Dagstur med grannen

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Dagstur med grannen

Inlägg av Fibern »

Tog en mc-tur i "goväre" tillsammans med grannen Kjell. Han är en före detta XL-entusiast. Hade en Transalp för bortåt 10 år sedan, men har på grund av problem med ryggen, svårt att ta sig upp på och ner från dessa relativt höga maskiner. Han är dessutom några cm kortare än jag. Så nu för tiden har han en Honda VF 1100 Magna V65. En åttiotalare med 116 hk.
[image]205[/image]
Vi åkte dels vanlig asfaltväg, lite E4 och små trevliga grusvägar. Som så här: http://kartor.eniro.se/m/gHbIo
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Laffe »

Såg ut som en trevlig runda @Fibern *thumb_up*
Ja, säger kroppen ifrån så får man lov att lyssna och byta till det som funkar.
Men det är ju en Honda trots allt :clap
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Nysse »

Har ibland funderat på att köpa en Magna, hur är den?
Serendipity
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Fibern »

Tyvärr har jag inte hunnit provköra den ännu Nysse. Han har erbjudit mig att försöka tygla dessa 116 kusarna, men jag vågar inte. :shock:
Nej, skämt åsido, det har bara inte blivit av ännu. Nu fick jag ju en anledning så god som någon annan, så kanske det blir av snart. En sak vet jag dock, fjädringsgången bak är ju inte som en XL-maskin. Men på släta vägar är det nog ingen dum maskin.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Fibern »

Fullföljde idag de saknade kilometrarna som saknades, (se annat inlägg) närmare bestämt 73, vilka jag hade hoppats få ihop tillsammans med grannen i fredags.
Började med en tur ner till Biltema för att inhandla några glödlampor till bilen. Skulle sen ta E4 tillbaka till Kåge, för att därifrån åka några mindre, för mig outforskade vägar. Men något ville annat. Nerför E4:an mot Boviken började motorn att tappa ork och varvtal. Aha tänkte jag, bensinpumpen...och stannade på en busshållplats strax innan trafikplats Boviken.
Jodå, visst var det den. Men jag har ju varit beredd på detta och har en bit rör för "by-passning" vilket jag också gjorde. Testade och den gick igång direkt. Upptäckte då att den gick, alltså brytarna slog som attan. Kopplar väl bort pluskabeln tyckte jag och skruvade av locket och kabeln. Men den går inte dra ut med kabelskon på, så jag gick på att koppla in pumpen igen. Gjorde så och startade. Gick bra en kort stund och stannade. :?:
Haha :oops: Hade helt enkelt korsat slangarna. Kopplade om dessa, sen gick den normalt hela vägen hem.
Har ju två reservpumpar och då säsongen närmar sig slutet så ska jag byta snarast, så att den är körklar nästa vår. Så kan det gå när inte hjärnan är kopplad på. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Laffe »

Tur att du kom på det iaf så du kom hem för egen maskin *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Stefan »

Hehe... så kan det gå när tankarna slirar ibland :) Gött att det löste sig i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dagstur med grannen

Inlägg av Fibern »

Det var rent slarv. Och hade den inte gått med pump Lasse, så fungerade ju by-passen. Men jag har även tänkt provköra utan pump och undersöka om någon effektminskning går att märka. Tycker inte en förgasar-maskin ska vara särskilt känslig. Pumpen är ju tryckreglerad så någon särskild hårdfjädrande backventil eller dylikt kan ju knappast sitta före flottörhuset.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar