Bilsidan
Re: Kopplingsbyte
@Jimmy, fibern avslöjad
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Näädu Jimmy, det är det inte, kan jag lova. Men det står MOR, jag vet. Har däremot ägt bilen ett par veckor för ett par år sedan. I väntan på att Suzuki-skrället skulle behaga vakna.
@Jokern Ha ha den var riktigt bra. Men jag tror älgen föredrar löpa för egen maskin, för den där gör i bästa fall en toppfart som du klarar att nästan krypa ikapp.
@Jokern Ha ha den var riktigt bra. Men jag tror älgen föredrar löpa för egen maskin, för den där gör i bästa fall en toppfart som du klarar att nästan krypa ikapp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Min mor kan inget äga, tyvärr.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kopplingsbyte
Aj då, var inte menat att bli så fel
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Nejdå, jag vet, blir lätt att man hamnar fel. Men vi lämnar släkten utanför.
Bilen finns som sagt kvar inom jaktlaget och fick tidigare ibland ställa upp som draghäst.
Bilen finns som sagt kvar inom jaktlaget och fick tidigare ibland ställa upp som draghäst.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Och inte "bara" kopplingsbyte denna gång.
VÄGSALTHELVETET OCH BILJÄVLAR!
Ja nog är det jävlar och skogstroll. Jag har nog liknande oflyt med bilar som Skye har med motorcykeln.
Den bil det handlade om ovan i tråden, var en -98 års Forester, som efter kamremsbyte, bara några veckor senare började slira på kopplingen. Körde försiktigt några månader och lät byta. Några månader efter det gick en framfjäder, så då lät jag byta kompletta fjäderben på bägge framhjul. Och efter det byttes bakfjädrarna. Då kändes det som en rejäl skogsbil i gott skick. Men så tusan heller.
Samma höst på bilprovning blev det ombesiktning pga av rostangripen bakaxelbalk. Då blev Fiber-knoppen less, efter ha satsat drygt 20000:- under mindre än två år på bilen beslöt jag att köpa nyare. Blev en -04. Har även på den bytt fjäderben. Helt nya bak och tog de från 98:an och bytte fram.
Och förra helgen skar vänster bakhjulslager ihop. Så nu väntar, troligen en dyr affär. Jag har bett verkstan byta bägge på sidor och det kostar normalt ca 6500, men....med tanke på Trafikverks¤)xxx#-jävla salt så sitter nog hjulupphängning fastrostad och då går det lös på drygt det dubbla.
Precis vad jag behöver nu med fattigmanslön från förskingringskassa och flyttkostnader och allt med avgifter som väntar. Fick igen några tusingar på sk(r)atten och sålde bort den gamla till rea-pris och tyckte mig ha lite extracash till flyttkostnader, men så i h.....e heller.
Ansluter mig till en viss Bålstadskilles "Livet är skit, sen .................! ja vad gör man?
Sådär ja, nu har jag fått avreagera mig.
VÄGSALTHELVETET OCH BILJÄVLAR!
Ja nog är det jävlar och skogstroll. Jag har nog liknande oflyt med bilar som Skye har med motorcykeln.
Den bil det handlade om ovan i tråden, var en -98 års Forester, som efter kamremsbyte, bara några veckor senare började slira på kopplingen. Körde försiktigt några månader och lät byta. Några månader efter det gick en framfjäder, så då lät jag byta kompletta fjäderben på bägge framhjul. Och efter det byttes bakfjädrarna. Då kändes det som en rejäl skogsbil i gott skick. Men så tusan heller.
Samma höst på bilprovning blev det ombesiktning pga av rostangripen bakaxelbalk. Då blev Fiber-knoppen less, efter ha satsat drygt 20000:- under mindre än två år på bilen beslöt jag att köpa nyare. Blev en -04. Har även på den bytt fjäderben. Helt nya bak och tog de från 98:an och bytte fram.
Och förra helgen skar vänster bakhjulslager ihop. Så nu väntar, troligen en dyr affär. Jag har bett verkstan byta bägge på sidor och det kostar normalt ca 6500, men....med tanke på Trafikverks¤)xxx#-jävla salt så sitter nog hjulupphängning fastrostad och då går det lös på drygt det dubbla.
Precis vad jag behöver nu med fattigmanslön från förskingringskassa och flyttkostnader och allt med avgifter som väntar. Fick igen några tusingar på sk(r)atten och sålde bort den gamla till rea-pris och tyckte mig ha lite extracash till flyttkostnader, men så i h.....e heller.
Ansluter mig till en viss Bålstadskilles "Livet är skit, sen .................! ja vad gör man?
Sådär ja, nu har jag fått avreagera mig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Kopplingsbyte
Ja det är inte alltid lätt
Hoppas syndromen avtar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hoppas syndromen avtar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Kopplingsbyte
Ibland blir det ketchup - all skit samtidigt Men efter regn kommer solsken Fibern!
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Kopplingsbyte
Nu var det ju en Bålsta kille, men... jag förstår din frustration, har allt varit där mellan varven med diverse gamla bilar
Hoppas det vänder sig till det bättre
Och, angående vägsalt, kan jag bara hålla med Men, det gör ju att folk kan köra ytterligare lite snabbare utan att behöva tänka, så det är väl sannolikt ett bärande skäl
Hoppas det vänder sig till det bättre
Och, angående vägsalt, kan jag bara hålla med Men, det gör ju att folk kan köra ytterligare lite snabbare utan att behöva tänka, så det är väl sannolikt ett bärande skäl
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Ja du ser där Stefan, vad frustration kan göra. Nu är det då en Bålgeti...lstadskille.
Ja det vore ju förfärligt att tvingas köra saktare utan att tänka. Usch!
Ja det vore ju förfärligt att tvingas köra saktare utan att tänka. Usch!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Fick positivt besked av verkstan. Hjulbultarna satt löst.?!?!
Hmmm....luktar sabotage lång väg detta.
Hmmm....luktar sabotage lång väg detta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kopplingsbyte
Eller slarv med att efterdra
Själv tappade jag en av bultarna på Jeepen förra sommaren, det blev ett jäkla liv i framvagnen på väg in till sta'n. Strax före Norrtull, så bara tystnade det. Där stod man och kliade sig i kolan
Upptäckte två dar senare attdet fattades en mutter
Tur att de andra fyra satt ordentligt åt
Fast--- att jag uppenbarligen missat att efterdra en av dem efter byte av bromsbackar, kan ju förklaras med slarv/demens, men att alla är lösa är ju lite mysko
Skönt att det var enkelt att åtgärda i alla fall
Själv tappade jag en av bultarna på Jeepen förra sommaren, det blev ett jäkla liv i framvagnen på väg in till sta'n. Strax före Norrtull, så bara tystnade det. Där stod man och kliade sig i kolan
Upptäckte två dar senare attdet fattades en mutter
Tur att de andra fyra satt ordentligt åt
Fast--- att jag uppenbarligen missat att efterdra en av dem efter byte av bromsbackar, kan ju förklaras med slarv/demens, men att alla är lösa är ju lite mysko
Skönt att det var enkelt att åtgärda i alla fall
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Konstigt om flera muttrar skulle börja lossna efter mer än 2,5 månad. På ett av hjulen. Gamla alufälgar behöver inte efterdras och när jag byter hjul, drar jag alltid tills min mutterdragare (lufttrycks) inte orkar mer. Då är det lagom.
I Piteå skedde för ett par år sedan sabotage mot bilar där samtliga bultar/muttrar var lossade. Tror det hände 4-5 gånger under sommaren.
I mitt fall har bilen stått parkerad och oanvänd under vardagarna några veckor i Skellefteå.
I Piteå skedde för ett par år sedan sabotage mot bilar där samtliga bultar/muttrar var lossade. Tror det hände 4-5 gånger under sommaren.
I mitt fall har bilen stått parkerad och oanvänd under vardagarna några veckor i Skellefteå.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kopplingsbyte
Det är jobbigt att dra loss muttrar.... Hoppas att han fick bråck, ryggskott och blodig knoge!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
Får väl köpa hjullåsmuttrar. Nattvandrande vandal-slynglar är mest troligt inte utrustade med rätt sorts verktyg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Kopplingsbyte
Ska man behöva rikta en webkamera med fjärrstyrd hagelsprakare mot bilen
J-la skitungar...
J-la skitungar...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Kopplingsbyte
ja lösa hjulbultar ser man några gånger vid varje säsong på verkstan, men detta brukar ju komma inom några dagar/vecka och inte efter 2,5månad, glad att du är uppmärksam och han åtgärda innan det uppstod farliga problem.
Antar att du har koll på detta fibern men hjulbultarna har olika skalle som ska passa infästningen i fälgen, finns nog bara 2 varianter, antingen är konan rak eller lite böjd, en rak kona till en "böjd" fälg eller tvärtom ger väldigt liten anliggningsyta och då kan det även lossa trots kraftigt överdrivet moment vid mutterknackning
Och även om du har järnkoll så kanske någon annan forum medlem har nytta av infon
Antar att du har koll på detta fibern men hjulbultarna har olika skalle som ska passa infästningen i fälgen, finns nog bara 2 varianter, antingen är konan rak eller lite böjd, en rak kona till en "böjd" fälg eller tvärtom ger väldigt liten anliggningsyta och då kan det även lossa trots kraftigt överdrivet moment vid mutterknackning
Och även om du har järnkoll så kanske någon annan forum medlem har nytta av infon
Re: Kopplingsbyte
@Jimmy, absolut! Bra info där Kan man säga att den ena oftast används till alufälgar, och den andra till plåtdito? Eller måste man kolla/känna?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kopplingsbyte
@Jimmy
(H)järnkoll har jag väl inte, åtminstone vad gäller rak eller böjd kona.
Men de har då aldrig lossnat förut.
Tack för infon.
(H)järnkoll har jag väl inte, åtminstone vad gäller rak eller böjd kona.
Men de har då aldrig lossnat förut.
Tack för infon.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM