Drygt 600 mil med "Queen of Africa"

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Drygt 600 mil med "Queen of Africa"

Inlägg av bodensaren »

På väg hem idag passerade mätarställningen 600 mil, det är nu fyra månader sen jag hämtade ut min "Africa Twin", den 25:e februari var det dags att hämta hem henne.

När Honda presenterade denna cykel så var jag lite skeptisk till huruvida den skulle vara något att ha, om man jämför med andra märken så upptäcker man fort att deras cyklar har lite större motorer (1200 cc medan Hondan har 1000 cc), prismässigt ligger dom i samma spann, det var detta som gjorde att jag upplevde Hondan lite dyr i förhållande till vad som syns i de tekniska specifikationerna, Hondan har mindre motor såväl effektmässigt som slagvolymmässigt, en skillnad som är till Hondans fördel är storleken på hjulen, fram är det 21" och bak 18" vilket är en klar fördel på grus och annat löst underlag.

Som jag tidigare sa så tyckte jag att denna cykel låg lite fel när det kom till priset, detta gjorde att jag inte undersökte på allvar vad den gick för, i vintras fick jag då chansen att bekanta mig med denna cykel, direkt jag satte mig på den så kände jag att det här är min cykel, en otroligt smidig och lättkörd cykel, man känner förtroende för maskinen, var och vilken väg jag än tar så sitter inte begränsningen i cykeln, den sitter i så fall hos mig.


Vi har nu campat i hop i 600 mil och den blir bara roligare och roligare att köra för varje mil jag kör den, har hunnit testa den både på asfalt och grus, i bra väder som i dåligt väder, större vägar och mindre vägar och för varje mil vi åker så imponerar den mer och mer.

Tidigare har jag haft två cyklar och ibland tre, med denna cykel behöver jag inte mer än en, den fungerar till all den typ av körning jag gör, jag pendlar med hojen dagligen till jobbet, den fungerar utomordentligt på grusvägar, den fungerar som touringcykel, för mig som dessutom är 1,90 lång så begränsas urvalet av cyklar en hel del, denna är däremot alldeles perfekt med sadeln i det högsta läget.

När det gäller motorcyklar finns det så mycket mer än bara effekt och toppfart, alla delarna ska fungera tillsammans som en enhet, detta har Honda i mitt tycke lyckats med, här är en motor som perfekt balanseras av ett stabilt och relativt lätt chassi med fjädringskomponenter som lovar att prestera oavsett vad jag hittar på.

Finns det då några nackdelar med denna mc, det finns det troligen men jag har bara hunnit köra 600 mil än vilket gör att jag inte hunnit upptäcka några eventuella nackdelar än, men det kanske kommer, det jag däremot har upptäckt är att vägen till och från jobbet är längre när jag kör mc än när jag kör bil, ändå skulle jag gärna kört lite till.

Så till nästa gång
Kör försiktigt
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Drygt 600 mil med "Queen of Africa"

Inlägg av Troberg »

Låter helt underbart ju!
Africa twin är min drömhoj så jag har kollat upp en hel del om den.
Det folk brukar klaga mest på är mjuk fjädring, inga handvärmare eller de som är extra fungerar dåligt samt att vindrutan ger mycket oljud.

Annat finns det inget direkt vad jag hittat :)

Skickat från min VIE-L09 via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drygt 600 mil med "Queen of Africa"

Inlägg av Stefan »

Jorå, här siiter en till som drömmer om den *thumb_up*

Nu står väl ny hoj inte i mina stjärnor på ett bra tag, men... drömma är ju gratis.

Här var en som blev RIKTIGT såld på den :)

Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Drygt 600 mil med "Queen of Africa"

Inlägg av Daniel »

Jodå - här är en till som iallafall kan drömma lite...! *virrig*

Jag har endast hört väldigt positiva tyckanden om nya AT.
Jag och frugan var inne på Lugnets MC i Borås idag och provade hjälmar - naturligtvis såg jag till att "Her Worshipness" lotsades fram till AT'n. Förutom bönpallens sittdynetjocklek var hon väldigt positiv!!! :rock-on

Å andra sidan är vi faktiskt väldigt glada i Varaderon! (Som dessutom har en stor sittdyna som åtminstone ser bekväm ut - får se vad hon säger efter 5 dagar och 190 mil Norgeresa). :naughty:
Skriv svar