Jakt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Hoj: Varadero 05
Kontakt:

Re: Jakt

#151 Inläggav Jan-Olov » ons 17 okt 2018, 07:17

Men får en djurägare i dag sätta sig på pass och vakta sina djur och skjuta den varg som hoppar över staketet till fåren utan att dömmas för jaktbrott och därmed förlora sina vapen. Jag har uppfattat det så att bonden inte får göra detta utan att ha förlorat flera djur och även bevisa att det är just den individen.
Senast redigerad av 1 Jan-Olov, redigerad totalt 0 gånger.
jan-Olov

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Ålder: 64
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#152 Inläggav Fibern » ons 17 okt 2018, 09:20

Jag har här ett klipp ur SvD från 2005;

Det kan bli lättare för djurägare att få skjuta varg eller en björn som hotar tamdjur i hägn. Det är innebörden av ett förslag som Jordbruksdepartementet lämnat till regeringen.
Dagens regler tillåter att rovdjuren får skjutas först om de går till angrepp mot tamdjuren. Det nya förslaget klargör att det ska det räcka att rovdjuret tagit sig in i ett hägn.

Och här från Svt året därpå. Något jag inte heller visste. :oops:
Faktiskt tog man då bort en del av byråkratin vid skyddsjakt i hägn för tamboskap.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Hoj: Varadero 05
Kontakt:

#153 Inläggav Jan-Olov » ons 17 okt 2018, 11:21

Låter bra jag minns när skyddsjakt på en varg var bestämt och när folk var samlade för detta så var det fullt av aktivister som störde, så någon från, tror det var länsstyrelsen hade skvallrat. Det är svårt med sådana här saker när man bara tittar genom ett rör och inte ser helheten. Det där med hund är en annan sak den kan faktiskt vara så att hunden anfaller vargen och då försvarar den sig inte konstigt.
jan-Olov

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Ålder: 61
Hoj: XL 700 VA -11

#154 Inläggav Stefan » lör 20 okt 2018, 22:20

Ja, för att vara en född "stadsbo", numera på landet, så får jag allt säga att jag håller nog mer med dem som säger att stammarna måsta hållas under kontroll och på lagom nivå. Ävenledes att individer av rovdjur som börjar livnära sig på tamdjur eller kommer alltför nära bosättningar m.m. bör tas bort. Det bör ju ändå ligga i deras natur att hålla sig borta från människor, och att de inte gör det tyder väl på andra störningar som inte är så bra för varken djuret eller dess omgivning gissar jag.

Hur det än är, så "08:a" jag än är, har jag allt svårt att se att just folk i storsta'n ska bestämma i frågan, det borde väl ändå skötas av folk som har koll på det lokala... kan jag ödmjukt tycka.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Ålder: 64
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#155 Inläggav Fibern » tis 06 nov 2018, 11:44

Då stupade tredje "Hirvin" för den suveräna slägghammaren från finska Sako. Klockan 7:43 tröck jag av, å då small det. :shock: En patron som alltid levererar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Återgå till "Utanför ämnet"