Fix på hemmanet

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Stefan »

Du är bra brutal du, Fibern...:)
De gör säkert sin nytta, men hemmavid hemmanet vill man ju helst inte ha dem, de kan gott hålla sig i skogen. Laila gick på med Myrr utanför vår dörr i dag.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

Ja Stefan, jag kände mig brutal. :evil: Har ju haft dessa kryp "inneboende", så att säga, i tre somrar tidigare utan direkt störning. Plötsligt har något hänt, både gällande antalet och deras vandringsleder.
Jag tror den myckna snön och det faktum att ingen nedsmältning skett under vintern, gjort livet i stacken till ett gynnsamt överlevnadsår.
Visste du att om man lägger ut apelsinskal och andra skal från citrusfrukter, får man väck dessa insekter. Har du ett myrbo illa till, lägg ut apelsinskal, så flyttar dom omgående.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Peter »

Jag har haft myror utanför garaget två år. Jag har försökt att dränka dom och täcka till att med sand! Det sket sig! Jag fick ta fram kemikalier. Då flyttade dom under uterummet! Då blev det ännu mer kemikalier Jag vann

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

Det är ju så @Peter, att vi behöver inte "fogden" för att vräka dessa hyresgäster, bara för att dom inte betalt hyra. Om jag får skämta till det. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Peter »

Nä @Fibern. Tur är väl det så man får ta fram sin primitiva sida med att döda djur
Som tur är är jag väldigt blödig med att ha ihjäl levande varelser som inte gjort mig nåt illa. Fästingar, blinningar, mygg, flugor, brännmaneter och mördarsniglar slår jag ihjäl utan dåligt samvete och som sagt irriterande myror!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

Å GETINGAR!!! :x :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Stefan »

Ja, getingarna är ju inget man gullar med när de är i närheten :(

Jag brukar ställa till så mycket massaker jag kan på våren, i synnerhet om jag ser stora feta "mammagetingar". Kan man plocka väck dem, så har man decimerat den kommande stammen i närheten rätt rejält, inbillar jag mig. En burk Radar och ett elektrisk tennisracket står alltid redo på altanen :twisted:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Daniel »

Under våra 12 år vi bott i huset har vi haft getingar här varje år. Totalt har vi räknat in tre getingstick.
1. Grabben körde ner en pinne i getingboet i marken och vevade runt - ett stick.
2. Hunden stack in nosen i samma hål - ett stick.
3. Frugan målade på fasaden. I en glipa i panelen bodde det getingar som inte gillade hennes närgångna arbete - ett stick.

Jag undrar ibland ifall de känner igen oss och "accepterar" vår närvaro...?!
Vi tar det alltid lugnt och fint. Är de fööör närgångna föser vi (inte viftar) vänligt men bestämt bort dem.

Ännu så länge har det fungerat fint iallafall.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

@Daniel
Det ligger en hel del i det du säger..."accepterar" vår närvaro" Har allt sedan barnsben hört uttrycket, getingar sticker inte husfolket. Stämmer nog till viss del, att dom känner igen och har en viss tolerans sina "hyresvärdar". Det är sämre på hösten när de överger boet och en massa vilsna och hemlösa driver omkring och är irriterade. Under jakten i september-oktober till exempel, får man besvär ibland vid getingrika år, då de bevingade krigarna känner köttdoft.

@Stefan
Det stämmer exakt. Det är drottningen som börjar bygga ett nytt bo, för att där lägga sina ägg. Tar man bort denna så har man sluppit ett helt getingsamhälle.
Drottningen sticker heller inte, hon har ingen gadd. Det kan man se efter hon är död. Jag dräpte en tidigt under veckan och kollade noga att ingen gadd pumpade ut och in, som det gör på en nyss avliden arbetsgeting.
Det har ju dykt upp getingar här rekordtidigt och fortsätter denna värme så lär det bli ett veritabelt getingår.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Stefan »

Ja, risken för getingår är nog överhängande.

@Danil, problemet här är att tanten är allergisk mot dom, så massakern får allt fortgå. Hellre en död geting än en död tant... hmmm... det var ju också ett sätt att uttrycka saken.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Daniel »

@Stefan
Hehe
Jo - den är ju svår att argumentera emot...!
Mitt motto är: "Happy Wife - Happy Life".
Om det då innebär att man får ha ihjäl några insekter så får man inte vara snarstucken!
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av MrH »

Så länge det handlar om de där små svartmyrorna må det väl vara hänt. Dom är ju tämligen harmlösa och "bara" irriterande när dom hittar in till sopskåpet eller den där saftdroppen som råkat bli kvar på diskbänken. Däremot är hästmyrorna inte speciellt kul. Har fått ta hit Anticimex två gånger när dom valt att flytta in i isoleringen under golvet. Tur i sådana lägen att jag har ett hus med krypgrund så jag slapp riva upp golvet för att komma åt dom.

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men för ett-två år sedan minskade mängden insekter rätt påtagligt. Kolla i nosen på bilen, och mc'n också för den delen, och jämför det med minnesbilderna från hur det var för 5, 6, 7 år sedan. Det är väldigt mycket mindre "roadkills" nu än då. Må vara lättare för oss att hålla fordonen rena men inte bra för alla insektsätande fåglar. Förr hade jag många sädesärlor, flera olika varianter av sångare och ett årligen återkommande häckande par svartvit flugsnappare i trädgården. Det har jag inte längre! Bara någon enstaka ärla kommer på besök, men det är skrämmande sällan.

Getingar är dock en plåga! Och dom är många! Jag är inte allergisk men jag upplever dom som otroligt påträngande och obehagliga, men mest oroar jag mig för att katten skall begå ett misstag. Skulle hon bli stucken i munnen/halsen när jag inte är hemma kan det sluta riktigt illa! Förra året hade vi bålgetingar här och det lät som humlor när dom kom flygande. Som väl är blev katten rädd för dom och såg till att hålla sig på behörigt avstånd. Det är f-n inga små saker dom där "bålisarna", och svåra att slå ihjäl dessutom! Den på bilderna nedan har jag klippt till ordentligt. Hade det varit en vanlig geting hade den varit totalt mosad.

Bild

Bild
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

Det är så sant MrH, dock så trist.
Visserligen lite utsvävning från kärnämnet men likväl desto mer aktuellt.

Att insekterna minskar, särskilt vissa arter, kan komma att bli utgöra ett allvarligt hot mot vår matproduktion. Nu ska inte våra mjölk- eller spannmåls/grönsaks-bönder svartmålas, för deras allt tightare krav på rationalisering och avkastning, som gjort att allt mer åkerarealer täckdikats.
Däri kommer det sig att vi idag har nästan inga små åkerlappar, med dikesrenar fulla med blommande växter av alla sorter. I många fall växter som bonden inte vill ha i sina åkrar. Växter som däremot massor av insekter livnär sig på.
I England har på vissa håll humlorna nästan utrotats. I fem år har brittiska forskare samlat in Vallhumlor från Skåne, i ett försök att återställa arten i Enland.
Vissa småfågelarter har minskat här. I och med minskandet av insekter efter småjordbrukens död, har även svalorna minskat påtagligt. Särskilt Ladusvalan, men även Hussvalan.
Jag minns mina barnaår på kronotorpet mina föräldrar drev, med tre kor en häst och några får och ibland ett par grisar, hur svalorna flög runt och "kamikze-dök" under de ljusa sommarkvällarna. Bara hos oss häckade varje sommar minst 3-4 par hussvalor under takfoten och minst lika många ladusvalor i lagårn. Idag står dessa gamla hus tomma under vinterhalvåret och ladugårdarna är sedan länge rivna. Inte en svala kan man se i dess omgivning.
Naturen har en otrolig förmåga till anpassning, men människan en ännu större förmåga till snabbare omdaning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Jan-Olov »

Bålgetingen lär vara ganska fredlig och dess utom som jag förstått fridlyst. Jag har dom här med men har inte störts av dem. Gjorde en ny fågeholk i vinter som inte bebos fösta året men bålgetingen flyttade in så den blev använd.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Fibern »

Då får vi hoppas att dom överlåter hyreskontraktet till behövande småfåglar nästa vår, Jan-Olov. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Fix på hemmanet

Inlägg av Jan-Olov »

Det är min förhoppning, annars får jag hjälpa till.
jan-Olov
Skriv svar