Båt och sjö

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Båt och sjö

Inlägg av Peter »

@Fibern. Men varje år säger det "tjoff" så är sommarn slut och det är höst igen!!
Men visst ska jag till Norrland igen

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Båt och sjö

Inlägg av Stensi »

Jag hade den här fine Ryds 510GT. Nån gång förra hösten fick satte jag ut den och transalpen på blocket.. Båda sålda samma dag. :(
Nog ångrar jag lite att jag sålde båten när jag bor i Strömstad, men vi har ju köpt husvagn istället. Om bara jag hade mera tid....
IMAG0427.jpg
IMAG0430.jpg
IMAG1255.jpg
Före den hade vi en mysig Ryds Camping 565. Sov i den några gånger. :)
Juli-2011 007.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Båt och sjö

Inlägg av Fibern »

Fina farkoster Stensi. Särskilt 510:an är väl go att fiska från.

Alltid ett dilemma...ska jag vara på sjön, eller ska jag vara på land? :conf:
Själv har jag min husvagnsera bakom mig sedan 1996. Det var då jag var med familjen till Saltstraumen och fiskade. Då hade Saltdal värmerekord, +32. 'puh
I just Straumen är det många som använder båtar av samma typ som din Ryds 510.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Båt och sjö

Inlägg av Stensi »

JA, den var grymt stabil, då den har ett OMC design (Amerikanskt) = fet röv, fast platt :D
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Båt och sjö

Inlägg av Stefan »

Mitt båt liv ägde rum för rätt länge sedan... men, vem vet :D

Det började med en liten eksnipa som någon hade byggt en ruff i plyfa på (utan att det såg för...skräckligt ut). Har många goa minnen med den *thumb_up*

Nästa båt blev en kabinbåt i mahogny med en skaplig V-sexa i. Gjorde ett större jobb första vintern på den, med bl.a. renskrapning, slipning och fernissande från grunden av 7 meter skrov m.m. 'puh Men sen glittrade hon fint i kvällssolen :D

I samband med det var jag också slipbas i båtklubben några år, en intressant syssla, till stor del baserad på handkraft.

Tyvärr tog livet vändningar som gjorde att jag fick sälja bort den också, men jag kan fortfarande längta tillbaka till båtlivet. Fast blev det allt plastbåt :) *yes*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Båt och sjö

Inlägg av Fibern »

Första turen med båt och motor. Motorn snurrar och surrar på hur fint som helst. Luftkyld sak, så ingen fara till hösten, om jag blir sen med upptag.
Båten går förträffligt för att vara bara 4 meter. Både att ro och med snurran. Däremot saknar motorn spärr vid upplyft. Ska fila på någon enkel lösning. Tills vidare sitter en spännrem runt akterfästen och styrspak.
Fartig sak. Den gör säkert....ehh...knop. Ja...den gör knop. :mrgreen:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Båt och sjö

Inlägg av Stefan »

Gott så, Fibern! På en mindre insjö räcker ju knop bra till för lite fiske och så :)
Huvudsaken att den går pålitligt. Jag lär aldrig glömma när jag med familj och en polare med sin var i Dalarna. Hade en liten lånad båt, så polaren och jag tog båten och ungarna till andra sidan sjön och en badplats. Efter ett tag började jag känna hur alla vädervarningshår i nacken reste sig. Vi satte kurs tillbaka igen, och efter knappt halva vägen dog motorn. Nu hade även polarn börjat känna att något var på gång, så han satte i med att ro, medan jag febrilt försökte få snurr på motorn. Efter en bitt hoppade den ändå igång, vi skickade upp ungarna till huset, drog upp båten på land och följde efter med raska steg.

Väl inomhus igen, upptäckte vi vad inte visste, bara kände på oss tidigare, att en riktigt rejäl tromb var på ingående :shock:

Snart hörde vi tallkottar trumma mot taket, såg en förtöjd segeljolle ligga någon meter högre än vanligt i vattnet, och en flaggstång som lekte kastspö med storgäddan på. Nästa observationen var när ett tak en bit bort seglade iväg :shock:

Vi passerade gatan den hade plöjt daagen efter, den var inte att leka med... Mycket andra skador i området, och något dödsfall stod att läsa om i tidningen sedan.

Så, när jag väl fick igång moroten igen, var det allt en suck av lättnad som slapp ut. Så, pålitlig motor känns superviktigt på sjön *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Båt och sjö

Inlägg av Jimmy.s »

Trevlig tråd som passar mig fint nu när jag sålt hojen och skaffat båt :)
Har dock varit ute på sjöarna runt omkring sedan jag var 2månader så det var kanske på tiden att jag skaffade något eget.

Mycket av båtlivet har varit med mina föräldrar och på Vättern där det har fiskats nästan året runt (inte ofta den sjön fryser till), övernattningar, semester osv.
Längsta resan var från Huskvarna upp till Mälaren och sedan ner till Västervik med snipan, tog sin lilla tid med en ruggig fart på 6 knop ;)

Har tyvärr inga vettiga bilder på min båt ännu men jag får ta och fixa det nu, tog ett foto på ungarna i höstas som hade kul trots vädret
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar