Jokern`s rygg

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Jokern`s rygg

Inlägg av Jokern »

Hej alla glada medlemmar

Jag tänkte dela med mig av min ryggoperation, som blev utfört d 27 Januari 2016, men som redan skulle vara gjort 10:e December 2015..
Det skall sägas med en gång..
1) Helt ok att läsa mina inlägg, eller låta bli..
2) Helt ok att kommentera, eller låta bli...
3) Alla Troll hör hemma i Norges sagor..

Nåväl... Jag fick en tid till operation kl 07:30 i Malmö och skulle då vara på plats kl 06:00.. Det vill säga :ffs tidigt uppe på morgonen för att komma till Malmö i tid *face*
Jag hade redan duschat 2 gångar dagen innan och på morgonen hemma, som man skall, men nu skulle jag då oxå duscha en sista gång i Malmö, innan operationen..
Sagt så gjort och nya fina kläder på *thumb_up*


Operationen går efter planen, som dom säger, men tiden drar ut och Olivia (min fru) har valt att stanna kvar tills jag kommer upp på rummet igen..
Jag bliver rullat iväg kl 07:30, ner till "det kalla rummet" och det sista jag ser är klockan som står på 07:40 och narkosläkaren säger go`natt...
Sen vaknar jag och tittar på klockan, som då står på 15:55, och jag undrar varför det har tagit så lång tid, men får inget riktigt svar ( planerat tid är ca 5-6 timmar, från man somnar ), jag frågar då om dom meddelat min fru som väntar?
Nej men det skulle dom göra snart :roll:
Sen frågade jag dom om, varför min vänster arm + alla fingrar, utom lillfingret sover?
Det måste vara för att vi har lagt dig på ett konstigt sätt under operationen, och den tog ju lite tid :roll: Så det är nog en nerv som har lagt i kläm..
Hursomhelst kom jag upp på rummet kl 17:10, till en väldig glad fru och jag var ju en liten "piggelin" efter att ha sovit så många timmar och fortfarande hög på en massa roliga tabletter *virrig*
Kl 18:30 blev jag kört upp till röntgen, för att kontrollera, att allt blev bra, efter dom stängde "bakdörren" :lol:
Operatören (som man kallar en kirurg för, nu om dagar) kom sen och sa att det ser jättebra ut och allt hade gått bra..


Olivia åkte hem till barnen och mormor, som såklart var oroliga för hur det hade gått..

Torsdagen d 28 januari 2016

Jag vaknar vid 06:00 och börjar titta på mobilen, jag ligger på en 4:a mannar sal, en gumma på ca 60 år, sm inte hade nån hemma (inte i skallen) som kunde passa på henne dom 2 första veckorna.. Sen låg där en annan gumma oxå 60+, som hela tiden dividerade med personalen om vilken medicin hon skulle ha :ffs :ffs Trevlig kvinna, men jätte jobbig att lyssna på..
Sen hade jag Ivan.... Ivan var en gubbe på 67 år och hade haft problem med sin rygg i herrens många år och nu hade han fått fixat nacken.
Ivan va inte svensk, tror han kom från förna Jugoslavien, (jag fattade knapp nått av va han sa)
Det va lite om mina "rumskompisar" (kommer mera om dom sen *yes* )

Ju jag vaknar som sagt kl 06:00 och pinka skall jag ju inte, då jag har en kateter, så jag ligger och facebooker lite, tills morgon teamet kommer på jobb och jag får min 1:a frukost:


Idag skall du få komma upp och gå lite, sa dom :shock:
Jag sa, ja det låter ju gott, men hur kommer jag ur sängen med stel rygg??
Det är lugnt, vi hjälper dig och visar dig hur du sen skall göra *thumb_up*
Så knapp 17 timmar efter operationen, va jag redan uppe och gå, med hjälp av ett gåbord..


Jag va uppe 2 gångar den dagen och det kändes faktiskt gott..

Fredag d 29 Januari 2016

Idag skulle min lille familj komma på besök, efter barnen hade slutat skolan..
Jag hade fått tagit bort syre gasen från näsa, eftersom jag hade bra värden, så nu kunde jag lukta igen, typ maten och sig själv :oops:
Hantverkare jobbar ständigt på bygget och jag luktade att det luktade kloak och tänkte, det är ju inte så mysigt, när man skall äta, men lukten försvann efter ett tag och jag hök i mig min mat jag fått..


Nu efter maten, drog dom ur dräneringsslangen från ryggen och plastade om, så jag kunde gå in och ta en dusch *thumb_up*
Fan va skönt att duscha efter att bara ligga och svettas....
Når jag kommer ur duschen har min lila familj anlänt :D



Dom hade med sig lite godis o läsk, men för att vara ärlig, så hade jag mycket lite lust till sånt just nu...

Nu blev det lördag den 30: e Januari 2016

Jag vaknar tidigt som vanligt och har då lärt mig att vänta tills syster kommer in med min medicin och frukost, innan jag ringar på klockan *virrig*
Lukten av kloak finns i hela rummet och jag börjar undra om nån har lagt en dött råtta under min säng eller.... För det stinker som jag vet inte vad :shock:
Det är ju lördag och alla hantverkare ha väl ledigt..... :?
Jaja, idag skall dom dra ur katetern och jag kan då röra mig lite mera fritt..
Ju det känns att få dragit en "trädgårdsslang" ur din bästa kompis, inte bara att dra ur den, men oxå efter...
Men men, nu va jag av med den och jag kunde gå mera runt på avdelningen och prata med det arbetande folket :naughty:
Jag gick till o med ner för att se om det skulle finnas en enkel bok att läsa.. :


Men jag avstod, eftersom jag har lätt för mardrömmar *face*

Kvällen kom och jag hade turligt nog tagit med mig Ipad och på den kunde jag titta på Netflix och film och serier *thumb_up*


Söndag d 31 Januari 2016

Jag vaknar kl 02:15 och är pinke nödig som fan, rullar om på sidan och får mig satt upp i sängen, tar fatt om gåbordet, som är jätte snabbare än kryckor *thumb_up*
Träffar på ett par äldre kvinnor, som jobbar natt, hälsar o "kör" in på toa för att tömma blåsan :clap
Tömmar och knallar tillbaka till sängen, drickar lite vatten och somnar om igen...
Klockan 05:00 vaknar jag igen pinkenödig som bara den igen, ok, samma runda ur o tömma in i säng igen, men nu kan jag inte sova, så då sätter jag igång Netflix och börjar leta film...
Då plötslig kommer den där lukten av dött råtta/ kloak avlopp från slaktaren, in i rummet igen :conf:
Denna äckliga lukten får mig nästan att må ila 'puh
Jag tar av mig hörlurarna, för att höra om nån dum hantverkare skulle ha fått för sig att jobba en söndag... Men nej, ingen hantverkare..
Sen kom där en bekant ljud och den kom från andra sidan avskärmnings väggen, där Ivan ligger :shock: :shock:
Det va Ivan som hade lagt och fisit hela jävla dagarna
fy för satan, säger jag bara.. Den gubbjävel luktade som han skulle ha varit död i minst 13 år...

Jaja, nu var mysteriet uppklarat och jag kunde komma vidare..
Idag skulle jag få besök igen av mina barn o min fru, men även mormor kom med för att hälsa på *thumb_up*


Dom kom lagom tills jag skulle äta lunch, som faktisk är bättre mat än den på kvällen..
Ja jag sätter mig i stolen och såklart skall barnen prova ut alla funktioner på en hospitalssäng :D


Senare på eftermiddagen, när familjen hade åkt hem, sprang jag mycket fram och tillbaka för att kissa...
Det visade sig att jag hade svårt att tömma blåsan helt..
Dom mätte upp till 600 ml efter att jag hade "tömt"..
Nu ville dom sätta in kateter igen och den skulle då få sitta kvar i upp till 2 veckor, men jag kan ju snabbt berätta att jag absolut inte tyckte om deras idè här..
Det skall sägas, att på morgonen hade dom dom redan gjort 2 st tömningar på mig och därefter måste man sätta in kateter..
Först sa jag nej, men personalen sa att jag måste ha kateter igen, då det kunde vara farligt om urinen gick baklänges upp i njuren...
Jaja jag fick väl böja mig för läkarvetenskapen, men här hände då nått....
Jag kunde inte slappna av och dom fick inte ner slangen och in i blåsan.. Dom testade 2 gångar och jag måste säga att jag grätt som ett litet barn, så jävla ont gjorde det :(
Vi blev eniga om att stoppa försöket och avvakta till morgon dagen...

Måndagen d 1:e februari 2016

Jag hade varit uppe o kissat igen kl 02:00 och började fundera på varför jag inte kunde få ut det sista ur blåsan...
Va det fel på deras maskin, har det hänt nått under operationen eller va är det som står på....
Jag går till nattpersonalen och frågar, om dom kan kolla upp, vad medicinen hette, som jag fick i Helsingborg, då jag bröt armbågen.
Dom skulle kolla och återkomma..
Min aning va att det kändes som samma symptom : Jag hade svårt att tömma magen och svårt att tömma blåsan, med medicinen från Helsingborg..

Nu kom dom kl 03:00 och sa at dom hette CITIDON och att det fanns ett morfin preperat i dessa..
Jag kom på att läkaren i HGB hade ordinerat mig 2 st åt gången, men då uppstod problemen, och jag trappade själv ner till 1 st åt gången och problemen försvann..

Med detta gick jag då till dags personalen, och sa : jag vill inte ha så mycket morfin, bara alvadon och i värsta tillfälle, bara halva morfin vid jäkla ont..
Ju jag fick övertalat dom att få prova fram till kl 15:00 *thumb_up*
Nu hade jag inte fått nån morfin på över 19 timmar, då jag skulle scannas kl 15:00....
Jäkla nervös va jag för att lämna prov......
Men se nu här... Scaningen visade att jag bara hade kvar 83 ml och det va godkänt :clap
Sen ville dom då ta en sista kol kl 20:00 och där visade den bara 23 ml :respekt:

Jag fick sen en ursäkt av överläkaren, för att dom inte hade lyssnat ordentligt till mig, men så diplomatisk som jag är sa jag :
Alla kan vi göra fel, men ni måste oxå lyssna och inte bra gå efter en tabell, ni är duktiga och jag respekterar ert jobb och beslut..

Nu blev det tisdag d 2:e februari 2016

Idag skall jag åka hem till min egen säng, min egen toa, min egen soffa....
Där blev beställd transport, eftersom jag inte får åka/köra bil dom närmsta 2 mdr, så blev det en liggande transport..

Gud i himmelen skall veta att föraren av denna "buss" inte hade tagit körkort i Sverige, men kanske där han kom ifrån, på en kamelrygg *face*
Äntligen hemma och kvällsmaten va PIZZA *virrig*

Onsdagen d 2:e Februari

Precis en vecka efter operationen, tog jag på mig överdragsbyxor och jacka och drog iväg på en liten gå tur *thumb_up*

Det blev ca 3,2 km på 59 minuter *thumb_up*

Torsdagen d 3:e Februari va jag tvungen att gå till vårdcentralen, för att få lagt om bandaget och så här ser det ut under bandaget:

Nice va?? *thumb_up*

Igår fredag d 4 Februari
Tog jag på mig lite flera kläder, då det är lite kallt för tiden..

Denna runda va på 4,8 km och den gick jag på 1 timme och 33 minuter :clap

Ja det går inte snabbt, men det går framåt...
Har man bara ett mål, då skall man nog lyckas..


Mera kommer i efterhand, då mitt mål är att kunna grensla hojen redan den 29 April kl 14:45 ( den skall på besiktning kl 15:00 ) *visslar* *yes*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av AndersG »

Fint att du delar med dig och bra att du lyckades ställa en egen diagnos. Lite synd bara att det skall behövas.
Det verkar som att du är vid skapligt humör i alla fall.
Lycka till med rehab!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Fibern »

Ja det går inte snabbt, men det går framåt...

Jaja, framåt går det ju och vem har bråttom? 8)

Grattis till snabbt tillfrisknande och hoppas allt blir bra snart nog. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av peppe »

Underbar berättelse sedd från en patient, kanske en blivande underläkares!!!
Skönt å va hemma va! Ta det varsamt med övningar så du inte fördröjer ngt läkande, men du verkar ha koll på läget, besiktningen är inte akut, när du väl besiktar hojen är den körklar igen, oavsett när!
Krya på dig, fr Peppe
PS sätt in mig i en stuga ensam eller med ngn annan som vågar.....
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Ivar »

Jäklar vilken historie du hostade upp.
Gött att se du kryar på dig samt ha humöret uppe.
Önskar dig givetvis god bedring.
Senast redigerad av Ivar den lör 06 feb 2016, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Laffe »

Ja shit vad du får va med om @Jokern :shock:
Jag tackar för att du delar med dig och önskar dig all lycka med träning, rehab och besiktning :D *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Stefan »

Trevligt att se att du håller modet uppe och fanan högt, Jokernn :clap Med tanke på den vilja du visar, tror jag du får till en bra rehab.

Det där med man måste vara stark och frisk för att klara av sjukvården idag har jag då sett på nära håll med min sambo efter att hon fick en rejäl hjärtsvikt, lika efter att hon bröt foten på två ställen. Att lyssna på sina patienter är det väldigt många som som helt enkelt inte klarar eller bara vägrar att göra. Väldigt många verkar ha en väldigt stark känsla av att "jag vet minsann bäst vad som är bra för dig" :ffs :ffs *face*

Men, allt gott till dig, och lycka till med rehab och slutligt utfall *thumb_up* :hug:

Så ses vi i sommar igen *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av rolfmm »

Ja, vilken historie du delar med dig! Gott du slapp undan Ivan :)
Krya på dig och hoppas du är tillbaka på hojen när våren kommer *thumb_up*
Användarens profilbild
engson
250cc
250cc
Inlägg: 334
Blev medlem: mån 29 jun 2015, 22:58
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -06
Ort: Perstorp

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av engson »

Tack för din berättelse. Hoppas återhämtningen går snabbt!
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Jokern »

Tack för eran positiva inlägg *thumb_up*
Nu är ju inte denna tråden till för att jag skall samla "poäng", för mitt lidande, men mera för att jag själv vill berätta, hur det går för min rehab och samtidigt ha nått att göra på dagarna.
Jag kom på igår kväll, som jag då sa till Olivia, hur konstigt låter inte detta :
Kan klockan inte snart bli 23 typ, så att jag kan lägga mig...??
Jag vill ju upp kl 06:00, så att jag kan ta min medicin, käka lite fil och en macka, dricka lite vatten, ta på mig så att jag kan komma ut och gå minst 4 km *virrig* *virrig*

Jag måste säga så här : NÅTT MÅSTE HA HÄNT I DET DANSKA HUVUDKONTOR

Men f** va det känns skönt *thumb_up*

Samtidigt kommer jag att tänka på varan kära Admin, @Skye, som måste ta sina energi rundor 3-4 gångar i veckan..
Jag vet hur jäkla skönt den rundan är, men jag vet oxå hur snabbt energin försvinner igen, tyvärr...
Men bara den njutning att få gå och lukta, se och smaka..

Det jag hoppas med mina inlägg är, att få sprida budskapet om att komma sig lite mera ut och då menar jag, att gå på sina fötter i sitt eget tempo *yes*

Igår blev det sammanlagt 7,91 km *thumb_up* först på förmiddagen 4,39km och sen på eftermiddagen 3,52km *thumb_up*


Nu till förmiddag blev det "bara" 3,98 km *thumb_up* Men jag skall ut igen, tillsammans med Olivia, kl 14:00 då skall jag se om inte 5 km gränsen kan springas *yes*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Jokern »

Jepp *thumb_up*
I eftermiddags blev det 6,83 km...
Det vill säga att jag på en dag har rundat 1 mil och det har inte ens gått 2 veckor sedan jag blev opererat :clap

Wiiii Hiiii Sigtuna våfel here I come *face* Hehehehe eller inte, eller kanske *visslar*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av hogge »

Gött att du är på benen igen och öser på med rehaben. Vår testkörning av rundan står ju snart för dörren. Som du sa att våren är verkligen på G.
Hur går det nu med alla härliga måndagsmorgnar på jobb som du missar`? *virrig*
Ha det gött Xl-Broder *beer_buddies*
Hogge
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Ivar »

Jag tar av hatten för deg @Jokern
Jag är mäktig imponerad
Som du öser på med rehaben blir det nog våffla på deg med
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Jokern »

Ja nu när ni börjar prata våflor, då kom det ju fram ett delmål till *thumb_up*
Så idag tänkte jag att jag skulle gå minst 10 km på en och samma runda..
Men tyvärr blev jag ganska svettig och törstig (jag glömde min vattenflaska hemma), men jag fick iallafall till några kilometer *thumb_up*
Tiden är inte helt rätt, då jag träffade på några kompisar på min väg :D


Jag gick ner till motorsport, för att få lite sug och motivering *thumb_up*


Så ju... Jag hoppas på att bli klar till säsongen *wheelie
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Laffe »

Det riktigt lyser ju ur ögonen på dig Jokern, så med den positiva inställning du har (och dom hungriga mckompisarna :naughty: ) så kommer du säkert att sitta bekvämt och problemfritt i sadeln snabbare är du trott :rock-on *drinking_cheers*

EDIT// Men ha inte för bråttom, hälsan först you know :rtfm
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Ralf-FIN »

Riktigt kul att läsa din historia och ännu roligare att läsa att tillfrisknandet går fint *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Stefan »

Härlig sisu där Jokern *thumb_up* Lite "järnman" över dig :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Jokern »

Ja @Stefan, man kan kanske till och med säga "Titanman" *face*
Eftersom jag nu har titan stavar och skruvar i ryggen *visslar*

Men jag har fått lite höjda pekfingrar, om att skynda långsamt :shock:
Så jag får drar ner lite på tempot några dagar *virrig*

Men jag vill... Jag vill... Jag vill... Jag vill.... Är man envis då?? :naughty:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Stefan »

Bara liiite, Jokergubben :hug: *drinking_cheers*
Senast redigerad av Stefan den mån 08 feb 2016, 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jokern`s rygg

Inlägg av Fibern »

Passa på och bygg lite kropp och ställ upp i Gladiatorerna, vetja. Titan. Låter kraftfullt. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar