Sista turen innan snön ligger?

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

Sista turen innan snön ligger?

Inlägg av TommyF »

igår lördag fick jag idén att ta en hojtur. Kanske sista turen för i år? Var minus 5 då jag åkte iväg.
Körde upp i riktning mot Norrtälje. Efter bara ngn mil kände jag att jag inte klätt mig tillräckligt.
Kylan började att tränga igenom. Fötterna börjar jag tappa kontakten med. Känseln i fingertipparna nu snart ett minne blott. Satte hantagsvärmaren på max. Detta hjälpte någorlunda. Varma händer gör även att övriga kroppen känns mindre kall :D .
Stannade till på ett café längs vägen. Snabbt av med jackan och stövlar för att bli varm.En stor kopp varmt kaffe med en god bulle kändes bra.
Då jag sedan åkte iväg upptäckte jag att hastighetmätaren stod still!! :conf: Kan detta beror på att vajern inte klarade av kylan och gått utav, eller värrer än så att drev och annat prylar i navet inte klarade kylan? Någon som har erfarenhet att sådant?

Att jag skriver först idag, beror på att jag nu först, efter gårdagens tur har tinat upp :shock:
Kör, så det ryker!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sista turen innan snön ligger?

Inlägg av Fibern »

Vajern snurrar allt runt, så länge den inte är av. Jag bytte ju nyligen, eller för en och en halv månad sen, och den hade definitivt gått av.
Om vajern är hel och mätaren inte snurrar, kolla då upp plastdrevet som sitter i hållaren för vajern i framhjulet. Demontera hjulet och ta loss drivenheten för vajern. Vajern lossar du från drivenheten via en låsskruv på utsidan.
Det finns ett snäckdrev i plast inuti, där det lilla drevet brukar nötas upp. Kanske kylan fått drevet att släppa de sista av kuggar som eventuellt fanns kvar. När du väl öppnat så ser du hur det är uppbyggt.
Jag hoppas det ser likadant ut på 650:ian som på 600-hundran.

edit: Om du behöver fortsätta i ämnet, kör vi vidare i Mek o Teknik under Transalp. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

Re: Sista turen innan snön ligger?

Inlägg av TommyF »

@fibern. Ok. Tack för info.
Kollar vajer etc så snart det blir varmare i luften och återkommer i 'Mek Teknik'.
Kör, så det ryker!
Skriv svar