Vilken typ av hjälm använder du?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
arvikathomas
50cc
50cc
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:27
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 955i
Ort: Arvika

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av arvikathomas »

http://www.handelsboden.com/kbc-vr1x-57 ... c-136.aspx

Köpt en sån idag, den kändes bra att ha på, har inte hunnit testa den i trafik än. Har sen tidigare en Öpnningsbar Airoh Mathisse med solvisir, den är väldigt bullrig och känns "rapplig", inget jag rekommenderar...
En svensk tiger
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Äventyret »

Nu har jag ju haft den ett tag, men det blev en AGV Skyline.

http://www.handelsboden.com/agv-skyline ... c-136.aspx

Stort + för integrerat solskydd som är riktigt smidigt & fälla upp/ner under färd.
Andreas
Don't be a Russian!
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av cato »

Åkte till Torneå i dag och tittade på en Schuberth c3. Föll pladask för den hjälmen,kunde pruta lite mer än Rydde,så jag köpte den 450 euro fick jag den för ca4100kr :clap
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av cato »

Tusan åxå, men god två är inte fy skam heller skye,jag kämpade väl i förhandlingen!Det blev en blanksvart,vit är lite läckra, men tror nog dom blir ganska snabbt svart här uppe av myggh-e
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av rydde »

Va faan! Fick du ännu billigare Cato? Nä nu jäälar :D Grattis till bra val, det är ju en kanonkruka *thumb_up*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

Finns ju en del problem med användandet av hjälm. Ta tex. integral om man har glasögon. Kam vara jäkligt om man försöker ta av hjälmen före glasögonen. Sedan får ju glasögonen inte vara för breda heller.
Ett annat problem uppstår om man har hörapparater och inte vill plocka av dem hela tiden. Jag har apparater som sitter inne i örat. I min Nolanhjälm satt ett par små lappar på platsen för intercom. Tog bort dem och hjälmen passade. :clap
Jag vill ha en hjälm med både skärm och att kunna fälla upp den. Finns tydligen ingen sådan. En sådan hjälm skulle funka bra vid lågt stående sol. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Stefan »

Här håller jag helt med Olle. Var och testade en "offroad-hjälm" eller vad man skall kalla dem. Direkt saknade jag den öppningsbaras möjlighet att ta på och av med "glajerna" på. Att pilla dem på plats efteråt, kändes rätt puligt.

Samtidigt har jag solskärm oxå i den öppningsbara, men den känns rätt begränsad, då tar jag nog hellre ett par sådana solbrillor man sätter utanpå de vanliga.

Nä, jag skulle allt också önska en skärm som gick att snäppa på den öppningsbara 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

Det kan jag ju tala om att detta infällda solskydd är bara skit när det gäller lågt stående sol rakt emot dig. Det enda som hjälper är faktiskt en tejpremsa nertill på visiret som man fäller upp då solen står väldigt lågt. Det funkar då som en skärm. Du måste ju ändå sakta farten då du har stark motsol. Jag kan ju köra 90-100 med uppfällt visir utan problem.
Om du kör på en krokig väg mot solen och du har ömsom solsken och ömsom skugga och försöke klara detta med att bara titta igenom solvisiret , så lever både du och andra farligt. :röd: :röd: :röd
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av mel »

Olle Å skrev:Det kan jag ju tala om att detta infällda solskydd är bara skit när det gäller lågt stående sol rakt emot dig. Det enda som hjälper är faktiskt en tejpremsa nertill på visiret som man fäller upp då solen står väldigt lågt. Det funkar då som en skärm. Du måste ju ändå sakta farten då du har stark motsol. Jag kan ju köra 90-100 med uppfällt visir utan problem.
Om du kör på en krokig väg mot solen och du har ömsom solsken och ömsom skugga och försöke klara detta med att bara titta igenom solvisiret , så lever både du och andra farligt. :röd: :röd: :röd
Jag köpte en sån där remsa som man kan sätta i överkant av bilrutan.(BILTEMA) Sedan klippte jag till en ca 2-2,5 cm bred remsa och monterade överst på visiret. Funkade bra!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

mel skrev:
Olle Å skrev:Det kan jag ju tala om att detta infällda solskydd är bara skit när det gäller lågt stående sol rakt emot dig. Det enda som hjälper är faktiskt en tejpremsa nertill på visiret som man fäller upp då solen står väldigt lågt. Det funkar då som en skärm. Du måste ju ändå sakta farten då du har stark motsol. Jag kan ju köra 90-100 med uppfällt visir utan problem.
Om du kör på en krokig väg mot solen och du har ömsom solsken och ömsom skugga och försöke klara detta med att bara titta igenom solvisiret , så lever både du och andra farligt. :röd: :röd: :röd
Jag köpte en sån där remsa som man kan sätta i överkant av bilrutan.(BILTEMA) Sedan klippte jag till en ca 2-2,5 cm bred remsa och monterade överst på visiret. Funkade bra!
Som vanligt är jag lite Motvalls. Jag monterade tejpen nertill på visiret så att den funkar som en skärm, då den är uppfälld. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

Skye skrev:Trodde inte nåt hjälpte mot sån sol.
I det läget kör jag oxå med visiret uppe och så får solskyddet agera i insektskydd.
Upp med fullt vindskydd på MRA rutan annars klappar visiret ner automatiskt vid 90
Eftersom jag vill ha om möjligt 100% sikt så håller jag solvisiret uppe. Tycker det är jätteotrevligt att köra i motsol med sol och skugga om vartannat. Då jag använder glasögon så kan jag klara mig även om det skulle komma en insekt. Fick en gång en skalbagge mitt i pannan, kändes ganska bra. Tänk att få en sådan i ett öga. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av botte »

Jag kör på min andra Cabergare nu en Sintesi med pinlock färdigt (har ofta otur och får köra i regn).
Viktigt för mig är att solvisiet går att lämna precis så nedfällt som man vill för att dämpa den låga solen som kan vara vidrig.
Det är aldrig för sent att börja om!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

Har satt en bit silvertape nertill på visiret. När visiret är uppfält, så funkar den som en solskärm.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Stefan »

Funtrar faktiskt på att testa med tejp a là Olle, får bli eltejp i första vändan. Fast... man kanske skulle sätta den på solvisiret (som ändå är så pissigt) i stället... plats för lite testa alltså :fight:

Jag har en liten kurvkrok som faktiskt är geografiskt en närmare väg till jobbet, och nu står solen precis så där jobbigt utefter den, så i de roligaste partierna får man slå av för att man inget ser :(
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Olle Å »

Alternativet blir ju i annat fall att köpa en crosshjälm med skärm. :tri-color:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Laffe »

Jag använder en Urban Warrior Summit 3.0. Köpte den förra året och är grisnöjd med den. Fabriksmonterad bluetooth, solvisir och mycket behaglig med perfekt passform. Priset var oxå attraktivt - 3100:- inkl frakt. Testad av ett oberoende brittiskt statligt organ och jämförd med alla på marknaden förekommande hjälmar, och fick bättre betyg än många av Shoei:s och Nolans hjälmar (som låg i prisklass 5-7000:-). Ljudet är perfekt, och genom medföljande mick så pratar man obehindrat i telefonen och den du pratar med kan inte tro att du ligger i 130 km/h på motorväg! Man kan para ihop upp till tre hjälmar och då funkar det som intercom. Vid telsamtal så bryts den hjälm som det ringer till från de andra, så de hör inte samtalet. Efter samt så kopplar den upp mot övriga hjälmar igen. Räckvidden mellan hjälmarna är på ca 500m vid hyfsat flack terräng. Funkar att koppla upp mot gps och att spisa musik :clap
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av zodiak06 »

Schubert C3. Riktigt uppsving om man jämför med den Nolankrukan jag hade innan. Jag sitter bekvämast med öppningsbara hjälmar, även om jag inte kör med den i öppet läge någon gång så känner jag mig instängd i vanliga hjälmar på något sätt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av bodensaren »

zodiak06 skrev:Schubert C3. Riktigt uppsving om man jämför med den Nolankrukan jag hade innan. Jag sitter bekvämast med öppningsbara hjälmar, även om jag inte kör med den i öppet läge någon gång så känner jag mig instängd i vanliga hjälmar på något sätt.

Jag kör med en Nolan N103 öppningsbar just nu men det börjar bli dags att byta, jag har samma problem, jag vill ha en hjälm som jag kan öppna när jag stannar till, har kikat lite på Schubert, vad är största skillnaden jämfört mot Nolan?
/Lapp i exil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av rydde »

nolan 104 såldes till bra pris på nån svensk webbhandel såg jag.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av rydde »

24mx.se var det visst. 2299kr. nedsatt från 3699kr
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar