innerkläderna på, men om det är varmt väder med korta skurar så kör man utan då man ändå torkar upp medan man kör.

Har också en IXS Pathfinder jacka och en IXS Tromsö byxa. Icke vattentäta och sisådär svalt på sommaren.
Finns också ett par cross-byxor (KTM) :wink: som används vid riktigt varm väder.

Underställ: Kör vanligtvis med "löpar T-skjorta" under skyddsjackan och tunna jockey kalsonger. Blir det svalare då så drar jag då på ett ganska tunt fleece-underställ.
Har också två par "Moto-Skiveez" underbyxor som är bra på långfärder. (Fast de är inte nödvändiga längre sen jag skaffade en bekvämare sadel)

Hjälm:
NEXX XD.1 - Bekväm och tyst, bra solvisir. Skärmen däremot åkte bort då den orsakade ett lågfrekvent "durrande" i farter över 80 km/h. Ett plus för bra med utrymme för glasögonbågarna. En och en halv rand med svart eltejp på övre kanten av visiret löste problemet med att köra mot kvällssol.
(Alltid också med ett par extra "goggles" på långturer ifall det skulle hända nåt med visiret)

Stövlar:
- TCX S-Race Gore-Tex, bekväma och helt vattentäta. Något stela att gå längre sträckor i.
- Oxtar Matrix GTX Gore-Tex, lätta och bekväma och bra att gå i samt vattentäta.

Handskar: Richa Teramid med kevlarinlägg, ett par tjockare och ett par tunnare. För våtare och kallare väder ett par Richa Cold Spring Gore-Tex. Finns också ett par tunnare "Five" handskar för varmare väder.


Ryggskydd: Alpinestars Bionic, bekvämt och bra ventilerat

Skyddsjacka: Alpinestars Bionic Action, lätt, bekvämt och bra ventilerat

Regn: IXS Helställ (Finns med som bra-att-ha. Men...Är man på tur och det utlovas regn hela dagen så åker det alltid på.)

Elektronik:

Telefon: Samsung Galaxy S10e (Telefonhållare: Spirit Beast)
Platta: Gigaset QV830 (Skaffades främst för Google Maps och Google Maps Navigator, samt bra att ha en större skärm då man ruttplanerar och söker t.ex. boende "on-the-road".)
GPS: Tom-Tom Rider 450 (Back-up: Google Maps Navigator i telefonen.) Rutterna görs i MyRouteApp *thumb_up*
Kameror: Go-Pro Hero 4 Silver & AEE (Clas Olsson), båda med fjärrkontroll.
Intercom: Cardo Freecom 4+ (med JBL högtalare)
Övrigt: -


Camping:

Tält: Kör vanligtvis med ett lätt och kompakt 2-pers Retki på långturer som "nödfallstält" då jag ju föredrar att bo under tak. Men jag också ett 4-Bikers Original 3 pers. Kompakt packat och snabbt och enkelt att sätta upp. Håller tätt även i regn har jag hört :D .


Tarp: Mackenzie 3x4 m
Sovsäck: Savotta Ultralight (+7 ->)
Liggunderlag: Biltemas "blåsmadrass" med laddbar elpump.
Kök: Trangia 25-6UL serien med gasbrännare GB74. Biltema stormkök (Produktnr:37-667)

Topbox: Givi Trekker Outback 38 liter
Tankväska: KTM powerparts
Sidoväskor: KTM powerparts (Hepco Beckers svarta i plast)
- Touratechs dubbla flaskhållare åt mina två gamla 1 liters Danzka aluminiumflaskor
- Egentillverkad hållare åt Giwidunken (2,5 l)
Bagageväska: Moto-Detail Trekking roll 50 liter. Helt suverän packväska https://www.louis.eu/artikel/moto-detai ... l/10027820
Biltemas vattentäta packpåsar
Fältspade
Tool-tube
12 v uttag: Vänster sida på panel

To be continued...
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ralf-FIN - Utrustning

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag har ju hela tiden hållit detta uppdaterat jag (och joo... jag ber om ursäkt att det kan vara lite KååTeeÄmm inspirerat) :lol: , men efter att ha fluktat lite på de andra inläggen i denna kategori så skulle jag kanske uppmana trådägarna att kanske se över hur aktuell infon är i deras trådar *thumb_up*

Denhär kategorin kan faktiskt vara riktigt hjälpsam då man funderar över sin egen utrustning och vad man ska skaffa.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar