Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 254
Ålder: 45
Blev medlem: juli 2017
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#1 Inläggav Daniel » lör 12 okt 2019, 00:36

Hej Hynboholm!
Lite nyfiken....

Har du jämfört din ATAS med en "vanlig" AT?
Skulle vara intressant att höra om du upplever någon skillnad i känsla i körning, hantering osv...
Vad jag vet är ATAS lite högre.

På min Varadero har jag en dyna jag sitter på plus sänkta fotpinnar för att få en bekvämare vinkel för knäna när jag kör. Jag provkörde en AT i våras på Stora Holm, och upplevde den som "lite mindre" jämfört med min Varadero. Jag går lite och hoppas att ATAS'en ska kännas större och rejälare.
Nu kan min provkörning också färgats av att jag hade ganska svårt att ens få in foten mellan fotpinne och växelpedal.... (Strl 46 på ett par rejäla stövlar). Det måste ju naturligtvis finnas växelpedal med längre skaft, men känslan att det var en mindre hoj var genomgående. Smalare sadel osv, allt verkade mindre.

Användarvisningsbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 62
Ålder: 47
Blev medlem: juni 2019
Hoj: Afr.Twin Adventure Sports
Ort: Karlstad

Re: Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#2 Inläggav Hynboholm » lör 12 okt 2019, 08:11

Höjden var anledningen till att jag köpte hojen. Jag är 188 och har lite problem med diskbråck och på Varaderon så blev benen lite för mycket böjda, men nu är det mycket bättre. Inga problem att snabbt ställa sig upp osv. Vanliga AT har ju en låg sadel som tillbehör, kanske var det en sån på den du körde? Sedan är sadeln justerbar i två höjder. Men ATAS är både högre i chassi, har högre sitthöjd och bredare tank, större kåpa osv så visst är det skillnad! SW-Motech har justerbar växelpedal. Stick iväg och provkör!
Senast redigerad av 1 Hynboholm, redigerad totalt 0 gånger.
CRF1000 Africa Twin Adventure Sports -18 Tricolor
www.ram-mount.se Behöver du fästen till något? Skicka PM för offert.

Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 254
Ålder: 45
Blev medlem: juli 2017
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#3 Inläggav Daniel » lör 12 okt 2019, 20:56

Sedärja... Då är vi lika långa och dito dåliga ryggar...

Ja - det får nog bli en provkörning framöver!

Dock har jag inte så bråttom då jag tycker att varaderon funkar bra för mig med 3-4 cm tjock dyna på sadeln plus sänkta fotpinnar. Den har dessutom bara gått 4600 mil, så den ska nog ge mig några resor till (jag gissar att jag kör ca 800 mil per år) plus att den är betald, men jag gillar att drömma lite också... Om ATAS’en ger bra feeling kommer jag att leta sådan när det är dags.

Användarvisningsbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 624
Ålder: 56
Blev medlem: augusti 2012
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#4 Inläggav Nysse » sön 13 okt 2019, 14:07

Det finns en modell utan växelspak
Serendipity

Användarvisningsbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 62
Ålder: 47
Blev medlem: juni 2019
Hoj: Afr.Twin Adventure Sports
Ort: Karlstad

Re: Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#5 Inläggav Hynboholm » sön 13 okt 2019, 22:04

Daniel, provkör inte om du inte tänker byta, dessa hojar väcker lätt habegäret hos dig! :wink:
CRF1000 Africa Twin Adventure Sports -18 Tricolor
www.ram-mount.se Behöver du fästen till något? Skicka PM för offert.

Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 254
Ålder: 45
Blev medlem: juli 2017
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Hur är ATAS jämfört med en "vanlig" AT?

#6 Inläggav Daniel » ons 16 okt 2019, 07:01

Du har förmodligen helt rätt i att jag bara plågar mig själv med habegär om jag provkör!
Och nu har Honda kommit på att de ska sänka sadelhöjden på ATAS'en på kommande uppgradering...!
*face*

Får se när det väl är dags att byta om det finns några fina -18 eller -19 av ATAS'en, eller om man ska titta på senare modeller med höjd sadel kanske...
Ett billigare förslag kan ju också vara v-strom1000, men den har jag inte kännt på alls. Jag gissar att den inte är sååå långt ifrån Varaderon?!

Som sagt - anledningen att jag frågar är att jag är nyfiken och vill ha lite koll på varthän det kan luta när det väl är dags...


Återgå till "CRF1000"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst