XRV 750 Africa Twin

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Skoogsnisse »

@Fibern
Jag träffade kille med en Africa Twin från en grannby förra året.
Han hade monterat en skyddsdiod i pumpen för att skydda kontakterna mot gnistbildning.
Han sa att det hjälpte.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Hej Nisse. Ja det har jag läst om är en väg att gå. Det finns även ett sätt till. Man kopplar ett vanligt relä, extern och parallellt med pumpens brytare. Detta ska då ta upp de ca 50w spolen i pumpen utvecklar. Då slipper den överhettningen och nedbrända kontakter.
Det är av Honda , en otroligt usel lösning. Då den dessutom arbetar med samma frekvens som ena stiftets tändgnista, istället för en pump med tryck-kontroll.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Gamla pumpen öppnad och brytarspetsarna filade. Inte i bästa skick, men den går. Det märkliga är att den verkar inte ticka lika tätt som "kineserna"
Nåja, om några dar har jag en ny. Då får den här följa på långresor som reserv.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Speederman »

Halloo @Fibern, kom just hem från en 2-veckors semester därav late reply. Håller på att byta soppapump, skall koppla den ikväll. Hör av mej efter road test. Låter konstigt att nya pumpen jävlas. Hoppas jag inte har samma problem, det skulle ju få en på åskväderhumör.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

@Speederman
Har du också en från Aliexpress? Jag har inte provat pump nr 2 därifrån än, utan kör med originalet, lite lätt uppfräschad. Det kan ju ha varit nåt fel på just den jag först provade. Den tickade på hela tiden, lika intensivt som tändgnistan från ena cylindern.
Så har du en likadan, så känn på den när du startar, tickar den med varvtalet, har den samma fel.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Speederman »

@Fibern, Körde ikväll 20 mil med ny soppapumpen. Gick perfekt. Den är en Mitsubishi tillverkad, var vet jag inte. Betalade 200 eur för kalaset. Men, ser ut att vara värt det. Hoppas du får ordning på grejorna. När den tickar, har du bara ström på utan belastning? (Den pumpar inte soppa mao). Jag testade den nya o den tickade som en galning förrän jag kopplade till slangarna.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Felet med "Kina-pumpen" verkar vara det att den har för kraftig returfjäder bakom membranet. Den trycker tillbaka detta, vilket i sin tur gör att brytarna går ihop igen, trots att pumpen fortfarande är fylld med bensin. För om jag inte är fel ute, så ska membran och returfjäder fungera som en slags tryckregulator. På den både kändes och hördes hur den pumpade för fullt hela tiden fastän den gick på tomgång. När jag sen var ute på skogsvägar gick den så varm att det började ryka från den. :shock: Varmgång där det pumpar bensin! Huga! :conf:
Men det problemet är också löst, genom att jag beställde en originalpump från helahojen.se för 1121 sek.
Har dessutom haft isär brytarna på gamla originalet och filat dessa lite, vilken jag kör med just nu. Men vilket pillrande innan jag fick ihop den sedan. Vojne vojne. Höll på att få spel...:frust:
Kinapump nr. 2 har jag inte testat ännu. Antingen fungerar den lika illa som den första, eller så var det fel bara på just den.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Bønne »

Et alternativ er Mikuni pumpen, fungerer ved vakuum, altså uden el. Den kører jeg selv med på min Africaner, vintercyklen, og den fungerer bare.

Kan findes på denne hjemmeside: http://www.africanqueens.de/DE/PRODUKTE ... behor.html, tryk "Parts & Accessories by Motorcycle" - "Honda" - "XRV750" - og scrol down, da findes den her.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Ja den fanns på den sajten. Tack för länken Bönne. Jag har läst om vissa som bytt till vaacum-driven pump och visst är den det allra säkraste.
Jag har haft några snöskotrar, utrustade med samma system och tror jag under 25 år bara bytt membran en gång.
Men nu får nya pumpen mata motorn de närmaste 4-5000 milen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

@Speederman (eller någon annan som vet)
Eftersom vi har likadana hojar och jag misstänker att du har tid med forum-surfande en tid framöver, tänker jag höra om du har erfarenhet av detta.
Jag har vid två tillfällen i sommar upptäckt att en av excenterbrickorna för kedjesträckning, har ändrat läge. Förra gången vänster sida och nu senast den högra.
Det finns ju ingen egentlig låsning på dessa excentrar, bara små grunda "gropar" som ska ligga an mot den utstickande bulten i svingen. Jag drar axelmuttern med drygt 9 kg/m. (90Nm=9,18 kgm)
Varför gör dom på detta viset?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Efter att ha åkt ca 10 km igår, ser jag åter att höger excenter, som jag justerade igår, har ändrat sitt läge. Va f¤¤¤¤ pågår? :conf: :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Speederman »

@Fibern, Sorry har inte kollat ditt inlägg tidigare. Har du kollat så att groparna inte blivit grunda? Filade lite med en motorsåg kedjefil groparna på excentrarna när jag bytte kedja ifjol. Tyckte dom var grunda, har inte haft liknande problem sen (inte heller före, men better safe than sorry). Drar axelmuttern med 98Nm.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Har nog tyckt de verkar onödigt grunda, jag med. Iden med excenter-brickorna är ju lysande, då man kan vara säker på lika justering på bägge sidor, men de borde ha haft någon form av låsning också.
Men jag ska ta och fila till mina till våren, då både drivpaket och däck ska bytas. Tack för tipset.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Nu är det testat, tipset jag fick av Speederman. Tyvärr så har bägge justerings-brickorna åter rört på sig. Denna gången har båda sträckt kedjan ytterligare ett steg?!? Det har skett någon gång under helgen och de 115 milen. Hur det är möjligt vete då tusan.
Drog senast hjulbulten med 98 Nm istället som rekommenderat 90.
Märker ett något större "glapp" i hålet för axel-bulten, på höger sida jämfört med vänster. Ca.en mm mot en halv. Vet inte om det kan vara orsaken.
Söker därigenom någon på forumet som har koll på detta. Tyvärr är vi så få med denna "exklusiva" maskin, så något konkret besked räknar jag inte med. Men hoppas förstås.
Funderar faktiskt på någon form av låsbricka mellan justerings-brickorna och svingen, för att förhindra dessa att glida. Fast bäst kanske beställa nya, eftersom det kanske funnits någon form av räffling el. dylikt på baksidan, som nu är bortnött. Står ingenting i Haynes mek.bok om detta dock.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Bønne »

Noget må jo kunne give efter når du kører, er du sikker på at alt er som det skal være inde i navet?
De rigtige lejer, afstandsstykket og bøsningen, nr. 16 på tegningen her:
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 0_0ba5.gif

Jeg ville nok adskille hjulet og checke det.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Tack för input Bönne.
Jag kan inte vara säker på om allt är okej i navet. Har aldrig haft isär delarna under de två säsonger jag kört hojen.
Kan förhårdnat gummi i ryckutjämnaren påverka detta? Kanske dags att lossa drevet och ryckhämmaren och smörja in gummit med vaselin. Gjorde det på Transalpen en gång.
Kan ju då samtidigt undersöka att dessa delar sitter rätt monterade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Har nu haft isär och kontrollerat navet med ryckutjämnaren, utan att hitta något fel. Bussningar sitter där dom ska. Lagren verkar helt okej.
Passat på och smort gummin i navet med vit vaselin.
Filade ner spåren lite extra på excenter-brickorna. Torkade rent mellan sving och brickor. Får se om de fortsätter att justera om sig under färd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Bønne »

Okay, da ved jeg ikke... jeg har kørt over 60000 km på min, både solo og med sidevogn (større belastning på baghjulet), og har aldrig haft problemet, så det er lidt mærkeligt... :conf:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Det enda jag kan tänka mig, är att när vi körde på en av grusvägarna som var extremt dålig, med stenig botten, att vibrationerna fått excentern med slitna spår att vrida sig lite. Jag filade ju ner spåren lite till, så jag får väl se efter nästa grusvägs-tur hur det ser ut.
Men du ska ha extra tack Bönne, för den perfekta länken till cmsnl.com och deras sprängskisser. Mycket användbart.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Efter bytet av däck till Heidenau så blev jag inte fri det lilla "småguppandet" på framhjulet vid ca. 50 km/h.
Det brukar ju annars (alltid före byte på Transalpen) bara förekomma när däcket är slitet. Har provat släppa ut luften och slå runt om med slägghammare, utan förbättring. Så nu ska hjulet loss och stor kontroll runt om, för att utröna att fälgen verkligen är rund eller däcket sitter illa någonstans.
Ska även kolla upp balanseringen, då jag tycker mig känna lite lite vibration vid över 100.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar