Bara resten kvar...

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Speederman »

@Fibern, har du gått o blivit fritidsforskare? Det var som attan. Jag kan bara säja; GRATTIS! Nu när dammet lägger sej o du vaknar upp ur lyckoruset, sätt i en ny prilla, ställ dej o betrakta omgivningen, gå ett varv runt hojen o så tänker du stilla för dej själv "am I a lucky son of a suitcase".

Som Dan Andersson skaldade: "Vi höja våra stop kamrat"
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Fibern »

Ha ha Speederman. Tack för den, det ska jag göra. Allt utom prillan. :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Fibern »

Jag tar tillbaka det jag skrev om att min del i tråden är avslutad. Kom just på att varje enskild individ, alltid har "bara resten kvar".
Därför ska jag berätta en historia, som verkligen stämmer med uttrycket "Cirkeln är sluten".

För ganska exakt 45 år sedan, precis efter avslutad skolgång, fick jag jobb på ett sågverk i den lilla orten Storselet, belägen strax väster om Sandfors. Jag tror nog att åtminstone JanneBoj känner till stället. Det var en svåger till mig som var arbetsledare där och dessutom är pappa till Per, som berättas om i storyn.
Jag arbetade där i ca. 3,5 år, innan det blev Piteå och ASSI, som bolaget då hette. Det företag jag nyss klev av efter 43 år, med namnet Smurfit-Kappa.
Nu har jag faktiskt jobbat en vecka. På samma ställe som jag började på 1972. Inga 8-timmars eller 12-timmars skift, men mellan 4-5 timmar per dag.
Driften på sågen upphörde i början av 1980 och 2000 köpte denne Per hela stället, med alla byggnader. Det enda som inte fanns kvar då var själva såghuset. I övrigt flera stora byggnader, magasin, råsortering och virkestork med verkstad. Nu finns där torkhus som används som förråd, verkstan som garage för vissa traktorer. Stora förråd för uthyrning av husvagnar, husbilar, båtar mm. Snickeri i det som var råsortering. Etc. Och dessutom byggde han ett djurstall för bortåt 120 slaktdjur. Tjurar. Där har jag hjälpt syrrans grabb med att byta ut liggmattor och båsindelnings-system likt dessa. Enda skillnaden är att i Pers stall, finns mellanväggar i huvudändan i liggbåsen. Annars kan tjurarna försöka kliva över till grannen. Dom går ju lösa inom varje sektion på mellan 12 och 14 djur och är ständigt kåta. :shock:

När vi då avslutade jobbet idag, kom jag att tänka på att det är, så när som på 24 dagar, precis 45 år sedan jag började på sågen. 12 juni 1972.
Tror jag måste fira lite ikväll. *drinking_cheers*

ps. jag återgäldar bara en massa hjälp jag fick av denna per, förra sommaren. Med bl.a. lån av hjullastare och en del virke etc.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Laffe »

Lite coolt ändå att sluta där du en gång började Deja-vû kallas det tror jag..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Peter »

Skönt att sluta cirkeln
Och lite arbete som inte är tvingat är alltid lite trevligt
Klart du ska fira

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Ralf-FIN »

Alltid kul med lite annorlunda uppdrag *thumb_up*

"Cirkeln sluten" kanske på svenska, på finska har vi ett lite annorlunda talesätt: "Vahinko kiertää" :mrgreen:

(Kunde notera att Google Translate inte var bekant med uttrycket, men det betyder väl ungefär att "olyckan cirkulerar"). Nå det är vad man skämtsamt brukar säga åt nån som t.ex. flyttat tillbaka till samma ställe/jobb.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Bara resten kvar...

Inlägg av Laffe »

Återfallsförbrytare menar du
(Citat myntat av inskrivningspersonal från Helsinkihäktet)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bara resten kvar...

Inlägg av Fibern »

@Ralf-FIN
Nog känner jag mig som en olycka allt, eller varit med om en. Ont i hela kroppen. Nästan. Handleder, fötter, knän och axlar. Det tenderar tyvärr att öka för varje år.
@Ivaradero
Återfallsförbrytare används ju skämtsamt för just den här sortens agerande. Dock känner jag mig mer som en globetrotter fast en arbetets resenär.
Stolt men bruten arbetare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar