Skivbromslås till XL600V -98?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Skivbromslås till XL600V -98?

Inlägg av rAWTAZ »

Finns det något skivlås som passar original bromsskivor på en -98 XL600V? Helst för de främre skivorna då detta vore enklast.

Måste kolla med försäkringsbolaget igen, men eftersom jag vill minnas att styrlåset var ett av de godkända låsen som krävs så lär väl det andra låset, vilket jag nu frågar efter, kunna sitta både på fram- och/eller bakskivorna.

Förtydligande: Saken är alltså den att vanliga skivlås inte går att få fast på skivorna i fråga, eftersom dom inte har likadana/stora hål som de flesta andra hojjar verkar ha. Har varit och kollat i en del affärer men utan resultat. En variant är givetvis att borra minst tre hål i varje skiva, men det vore så mycket enklare om det fanns ett lås istället.

Har i dagsläget ett stort bygellås men det är drygt att hantera :) Vill ha smidigt skivlås!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har ett vanligt hänglås som går runt hela bromsytan, inte genom nåt hål. Mitt är inte godkänt, men det borde väl finnas. Fråga förs.bolaget.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Olle Å »

Jag har ett stort hänglås som jag sätter på bakdrevet som då även går om kedjan Det är ett ABUS Granit som är mycket starkt, men vet inte vad förs.bolaget säger.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla detta http://www.hojgaraget.se/noxshop/jofrab ... -36-60.jpg Jag fick ta till ett sådant här till min Virago1100 när inget annat tycktes passa, fick till och med skala av gummit.
jan-Olov
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Olle Å »

En annan fördel med hänglås på bakdrevet är ju om man råkar glömma det, så blir det inga skador eller samma tvärstopp som med kvarglömt skivbromslås på framhjulet.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Tramsvalp »

Olle Å skrev:En annan fördel med hänglås på bakdrevet är ju om man råkar glömma det, så blir det inga skador eller samma tvärstopp som med kvarglömt skivbromslås på framhjulet.
En annan fördel är att hänglås funkar med låskätting också. Och som skivbromslås tillsammans med låsvajer till kläder o hjälm.
Ett vanligt ABUS Granit (inte skivbromslåset) är godkänt klass 2 vilket krävs för mc, vad jag vet. Innermåttet på bygeln är typ 26mm medan skivan är typ 27, men på sniskan blir bygelns innermåttet typ 28. :) Iaf funkar det på TA650.

En "katastrofvajer" till släpvagnsdrag tycker jag är bra som kläd-lås. Finns på macken. Går att kapa med en vanlig avbitare men hindrar tillfällighetstjuvarna. Däremot är såna där spiralvridna låsvajrar hopplösa att få igenom tex en jackärm, men ser ju snygga ut i butiken...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av GeCe † »

rAWTAZ skrev:Finns det något skivlås som passar original bromsskivor på en -98 XL600V? Helst för de främre skivorna då detta vore enklast.

Måste kolla med försäkringsbolaget igen, men eftersom jag vill minnas att styrlåset var ett av de godkända låsen som krävs så lär väl det andra låset, vilket jag nu frågar efter, kunna sitta både på fram- och/eller bakskivorna.

Förtydligande: Saken är alltså den att vanliga skivlås inte går att få fast på skivorna i fråga, eftersom dom inte har likadana/stora hål som de flesta andra hojjar verkar ha. Har varit och kollat i en del affärer men utan resultat. En variant är givetvis att borra minst tre hål i varje skiva, men det vore så mycket enklare om det fanns ett lås istället.

Har i dagsläget ett stort bygellås men det är drygt att hantera :) Vill ha smidigt skivlås!

Till min TA 600 -99 har jag använt ett godkänt skivbromslås som heter "ABUS GRANIT, 39 Victory" där jag fick slipa av något av hörnen för att det skulle passa. Passar dock inte i de små skivbromhålen men innanför.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av GeCe † »

Olle Å skrev:En annan fördel med hänglås på bakdrevet är ju om man råkar glömma det, så blir det inga skador eller samma tvärstopp som med kvarglömt skivbromslås på framhjulet.
:mrgreen: Nog blir det lika tvärstopp med hänglås på bakhjulet som på framhjulet alltid, har testat en gång!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Olle Å »

Upplever dock tvärstopp på framhjulet som värre speciellt om inte hjulet står rakt fram.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har hitta på en annan typ av påminnare. Eftersom jag har en så kallad fågelpinne och på den sitter det en liten väska.
När jag använder låset så har jag en remsa gul pressening med ett karborreband fastsatt, jag trycker fast kardborren i väskans motvarighet och då täcker det gula över låset och jag har ingen möjlighet att missa låset. enkelt och funkar utmärkt. denna ide måste gå att utforma så att det passar nästen viken hoj som helst bara man slipper spiralen som knölar ihop sg var gång.
Senast redigerad av Jan-Olov den tis 27 jul 2010, 21:33, redigerad totalt 2 gång.
jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Skivlås till XL600V -98?

Inlägg av GeCe † »

Jan-Olov skrev:Jag har hitta på en annan typ av påminnare. Eftersom jag har en så kallad fågelpinne och på den sitter det en litenväska.
När jag använder låset så har jag en remsa gul pressening med ett karborreband fastsatt, jag trycker fast kardborren i väskans motvarighet och då täcker det gula över låset och jag har ingen möjlihet att missa låset. enkelt och funkar utmärkt. denna ide måste gå att utforma så att det passar nästen viken hoj som helst bara man slipper spiralen som knölar ihop sg var gång.

Använder en liknande ide. Har låset hänger på styret i en påse tillsammans med ett gult gummiband som används för att naja segel med som jag med en spännare sätter fast runt gashandtaget vilket är svårt att missa när man ska åka igen.
Testade Biltemas variant med en snodd som sattes fast på låset och skulle dras upp till styret men det slängde jag efter att ha testat en gång.
Använder förövrigt alltid skivbromslåset när jag inte har översikt på hojen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar