Dagens tripp: 70 cm...

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Dagens tripp: 70 cm...

Inlägg av September »

Utan att veta helt säkert, påstår jag ändå att min första tur i dag också blev den kortaste av alla turer som körts i riket denna dag.
Uppskattad längd: 70 centimeter, följt av abrupt slut.

Fram till starten hade alla förberedelser varit helt enligt rutin. Jag svingade (nåja, klättrade kanske...) mig upp, startade och pillade i ettan med sedvanligt ljudligt KLONK och gav gas.
En halv sekund senare ligger jag och sprattlar och svär på gruset hemmavid och har inte en susning om vad som hände, inte mer än att jag grundligt och för första gången, ramlade av. Inga skador på kroppen, beskedliga skrapmärken på maskinen. Lyckades också med premiärlyftet: baken mot mc:n, greppet om pakethållare och styret och upp kom den, utan ryggskott.

Det var då jag upptäckte det synnerligen pinsamma och som jag förstås, inte borde sprida på det här sättet.
Jag hade glömt att låsa upp och ta bort kättingen på bakhjulet!!!!
Jag förmedlar ändå detta i förvissning om att jag inte var den första, och inte den sista. Förhoppningsvis lärde jag mig en läxa och det var rätt OK att träna på att resa upp cykeln på hemmaplan och inte inför andras nyfikna blickar på någon p-plats...

Dagens riktiga resa gick till Ljugarn (via Herrvik och Gammelgarn) för tankning och sedan hem igen, cirka 14 mil.

Lite svart färg på motorskyddsbågarna, en ny gul reflex och så är alla spår av fadäsen bortsopade.

Hoppas ni andra lyckades bättre med självaste startögonblicket...
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Dagens tripp: 70 cm...

Inlägg av Laffe »

Hehe.. Jag har gjort lika, fast med bromsskivelåset fram Lyckades dock med lite tur med det abrupta stoppet utan att trilla på sidan. Men förvåningen är stor när det bara tar tvärstopp..


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Dagens tripp: 70 cm...

Inlägg av Krokmark »

Har med fasa tänkt tanken flera gånger men klarat mig hittills pga att jag låser drevet bak och då ser jag låset det första jag gör när jag öppnar dörren.
Men rätt var det är så glöms det bort i stressen...

Tur att det gick bra med dig @September och att hojen klarade sig utan större skador.
Nu vet du iaf att låset fungerar...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Dagens tripp: 70 cm...

Inlägg av AndersG »

Även jag har stått på öronen med skivbromslås kvar fram. Tre gånger. Har provat alla möjliga kom-i-håg-varianter. Numera har jag den hittils enklaste.
Jag har trätt en 5cm bit plastslang på nyckeln. Aningen mjuk och lagom innerdiameter för att kunna ta av och trä på igen. Då knarren är låst sitter den på tändningsnyckeln och då jag låst upp och behöver tändningsnyckeln flyttar jag över den till nyckeln till skivbromslåset.
Klockrent än så länge. Rekommenderas!
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Dagens tripp: 70 cm...

Inlägg av Osisen »

Har sett att det finns nån form av sladd från låsen till vad det nu är som gör att man inte ska kunna glömma ett lås..
Har själv funderat på om det inte är oerhört simpelt att faktiskt glömma plocka något av alla lås... å tydligen så verkar det så..
Tur ingen skadat sig iaf.. och att cyklarna klarat sig.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Skriv svar