Behövs relä till extraljus?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
henrikland
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-99
Ort: Uddevalla

Behövs relä till extraljus?

Inlägg av henrikland »

Hej!
Jag har beställt 2 st LED-extraljus på 12W styck som jag tänkte koppla in direkt på helljuskabeln. Helljuset är på 60W. Totalt blir det 84W. Helljuset är säkrat till 10A.
I= P/U ger 84W/12V = 7A. Då finns ju 3A som marginal jämfört med original 5A mariginal (60W/12V= 5A). Det borde väl räcka?
/Henrik Land, Uddevalla
Användarens profilbild
henrikland
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-99
Ort: Uddevalla

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av henrikland »

Jag tycker helljuset är dåligt original. Eller hur menar du?
/Henrik Land, Uddevalla
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av Stefan »

@Henrik, bekymret är nog inte så mycket säkringen, utan spänningsfall i de klena kablarna du har fram till helljuslampan som original (därav det tama ljuset).

Om du drar en grövre matning via relä i stället, så lär du (vid belastning, alltså lampor tända) få betydligt bättre ljus i dina nya lampor *thumb_up*

En annan fördel är väl att det är lättare att hålla isär felkällor när problemen dyker upp.

Lycka till med bättre ljus *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av Fibern »

Henrik, jag kör med GE:s Megalight, H4-lampor. De ger mer ljus än standardglödlampor.
Huruvida du ska koppla dem till hel- eller halvljus är väl en smakfråga. Som DRL-lyktor syns du ju bättre i dagsljus med dessa kopplade till halvljuset. Men då får du komma ihåg att de inte får vara på vid mörkerkörning.

Och absolut, relä är särskilt viktigt vid kopplade extraljus till helljuset. Eftersom det används i mörker så bör man undvika allt tänkbart spänningsfall.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av Fibern »

Acceptansen från polisen tror jag ökar alltmedan de märker hur bra vi syns med DRL-lyktor. Även i mörker.
Och då de inte klarar av att stoppa alla arroganta bilist-egon, med bländande extraljus till halvljusen, då kan dom gott låta oss puttra på med dessa lyktor av "juleljus-karaktär".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
henrikland
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-99
Ort: Uddevalla

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av henrikland »

12W LED-ljus motsvarar betydligt mer än motsvarande glödljus. Jag köper nog en reläsats och kopplar in ändå och tar styrström från helljusindikatorlampan.
/Henrik Land, Uddevalla
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Behövs relä till extraljus?

Inlägg av Jimmy.s »

japp det blir nog bra, watt på LED får omvandlas till lumen och jämföra med original för att få rättvis skillnad, kör du med 10A säkring med enbart led också, skulle det bli kortis på vägen så lär den lösa ut fort så länge du inte använder sytråd till matarkabel ;)

*Finns dock vissa problem med LED ibland, det finns lampor med inbyggda motstånd som ska simulera halogenlampa för att slippa vissa felsymboler i bilar framförallt, då ökar givetvis strömförbrukningen och man kan få räkna betydligt högre watt mot vad dom egentligen behöver.
Men som i ditt fall så är det väl bara extraljus utan konstigheter= effektivt!

Jobbarkompisen valde faktiskt LED-lampor istället för xenon till helljuset på sin bil, 2400 Lumen stycket ger mycket ljus, trots lågt wattantal 8)
Skriv svar