Drivpaket byte

Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Drivpaket byte

Inlägg av Skoogsnisse »

Det är också viktigt att se till att clipset går in i spåret och att skjuts på för fullt så att det låser.

Och att man byter lås varje gång man byter kedja.
Nisse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drivpaket byte

Inlägg av Stefan »

Lite förundrad över shimano-låset på Jokerns bild :shock: Fiffigt i och för sig, men en tanke är väl (på en hoj) vad som händer om kedjan börjar slacka och man missar hålla den sträckt i rätt grad :conf:
Fast, den borde säkert behöva slacka så mycket att man långt innan vaknat av allt skrammel för att det ska lossna på det sättet.
Själv köpte jag tidigt ett nit verktyg, och fortsätter nog nita. Mest för min egen sinnesro.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Drivpaket byte

Inlägg av Vagabond »

Hej pojkar!
Long time, no ocean.... *drinking_cheers*

Ett sånt Shimano-lås har jag på landsvägsräsern. Den pedaldrivna alltså. Men har aldrig sett till motorhoj. En pedalräser har ju kedjesträckare så där funkar det utmärkt men med en kedja som kan börja slacka skulle jag nog vara tveksam. :?

Jag köpte mig ett nitverktyg på BT för ett antal år sedan och har nitat kedjorna på samtliga 3 hojar i garaget sedan dess utan problem.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Drivpaket byte

Inlägg av Bønne »

Jeg bruger altid nitteled på mine MC-kæder, kunne ikke drømme om at bruge samleled med lås.

"Problemet" er vel heller ikke så stort, baghjulet skal jo af alligevel, og så er det jo kun svinggaffelakslen og bolten til støddæmperlinket
der skal ud, og så bremsecaliperen, men det er jo nok at tage de holdere der holder slangen samt ledningen til ABS'en, så er den fri, og
så kan du tage svinggaflen ud. Når du så har den ude, kan du checke smøringen af lejerne, både i svinggaflen og link-leddene ved samme
lejlighed, de plejer ikke just at være overfyldt med fedt fra fabrikken :!: :roll: . Få smurt det hele godt op, smør boltene også, og det
hele er nemt at skille ad næste gang. Så kan du nitte kæden i skruestikken og hænge den på samlet.

Du kan jo også investere i et nitteværktøj, så kan du jo nitte kæden på cyklen.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Drivpaket byte

Inlägg av Fog »

Nit eller inte nit det är frågan det. Från min egna erfarenhet i enduro sammanhang, klassiska lås kan släppa men niten den består, förstå mej rätt nu. Dom allra flesta offroad mc eller enduro har en kedjestyrare som sitter framför/ihop med bakdrevet , när dom blir slitna i botten så blir dom smalare och börjar slita på kedjans sidor. Om man då har ett kedjelås med klipp så är dom bredare är övriga länkar på kedjan och låset slits mycket snabbare o hårdare. Sen kommer den där varför det då händer att det släpper. Jo när kedjestyraren är sliten o vill klämma extra på kedjelåset så råkar man backa mc´n, det som händer då är att man helt enkelt öppnar kedjelåset med kedjestyraren som klämmer o greppar tag i låsblecket. Många enduro nissar som jag ex byter kedjestyrare när vi byter drivpaket, sen finns det ju kedjestyrare som inte behöver bytas med dom är ofta köpta som tillbehör efter åt. Jag kör med vanligt lås i dag, men bevakar det och styraren noga. Jag har låst upp mitt kedjelås bara av att rulla mc bakåt av kärran. Har man koll på prylarna så tycker inte jag att man ska behöva nita kedjan vid någorlunda vanligt körning. Men om man vet att det blir bök körning i Norge, ja då skulle jag nog nita och skaffa ett bra verktyg :-)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Drivpaket byte

Inlägg av V Saarela »

När motorcyklarna blir lite mer kraftfullare(typ tusenkubik med vrid, eller nån annan hoj med mycket hk) så behöver dom också en kedja som har tillräckligt med dragstyrka. Idag finns det bara ett fåtal kedjor(jag kommer bara på en just nu) som har bra med styrka för nämnda hojar och som man kan köpa ett clipslås till.

I min värld så finns det väl bara två sätt att sluta en kedja på, clipslås(halvsäkert) och nitlås(helsäkert). Sen finns det ju en del experiment på olika sätta att sluta en kedja. Många av dom försvinner från marknaden efter ett tag. Finns säkert en orsak till det.

För ett antal år sedan hade EK en snillrik variant på nitning. Ett kedjelås med skalle som man skruvade tills den gick av. Med det så blev niten samtidigt stukad. Smart som tusan, men.....fanns bara några år på marknaden och sen försvann den,
Skriv svar