Hjälp...med bilskrället

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av MrH »

Ja, dom skall numera läsa ut ev felkoder!
Kan tyckas "overkill" men det beror antagligen på att allt för många har "släckt" varningslampor genom att ta bort eller täcka över den lilla lampan i instrumenthuset istället för att låta fixa grundproblemet.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

För mig känns det som att det grundläggande problemet kan vara att man inte får rätt saker ur OBD-kontakten.
Hur var det med verkstäderna du besökte? Fick dom klara besked? Alltså kunde läsa ut koderna som får lampan att tändas? Subaru-verkstaden borde väl rimligen också vara auktoriserad att "släcka tvåor"? Om bilprovningen nu säger att de inte kan läsa p.g.a. annan stiftning i kontakten... då är det väl snarast Subars generalagent i Sverige som borde ta sig an bekymret. Men, det hjälper ju knappast dig :( Lite skandalvarning på just den, om Subarus instrument läser OBD, men inte bilprovningen!

Tycker jag...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Det har varit lite mer komplicerat än så Stefan. Först, hösten 2014 när det hela började, var ingen på Subaru-verkstan i Piteå säkra på vad det var som larmade. Bara att det var något med avgaserna. Först byttes ena lambdasonden, men felet kvarstod. Sedan katalysatorn (piratdel som verkmästaren där tipsade om) Larmet släcktes, lampan slocknade några månader, men tändes igen och höll sen på att tändas o släckas om vartannat. 2015 höll den sig slocknad vid besiktning och bilen godkändes. 2016 hade den lyst för jämnan flera månader och jag hade innan besiktningen låtit Mekonomen byta dels bakre ljuddämpare, dels bakre lambdasond, då deras instrument tydde på att detta var felet.
Kort efteråt började den åter lysa, och besiktning var redan bokad, så där underkändes den. Åter till Mekonomen, men dom kunde inte med bestämdhet sätta fingret på vad som felades. En teori var att katalysatorn var för trång. Bokade ombesiktning och åkte till Subaru Skellefteå och lät dem släcka larmet ett par dar innan, med den följden att lampan började lysa igen efter 1,5 mil på hemvägen. :cry:
Däremellan hade jag på en mindre privat-verkstad låtit den släcka larmet i samband med ett oljebyte.
Lät en annan verkstad byta katalysator för en vecka sedan och släcka larmet, därefter har lampan varit släckt, men nu får Opus ingen kontakt med bilens OBD-system och kan alltså inte godkänna bilen. Trots att allt i övrigt är helt okej, även avgasvärden.
Komplext och irriterande "na jäävulskt". :frust:
Vågar inte ens gissa på vad en sån här felsökning skulle kunna kosta. På Subaru i Skellefteå (Logarts) har man aldrig hört något liknande.
På det här viset känns det helt onödigt att någon fler gång, alls bry sig om att kasta ut nästan en halv tusenlapp bara för att få ett papper som talar om att bilen är underkänd på besiktning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Jaaa du... Jag får ju mer och mer känslan av ett signalfel :conf: Om verkstäderna inte får ut specifika felkoder och Opus inga alls :frust:

Jag hade lite samma sak med Jeepen en gång. Jag hade bytt ett par säkringar och kollat några. Morgonen efter startade den inte och levde fullständigt *fläkt* med varningslampor och mätare. Slutade med att jag fick bärga till verkstad. Och, där blev den...

Tack och lov hade de ett fast pris för felsökning på typ en timmas jobb. Skönt för mig, jag fick höra av mecken att de lagt åtskilliga timmar på det. Men, det slutade med dålig kontakt i en jättekontakt med massor av stift, som kopplade mot ECU'n bakum säkringsdosan. Rengjort och smort, så var allt OK igen, till kostnaden av en arbetstimme *thumb_up*

Sedan påstod de att någon givare mätte fel, antog att de behövde få in någonting i alla fall, men det var OK att de bytte den, det blev några hundra till. Kan inte Subaroverkstan ha något liknande, fast pris för att åtminstone hitta primärfelet?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Vet faktiskt inte. De hade ju aldrig hört talas om något liknande. Men klart det skulle drabba mig.
Jag kommer att åka in till stan, prata med Subaru, med Mekonomen och med Opus. Där ska jag kräva att dom gör ett nytt försök....man kan ju alltid hoppas.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Då håller vi tummarna för dig!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Man slutar aldrig förvånas, av datateknik. Efter besök på Opus andra, tillika den större, stationen idag, kan jag ståta med blankt papper.
Jag fick komma in och göra ny test av OBD-systemet. Den första, handburna lilla enheten, gav ingen respons. Jaha, tänkte jag, det var det, men så kopplade han in den större med trådlösa anslutningen till dator och ta mig hin håle, kontakt. *thumb_up*
Av detta ställer jag mig frågan, hur har Opus det med utrustningen? Kanske bara mot min bil. Kanske gentemot Subaru som helhet. :conf:
Jag tror nästa års kontroll får bli hos Svensk Bilprovning, alternativt Dekis...Dekalis... Deka...nä, Dekra eller nåt.

Tack för tumhållandet Stefan 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Peter »

Grattis @Fibern. Ännu ett bekymmersfritt år

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Gött Fibern!

Men *fläkt* så slött av den första att bara konstaera att instrumentet inte läste, utan den koll som nästa gubbe gjorde, eller utan att du sa ifrån.

Slocknade servicelampan? Fast, det bör den ju ha gjort om du fick blankt :oops:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Den var släckt redan en vecka innan. Står att läsa i de tidigare inläggen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av MrH »

Härligt att det äntligen löste sig! Låter ju onekligen som att deras "lilla" avläsare inte är så bra.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@MrH
På första stationen hittade ju ingen av test-instrumenten min bils OBD.
Man kan ju ifrågasätta tillförlitligheten hos de som har makten att avslå din önskan att utan onödiga (är redan nu alltför höga av myndigheter pådyvlade kostnader) kostnader få framföra ditt fordon.

edit: Det är fritt fram för den som vill att "låna" tråden för resonemang om bilar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar