Hjälmen fixade turbulensen...

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JE1000
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 maj 2019, 22:37
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerbotten

Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av JE1000 »

Varadero -01 med givi touringruta...
Hela förra året höll jag på att få tinnitus med permanent hjärnskakning p.g.a. turbulens över 90 km/h.
Jag experimenterade med att bricka ut rutan i nederkant med distanser för att punktera vaccuumbubblan, vek in backspeglar, tog bort handskydd, till och med formade egna vingar på hjälmen av svart vävtape, allt för att försöka förstå var denna demoniska turbulens kom ifrån. Men icke...
Att bricka ut rutan gav lite förbättring, men marginellt.
Till slut gav jag upp, och tänkte försöka ge hojen i alla fall sommaren ut innan jag sålde den, för hellre det än permanenta skador.

För några veckor sedan bytte jag hjälm, från en Shoei Syncrotec till en Shoei GT-Air.
Vid första åkturen kunde jag inte tro det var sant, 90% av turbulensen som tidigare dunkat på huvudet med gummiklubba var borta!
Nu kan jag inte bli nöjdare (nästan). Jag hade ALDRIG trott att en hjälm kunde orsaka denna infernaliska tortyr, men nu vet jag bättre.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av Ralf-FIN »

Intressant påstående :conf:

För det första så är jag ju förstås nöjd över det faktum att din körupplevelse förbättrats, men du får nog förlåta mig nu om jag ställer mig tvivlande till att din hjälm skulle ha tagit bort turbulensen.
Det är ju bara att gå in i en vindtunnel för att konstatera att så fungerar det ju inte, är lite belastad av vad jag gör till vardags och baserat på den erfarenheten så vill jag påstå att finns det stark turbulens i hjälmområdet så försvinner den inte om man byter hjälm p.g.a. eventuell liten ändring av luftströmningen över hjälmen. Har man turbulens mitt i visiret så försvinner den ingenstans fast man byter hjälm.
Du har nog helt enkelt hittat en hjälm som passar din "fysiska geometri" och draget kring öronen har minimerats. Du ska vara supernöjd över detta och har du uppnått detta resultat av hjälmbyte så finns det ännu mera att bättra på med byte av ruta eller att t.ex. lägga till en spoiler. Detta kommer ju då att ännu förbättra körupplevelsen och du kommer inte alls att tänka på oljud (ifall du nu inte har gamla svenska schlagerdängor i hörlurarna då förstås) :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
JE1000
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 maj 2019, 22:37
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerbotten

Re: Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av JE1000 »

Jag skulle varit lika skeptisk som dig, innan jag själv upplevde det.
Det är primärt inte själva ljudnivån som jag är mest förvånad över, det är rätt logiskt eftersom den nya hjälmen är rätt tätslutande i öppningen.
Hamrandet på hjälmen förbättrades inte heller med den gamla hjälmen när jag med hjälp av en kompis totalt täppte till öppningen runt om med stoppning. Inte ens när en krage tejpades fast på hjälmen blev någon skillnad. Ljudnivån ja, men icke turbulenshamrandet.
Utan det är att det frenetiska turbulens-trummandet på baksidan hjälmen som upphört. Förklaringen ligger nog till 95% i att jag sitter med bakhuvudet precis där vaccuumbubblan som bildas av rutan brister. Den gamla hjälmen hade ett högre "laminar flow" som ett föremål i en luftström producerar och inget som kunde bryta det och därmed så fick jag tillbaks smällarna i hjälmen av tryckförändringarna = trummande turbulens. Den nya hjälmen har en annan skalform där detta verkar vara tänkt på redan i produktionen. Jag googlade en förklaring på detta och sökte på "laminar flow wake", där fanns många beskrivningar.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag är nog fortfarande skeptisk, men låt oss reda ut vad jag är skeptisk till :)

Laminärt flöde och teorin kring det är jag mycket bekant med. Naturligtvis så kan hjälmens utformning ha en inverkan på hur turbulens påverkar. Men turbulensen som genereras av rutan så kan ju inte direkt en hjälm påverka då det ju redan är något som hänt innan det når hjälmen. Hjälmen skapar ju också en egen turbulens och det kan ju då vara så att din tidigare hjälm helt enkelt var en dålig kombination med den turbulens som fanns från rutan och det orsakade då en sekundäreffekt bakom hjälmen.

Men kul att det löst sig med den nya hjälmen *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
JE1000
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 maj 2019, 22:37
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerbotten

Re: Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av JE1000 »

Jo jag är mer än nöjd. :D
Min körställning gör så att jag får bakhuvudet precis där bubblan "sluter sig" bakom rutan.
Lutar jag mig fram en bit blir det lugnt, Lutar jag mig bak så bankar det än värre, men bankningarna kommer då vid tinningarna istället för på baksidan huvudet när jag sitter normalt, vilket då måste tyda på att turbulensen uppstår just vid bakskallen.
Kanske gamla hjälmen med den klassiska släta och runda utformningen på något sätt förvärrade denna turbulens, ungefär som en golfboll utan urgröpningar skulle flyga genom luften, luften "släpper" inte från skalet utan orsakar en sorts turbulens i sig.
Skalutformningen på nya hjälmen har en liten "vinge" i bakkant på hjälmen, det måste vara den som är underverket.
Körde idag en sväng och var bara för att testa stundtals uppe i ca 160 med samma körställning som vanligt, något som med förra hjälmen skulle vara en omöjlighet utan att huka ner bakom rutan, men nya hjälmen var nästan helt stilla. Inga slag och bankande från turbulens, ingen huvudvärk...
Och plötsligt blev Varaderon en resehoj för mig, istället för en hoj som bara kunde användas inom en 10 mils radie om jag ville undvika migrän..
Happy days. :mrgreen:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälmen fixade turbulensen...

Inlägg av Stefan »

Gött, skönt att det löste sig så geschwindt! Grattis!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar