Motorbågar till TA
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Motorbågar till TA
Har just monterat African Queens bågar på min 650.
Jag tycker de verkar rätt robusta men ändå lagom diskreta och som det verkar kommer de kunna skydda plast och tank bra vid eventuell omkulläggning (hoppas de aldrig händer ).
Jag tycker de verkar rätt robusta men ändå lagom diskreta och som det verkar kommer de kunna skydda plast och tank bra vid eventuell omkulläggning (hoppas de aldrig händer ).
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Motorbågar till TA
Nu ger jag mig in i diskussionen igen. Antingen skall bågarna skydda eller inte. Jag menar inte vid en fumlig parkering eller liknande, utan vid en verklig vurpa. Råkade ut för en liten omkullkörning igår, varvid foten fick sig en smäll, så därför tänker jag göra komplement till de bågar jag har, som skall skydda både broms och växelspak samt skydda fötterna. vet att många inte gillar såna arrangemang eftersom det förfular hojen. En annan turåkare stjälpte omkull igår och fick då växelspaken designad av Picasso. Han hade dock inga bågar alls. Vi som däremot kör ganska aktivt och utsätts för ganska många risker är nog i behov av lite bättre skydd. Ett par vurpor om året får man nog räkna med. Smygåkarna klarar sig ju väl med orginalbågarna.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Motorbågar till TA
Alltså, största anledning till att man har kraschbågar(på TA/VA) är väl för att det är snyggt. I andra hand för att man kör halvförsäkrat?
Sen förmodar jag att det finns en del(som Olle) har dom för att dom används
Sen förmodar jag att det finns en del(som Olle) har dom för att dom används
Re: Motorbågar till TA
Så rätt, så rätt Saarela. Använde bågarna i söndags efter att kört i ett dike en bit och försökte komma upp på vägen igen.
Lite sprayfärg på bågen så är den som ny igen.
Lite sprayfärg på bågen så är den som ny igen.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Motorbågar till TA
Säga vad man vill om bågar som jag har använt tillsammans med alu-boxar från Touratech vilket hindrat både mig och min passagerare från att få fötter och ben i kläm när vi lade omkull oss ett par tre ggr förra säsongen. Så visst kan bågen vara till nytta.
Re: Motorbågar till TA
Apropå motorbågar, jag försökte montera Touratechs bågar på min TA 08, men fästet för bågarna på ramen framtill gick inte att få fast. Det ligger en kabel fäst i ramens baksida som sitter ivägen (går inte att se utan att montera ner ett och annat, men jag känner den med handen). Någon som har haft samma problem?
XL 700 '08
Re: Motorbågar till TA
Hade samma problem med en Dominator jag hade. Upptäcke inte kabeln förrän hojen började gå oljämt pga. att den blivt klämd. Drog då om kabeln och problemet var borta. Tror att det är signalkabeln för tändningen som går där.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Motorbågar till TA
Ja, det är kopplingsvajern. Jag upptäckte också det efter lång tids micklande. Blev bara att montera av allt igen (riktigt pilligt med skruvasen som ska hålla ihop runt ramen), lossa kopplingsvajern (vilket inte heller var helt lätt) och ta bort den ur ramen helt, montera dit bågarna igen och sedan lirka in vajern på ett bra sätt så att den räckte hela vägen och utan att den skulle ligga på hela tiden. Mycket tid blev det, många svordomar över konstruktion och suddiga bilder i en urusel tysk "monteringsanvisning". Men det går!daumas skrev:Apropå motorbågar, jag försökte montera Touratechs bågar på min TA 08, men fästet för bågarna på ramen framtill gick inte att få fast. Det ligger en kabel fäst i ramens baksida som sitter ivägen (går inte att se utan att montera ner ett och annat, men jag känner den med handen). Någon som har haft samma problem?
Sedan kommer nästa roliga nyhet. Om du ska byta olja så måste du montera av motorbågarna helt igen om du har kvar den grå originalplastkåpan under hojjen. Den går inte att få loss annars, inte utan stor risk att man bryter av den på mitten. Så Touratechs stora motorskyddsplåt rekommenderas eller också gott om tid och tålamod när det är dags för oljebyte. Själv köpte jag deras lilla plåt som sitter i den gråa plastkåpan för jag tycker kåpan skyddar bättre runt sidorna och det såg snyggare ut. Nu har jag ångrat mig lite...
Re: Motorbågar till TA
Jag har ju gjort egna bågar till min TA och slipper demontering av dem vid oljebyte, Eftersom orginal plastkåpa bara är ett skämt då det gäller skydd annat än för stänk, så skall jag bocka till en av duraluminium.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Motorbågar till TA
Tackar så mycket för bra info cub. När jag kollade med Touratech Sverige hade de inte hört om problemet och det har dom inte i Tyskland heller enligt Krister. Jag har ju bara känt med fingrarna att det också är ett fäste i ramen som håller kabeln/vajern, men det kanske går att rycka bort. Får överväga om jag ska montera stora Touratechkåpan under motorn också då istället för plastbiten, för om jag förstår dig rätt funkar det då med oljebyte utan att rensa bort bågarna. Eller göra som Olle Å och tillverka en egen kåpa. Eller vara vara lat och lägga ner och bara köra.
XL 700 '08
Re: Motorbågar till TA
Vad jag kan se på bilder så borde det gå med oljebyte med den stora plåten, men jag har inte testat det själv så det är helt teoretiskt.daumas skrev:Får överväga om jag ska montera stora Touratechkåpan under motorn också då istället för plastbiten, för om jag förstår dig rätt funkar det då med oljebyte utan att rensa bort bågarna. Eller göra som Olle Å och tillverka en egen kåpa. Eller vara vara lat och lägga ner och bara köra.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Motorbågar till TA
Kanske lite väl gammalt trådlyft, men jag kan ju berätta lite om mitt bågval till min TA650.
Köpte bågar från polska Heed och är mer än nöjd med dem. Har inte kraschat dem (ännu), men tvekar inte på att de håller som de skall. De kommer att hålla bra och infästningen i ramen kommer att knäckas innan ramen gör det. Som det skall vara med andra ord.
Heed säljer sakerna via E-bay: http://www.ebay.co.uk/sch/heed_heed/m.h ... ksid=p3686" onclick="window.open(this.href);return false; och är väl ganska billiga nu när kronan är låg.
Nej, jag har ingenting med dem att göra. Är bara nöjd med kraschbågarna
Inga konstigheter vid montering heller.
Så här ser mina ut:
Köpte bågar från polska Heed och är mer än nöjd med dem. Har inte kraschat dem (ännu), men tvekar inte på att de håller som de skall. De kommer att hålla bra och infästningen i ramen kommer att knäckas innan ramen gör det. Som det skall vara med andra ord.
Heed säljer sakerna via E-bay: http://www.ebay.co.uk/sch/heed_heed/m.h ... ksid=p3686" onclick="window.open(this.href);return false; och är väl ganska billiga nu när kronan är låg.
Nej, jag har ingenting med dem att göra. Är bara nöjd med kraschbågarna
Inga konstigheter vid montering heller.
Så här ser mina ut:
Re: Motorbågar till TA
Heed verkar vettiga, tänkte köpt såna till min Varadero men mitt paypal funkar inte med mitt kort av någon konstig anledning så det sket sig... Fick bli av ett annat märke istället.
Men har läst på flera andra forum där dom är väldigt nöjda med passform och kvalitén på dessa
Men har läst på flera andra forum där dom är väldigt nöjda med passform och kvalitén på dessa
Re: Motorbågar till TA
De där såg ju trevliga ut, och priset känns ju helt OK, men tanke på pundets status just nu.
Skickade frågan till dem om de har planer på dylika till XL 700, återkommer här om jag får svar.
Det där med Pypal har jag dålig koll på, men det går säkert att lösa om de är någorlunda kontaktbara.
Skickade frågan till dem om de har planer på dylika till XL 700, återkommer här om jag får svar.
Det där med Pypal har jag dålig koll på, men det går säkert att lösa om de är någorlunda kontaktbara.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Motorbågar till TA
När jag köpte mina, i början av förra året, så var de ett par hundringar dyrare pga. växelkurser.
Men redan då var de ju redigt under vad alla andra tillverkare, som sålde helbågar, begärde.
Kan även nämna att de är pulverlackade och har en gummimatta på insidan av det bakre fästet mot ramen så man inte får skavmärken på ramen.
Men redan då var de ju redigt under vad alla andra tillverkare, som sålde helbågar, begärde.
Kan även nämna att de är pulverlackade och har en gummimatta på insidan av det bakre fästet mot ramen så man inte får skavmärken på ramen.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Motorbågar till TA
Inga trådlyft är för gamla så länge de är relevanta. Och som Skye skrev i din presentationstråd, så startar du en ny tråd under
Mek o teknik - Transalp, när du vill lyfta fram jobbet med hojen.
Kul att det händer nåt på "våran avdelning" med.
Mek o teknik - Transalp, när du vill lyfta fram jobbet med hojen.
Kul att det händer nåt på "våran avdelning" med.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Motorbågar till TA
Tyvärr fick jag besked idag:
Unfortunately, we do not have on offer.
Så, det får väl bli något av de vanliga ställena...
Lite försiktig med att lägga snack i fel tråd just nu...
Unfortunately, we do not have on offer.
Så, det får väl bli något av de vanliga ställena...
Lite försiktig med att lägga snack i fel tråd just nu...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Motorbågar till TA
Lånar tråden lite.. Är sugen på att köpa motorbåge till min xl700.. Några tips vart man ska köpa?? Vet att jag sett en blå transalp på forumet (tror det var Peters) Några bilder kanske??
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Motorbågar till TA
XL700 som fanns på E-bay
Givi:
Fehling:
Hepco & Becker:
Givi:
Fehling:
Hepco & Becker:
Motorbågar till TA
Dessa olika modeller skyddar olika delar.
Det är väl sen sista som skyddar motorn mest.
Den i mitten skyddar plasten och den översta lite mitt i mellan.
Det är väl sen sista som skyddar motorn mest.
Den i mitten skyddar plasten och den översta lite mitt i mellan.
Serendipity