Dubbat till transalp 650 -01

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Larsa74
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 17 sep 2015, 09:16
Answers: 0
Hoj: XL650V -01
Ort: Södertälje

Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Larsa74 »

Tänkte jag skulle pendla till jobbet över vintern och är i behov av råd/förslag på däck ev dubbning. Åker i sthlm's trakten så det kommer nog bli mest asfalt med fläckvis is.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Fibern »

Hej Larsa. Den du ska konsultera i den frågan är herr V Saarela. Han vet vad som går att veta om dubbar och mc-däck. Antingen väntar du tills han läst frågan, eller så ringer du Veijo. Hans nummer finns under rubriken "Shops"/Saarela i Norr, första inlägget. Han arbetar dagtid men svarar i regel efter 16:30 om han är hemma.
Sen kommer säkert någon fler här på forumet med tips. Lycka till.

Nog för att hojen är smidig i trafiken och kanske särskilt i S-holm, men kör försiktigt trots dubbarna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av bodensaren »

Beroende på vad du är villig att betala så finns detta.
http://www.dexon.se/offroad/dubbning" onclick="window.open(this.href);return false;
/Lapp i exil
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av V Saarela »

Känner inte till dexon mer än att.....känns inte direkt seriöst när man nämner bildubb i stål. Bildubb idag är i lagens mening sen mångamånga år reglerad i form av att dom är förbjudna i stål.

- lätt lastbilsdubb
- kontakta lasses rallyservice i Alunda(utanför Uppsala)
- har inte följt dubberiet mer än att....det finns söder om Stockholm nån firma som är seriösa vad gäller dubberi på mc.


Jo, jag har ju hållit på med vinterkörning sen 1996. Hojarna har också blivit större och större med åren, tills jag för cirka åtta år sedan blev blind av det några dagar. Sen dess har det blivit i lite försiktigare form(åtminstone att jag inte kör mer långkörning och i typ minus trettiofem).....så......nuförtiden är det radfyra i form av sporthoj som gäller. Håller just nu för fullt med att bygga en ny och vassare vinterhoj på gata. Den här gången blir jag nog snabbast på gatan med kortdubb?.....åtminstone i Boden :-)
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Olle Åberg »

Jag körde ju nästan tio år pendling till jobbet men min 600. Provade både korta dubb och längre. Verkar vara bäst med kortdubb och inte alltför tätt eftersom gummit bör ha kontakt med vägbanan då man bromsar då asfalten råkar vara bar. Då blir ju funktionen på sätt och vis likadan som hos en bil.
Kör du med längre dubb så skall ju vägbanan var helt täckt av snö eller is. Annars så går ju hojen på dubben och blir fullständigt livsfarlig vid inbromsning eller kurvtagning.
En annan grej som gäller vid endurodubbning och frusen grusväg är att ett par dubbdäck blir förstörda på en dag. *pilot *pilot *pilot
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Olle Åberg »

Kom att tänka på att det finns ju mc-däck som kallas för silica, som har en speciell vinterblandning. Sedan finns det ju Trelleborg Winter, som kan köpas med dubb. Borde då gå att å tag i dem dubblösa. *pilot *pilot *pilot
ruben
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 10:46
Answers: 0
Hoj: xl 700 va - 08
Ort: Malmö

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av ruben »

Köpte nyligen heidenua k60 silica som jag tänkte dubba med bestgrip 1200, är hittills svinnöjd med däcken som de är, förvånansvärt bra grepp på vått underlag och underbara på grus (körde annakee 3 innan), ljudnivån är ua. Återkommer med en rapport när dubben är iskruvade och testade (väntar bara in frosten som oftast lyser med sin frånvaro i Skåne.
Användarens profilbild
Empperi
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 20 dec 2017, 18:39
Answers: 0
Hoj: TransAlp XL650V-06
Ort: Kemi

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Empperi »

I dag fick jag min ny bakdäck Cheng Shin C755. Den är dubbat med Rus-ice spik på mitten och rallyspik på kanterna. Skulle vara kanska bra kombination på is/snö :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dubbat till transalp 650 -01

Inlägg av Fibern »

Så nu blir det islossning Empperi. :wink:
Ser riktigt rejält ut. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar