Film

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Film

Inlägg av Fibern »

BÖLGEN!
Ni från Norge begriper innebörden i ordet. Vi såg filmen med det namnet igår. Handlar om när en stor del av berget, vid Åkerneset i Sunnylvsfjorden, rasar och startar en massiv Tsunami, som letar sig längst in i ändarna på fjordsystemet. Även till Geiranger når den, som i filmen beskrivs som varandes 80 meter hög.
Jag har läst om hur experterna, som är övertygade om att berget kommer att brista en dag, har i värsta scenariot beräknat upp till 60 meter.
Räcker för att ödelägga massor av bebyggelse i fjordarna och naturligtvis även större delen av Geiranger. För att inte tala om Stranda, där det bor betydligt fler människor.
För er som inte varit till Geiranger, gör en tur dit på tvåhjulingen, det betalar sig. För er andra, gör en ny resa dit eller se filmen.
Jag kommer att försöka få till en femte resa dit, kanske nästa år. Bara för att.... 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Film

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja som film är det ju inte direkt nåt Oscar-epos, men den är faktiskt helt sevärd *thumb_up*

Geiranger är absolut värt ett besök för en hojåkare, både att komma med hoj på vägen från Dalsnibbahållet eller med färjan från Hellesylt, men personligen så tyckte jag nog att jag bara gasade snabbt igenom andra gången jag besökte stället och var mest irriterad på de andra turisterna som var bilburna och tog det lite för lugnt efter sepentinvägarna.
Så visst... besök Geiranger och se det en gång, personligen så är sökandet efter nya vägar och platser det som lockar 8)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Film

Inlägg av Fibern »

Jag blir nog mest irriterad på alla turister till fots i centrum som tror dom befinner sig på något fordonsfritt torg och beter sig mest som en fårskock.
Har man exempelvis hytte på Homlungsområdet och ska passera centrum/campingområdet är det ett helsike när någon kryssare nyss släppt av flera hundra resenärer.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar