Punka-panik

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Punka-panik

Inlägg av September »

Det om skulle bli en helt vanlig tur till Halmstad (via Visby-Oskarshamn) höll på att få ett snöpligt slut. Vid lunch, dagen för avresan, skulle maskinen tvättas. Vad skådar mitt norra öga om inte en STOR JÄVLA SPIK rätt in i bakdäcket!
En klar pulshöjare kan jag - för eventuella tvivlare - meddela...

Problem nr 1/ personbilen befann sig på Fårö och jag måste hitta en vänlig granne som kunde och ville låna ut en bil. Detta lyckades tämligen snabbt. Problem 2/ Finns det någon verkstad i Visby som hinner och vill kränga av däcket? Tiden började bli knapp.
Cykel & MC-hallen vars med på noterna: "Kum nå pa direkt'n så löisar vi det", vars beskedet från meken som visserligen suckade, hade jobbat massor med övertid, men insåg att han borde göra en insats.
Fram med domkraft och montera på det hemmagjorda centralstödet, hissa upp, ta bort bakhjulet och in till stan. Där visar det sig att spiken bara rispat slangen. Fram med ny slang och bort med spiken, en lång rackare av typen som man spikar fast plåttak med.
Hem igen, på med hjulet (visst ja, återlämna lånebilen och en flaska rött som tack) och resan vars räddad. Puh!
Senmoral: missa aldrig att vaska motorcykeln noga inför en längre resa. Hade jag bara packat och kört har spiken såklart gnagt hål på slangen och problem av en hela annan dignitet hade uppstått. Till helt andra kostnader. Lite avfettningen på bakfälgen, snurra lite och få riktigt rent. Det blev början på räddningen.

Att jag sedan bara kom 50 meter innan hel- och halvljusomkopplaren låste sig i inryckt läge och jag måste välja parkeringsljus eller helljus är liksom en helt annan grej.
Liksom att jag efter ytterligare ca 700 meter var på vippen att stöta ihop med två rådjur som idiotrusade ut framför hojen...
En olycka kommer visst aldrig ensam.
Men sedan rullade på. Inga fler tekniska problem och bara goda bilister på denna 70-milatripp som såg mig och visade hänsyn!
Inte illa.

/Robert 3G
Gahnfelt
Gotland
Gothem
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Punka-panik

Inlägg av JanneBoj »

Herregud, vilken skitstart på turen. Men den slutade ju gott. Slutet gott, allting gott.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Punka-panik

Inlägg av Stefan »

Fick en känsla av att det fanns en tidsparameter här också, i form av färjan?

Härligt att det löste sig, ibland är det skönt med medmänniskor som ställer upp *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar