TRANSALP MED SIDVAGN

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

TRANSALP MED SIDVAGN

Inlägg av Olle Å »

Transalp med sidvagn är ingen myt, utan en verkligen fint fungerande ekipage. Fick tanken för några år sedan då jag ibland tappade styrkan i högra benet och då kunde får till ett sidofall. Behövde då ett stödhjul, Köpte då en rysshoj , en Dnepr, men den var ju så jäkla opålitlig, så man fick ju hålla sig inom socknen. Fick då idén om att montera en sidvagn på Transalpen. Funderade lite på hur jag skulle gå till väga. Fick det godkänd av SFRO, sedan var ju den vanliga registreringsbesikningen, som också klarades av. Monterade en ryskt sidvagn på den, som jag modifierade genom att göra den lite mera strömlinjeformad fram. Anledningen till att smalna av den framtill var för att jag ville testa om det gick att köra ekipaget med lutande hoj. det gjorde det. Finns en snutt på Youtub där en BMW och sidvagn K 1600 kör med lutande hoj. Sedan uppkom problemet med att den blev jäkligt tungstyrd. Det löste jag genom att efterapa en Earl-gaffel som Ural har. Har kört tre turer i Norge i somras och det hela funkar fint. Så varför sälja hojen då ägaren blir gammal och så även hojen. Totalkostnaden blev inte så farlig. Besikningarna 5000:-, framgaffeln med nya dämpare 2500:- + lite annat 2500:- . 10.000 för en ombyggnad var ju ganska skäligt. Om någon vill ha en bild så maila mig [email protected] *pilot :clap :clap
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: TRANSALP MED SIDVAGN

Inlägg av Ralf-FIN »

Häftigt *thumb_up*

Huvudsaken är ju inte vilket koncept som betraktas som det bästa enligt allmänheten, utan det bästa är väl helt enkelt vad som fungerar för en personligen och gör att man kan njuta av hojkörningen utgående från sina egna behov och villkor.

Visst har man under åren sett en hel massa bilder på Transalpar med sidovagn, så varför skulle inte det fungera bra. En otroligt pålitlig hoj som grund och en påbyggnad som gör det möjligt för dig att köra. Låter ju som ett alldeles förträffligt koncept som lät sig göras till ett bra pris dessutom :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar