Vilken typ av hjälm använder du?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av rolfmm »

Åpningshjälm/multihjälm/systemhjälm är väll egentligen et säkerhetsmässig kompromiss....?? :conf:
Lite bättre än en jethjälm..... ?? :conf:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Stefan »

I dag tror jag det är en rätt gammal sanning. De tester jag läst, så får då en kombihjälm väl så bra betyg. I synnerhet om man köper av välkänt märke. Schubert är förvisso dyra, men...

Sedan får man väl balansera pris, komfort, användning och säkerhet mot varandra. Men att bara utgå från att en integral är säkrast, ja det vete tusan :conf:

Men, vad vet väl jag :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Stefan »

Så sant, mäster *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Fibern »

Okej, jag tar till mig era synpunkter. Tackar för intresset. Hittade SHARP:s test av hjälmar...
http://www.dn.se/motor/mc-hjalmar-i-plast-samre-i-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer att fortsätta och studera denna och fundera.
Det är lite synd på den jag har nu, bättre imfria visir får man leta efter, men den har andra sämre egenskaper. Som ventilation t.ex. Funderar på att bara använda den tidig vår och höst, då ventilationen oftast är underordnad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Vagabond »

Vad gäller plasthjälmars sk bäst-före-datum så är jag personligen lite skeptisk.
Jag jobbade för ett antal år sedan på SP (dåvarande Statens Provningsanstalt) och var vid ett tillfälle nere på labbet som testar hjälmar för typgodkännande och killarna där hade aldrig hört talas om att en plasthjälm skulle åldras snabbare än något annat material.
Däremot kommer jag ihåg att detta aldrig nånsin diskuterades innan kolfiberhjälmarna lanserades och när de gjorde det så var det branchen (dvs mc-handlarna) som som började tjata om det. Visst, plast åldras, men det gör kolfiber också, och alla hjälmar är målade så den ultravioletta strålningen kommer aldrig åt plasten. Personligen tror jag mera att det var ett sätt för handlarna att motivera att man skulle köpa ny (dyrare) hjälm. Och sen har det här argumentet levt kvar.
Att en komposithjälm sedan har en bättre stötupptagande förmåga och ur den aspekten ger ett bättre skydd, det köper jag rakt av, men att man skulle behöva byta hjälm oftare för att den är tillverkad av "plast" tror jag inte på.
En sak som jag däremot tror påverkar säkerheten över tid är den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för men det är samma för alla hjälmar så det är nog inte fel att byta hjälm regelbundet oavsett vilket material ytterskalet är tillverkat av.
Men det är bara min åsikt...
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Jokern »

Helt klart bra Vagabond :clap
Det är färgen som skyddar mot UV..
Och som du säger :den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för..
Därför byter man väl hjälm oftast av den anledning pga stoppningen har blivit för hård eller hu`et har krympt *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Vilken typ av hjälm använder du?

Inlägg av Ralf-FIN »

Väl skrivet Vagabond *thumb_up* och jag är inne på samma linje angående åldrande av material.

När jag studerade en gång i tiden så tog jag också en kurs i plast/polymerteknik och har dessutom i jobbet kommit i kontakt med olika materials hållfasthet och åldringsprocesser så ämnet är lite bekant för mig.
UV-strålning är som sagt den största boven, men både tillsatser i tillverkningsmaterialet och komponenterna i målfärgen motverkar effekten av UV-strålningen. Jo, plastmaterial åldras, men absolut inte i den takt som det påstås.
Grejen är väl just den att ofta i billigare hjälmar så är lagren med innanmäte tjockare och dessa komprimeras med tiden och så tappar man passformen, det minns man ju med sin mopedhjälm som man hade på 80-talet, efter två års användning kunde man ju nästan svänga runt den på huvudet och det hade absolut ingenting att göra med ytterskalets åldrande.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar