Bisarr årstid

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Bisarr årstid

Inlägg av Fibern »

Måndag morgon. 7:00 avresa mot Umeå. 4-5 minusgrader. 10-20 cm skarsnö. Normalt brukar det ligga 40-50 cm. :?
Ner mot kusten. 2 minus i Kåge. 5-10 cm skarsnö.
E4 söderut något salt-fuktig. Svart väg. Ingen snö som reflekterar ljus. Svart o vått. Genom Skellefteå. Minus 1. Längre söderöver mellan 1-2 minus. Barmark i skogiga partier. Dagsljus vid halv nio och bättre sikt.
Mindre och mindre snö. Några få centimeter närmare Umeå. Till och med barmark på öppna fält ibland. Normalt snödjup i Umeå denna tid, ca 30-40. Ibland mer.
Afton och hemresa. Lika vått och svart. Först ovanför Kåge åter snö längs vägen och isbelagd vägbana. Sista milen perfekt vinterväg.

Känns rätt skönt att bo ett par mil från kusten med sin fuktiga luft vid öppet hav och E4:an med sitt saltstänk. Har bara en knapp mil E4 mellan Kåge och handelsområdet Solbacken norr om centrala stan. 8)

Nu en timme senare regnar det. Igen! :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Bisarr årstid

Inlägg av Daniel »

Låter som en vintrig vinter här på västkusten...
:shock:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bisarr årstid

Inlägg av Stefan »

Ja, det är en märklig vinter. Här vill jag minnas vi har sett lite snö i två korta perioder. Jag tycker i.o.f.s. det är skönt att slippa både snö och kyla, men är det då så att det blir hyggligt varmt någon dag eller två, då sätter det i och blåser något rent förtvivlat i stället, så hojen blir lika förbenat stående :(
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bisarr årstid

Inlägg av Fibern »

Daniel skrev:Låter som en vintrig vinter här på västkusten...
:shock:
Har ni också några centimeter tjockt istäcke på vägarna? Tjälen meterdjup. Smältvatten vid de varma perioderna bildar svall-is på gårdsplanen.
Jag tror tyvärr att vi kommer att ha liknande vintrar fler gånger framöver.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Bisarr årstid

Inlägg av MrH »

Nej Fibern, här är det 8-9 grader varmt på dagarna och 4-6 på nätterna så någon tjäle eller svall-is finns inte. Något/några enstaka nätter/dagar har det varit minusgrader. Regn och blåst har vi haft desto mer av den här sk vintern.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Micce1980
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 jul 2019, 21:24
Answers: 0
Hoj: Transalp 700 2008
Ort: Skåne

Re: Bisarr årstid

Inlägg av Micce1980 »

MrH skrev:Nej Fibern, här är det 8-9 grader varmt på dagarna och 4-6 på nätterna så någon tjäle eller svall-is finns inte. Något/några enstaka nätter/dagar har det varit minusgrader. Regn och blåst har vi haft desto mer av den här sk vintern.
Riktigt bra för mig, bilen håller på att säljas till förmån för en annan som kommer i början av februari, ställde precis på hojen igen och nu åker stället på då jag ska iväg och jobba. Visst kunde man tagit bussen meeeen :)
Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Min Transalp 700 -08 https://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=5918
Skriv svar