Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Ålder: 26
Blev medlem: mars 2017
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

#226 Inläggav Troberg » fre 02 jun 2017, 21:22

Okej, men då är det väl lika bra att bara köpa tubetype däck på en gång ändå. Är ju lite billigare också vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#227 Inläggav Fibern » lör 03 jun 2017, 06:22

@Troberg
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Ålder: 26
Blev medlem: mars 2017
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

#228 Inläggav Troberg » lör 03 jun 2017, 11:24

Ah, förlåt. Inte meningen att få det låta som så.
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu? :)

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4879
Ålder: 61
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Bålsta

Re: Ny däcktråd

#229 Inläggav Stefan » sön 04 jun 2017, 18:09

En anledning att köpa tubeless, kan ju vara att modellen du vill ha bara finns i det utförandet.

I mitt fall var jag sugen på Heidenau K60, vilka i alla fall jag bara hittat i TL. Så, efter lite efterforskning och eftertanke, så valde jag dem med en "heavy duty" slang i (lite tjockare gummi), eftersom en synpunkt jag hört var att ribbningen inuti dem kan nöta hål på en slang. Men, jag tror nog det ska större krafter till det än vad våra alpar genererar :)

Kan f.ö. säga att jag är apnöjd med K60:na *thumb_up* Bästa jag haft på blöt asfalt och grus, funkar bra på torr asfalt (sjunger lite i början, men inte störande) och de har riktigt bra livslängd enlig samstämmiga källor. Har inte kört dem så långt själv än, men än så länge ser slitaget helt OK ut.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 68
Ålder: 50
Blev medlem: december 2015
Hoj: Transalp XL 650-01
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

#230 Inläggav Cesen Route » mån 17 jul 2017, 16:41

Har haft körkort i ett år och har kört 1500mil. Satt nya Michelin Anakee 3 på min transa när jag köpte den. På bakdäcket är det 1mm kvar i mitten och 6mm i kanterna. Har jag kört med för högt tryck? På framdäcket är det 3-4mm kvar. Har bokat tid för montering av nytt fram och bakdäck. Blir Metzeler Tourance som får förtroendet denna gång.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#231 Inläggav Fibern » mån 17 jul 2017, 17:20

Du har kört för snällt bara. :wink: Vilket vi gör lite till mans. Däcken är ju konstruerade för att klara kurvtagning med "fotpinneskrap", men de flesta av oss kör betydligt snällare än roadracing-folket.
På min Affe satt nästan nya Anakee 3 och nu har de fått en plan yta, som ett bildäck, med massor av mönsterdjup kvar på kanterna.
Mina nästa däck blir troligen Heidenau K60 Scout. Anakee ger uselt fäste i våt grusväg, gräs och sand. Som det ofta är på skogsvägar. K60 går även bra köra på asfalt.
Vad gäller framdäck så räcker de i regel en säsong längre, vilket ibland kan vara ofördelaktigt, om man vill byta till annan typ av däck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4879
Ålder: 61
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Bålsta

Re: Ny däcktråd

#232 Inläggav Stefan » mån 17 jul 2017, 18:27

Det där beror ju oftast på hur man normalt kör, inte körstil, men vilka vägar man har t.ex. till jobbet. Kör man mest raka vägar, så blir det ju inte många kurvor som kan slita på kanterna av däcket, och då blir det så klart mönster kvar där.

1500 mil får allt anses helt OK på ett bakdäck. Gissar dock att Heidenau kan ge dig några hundra till.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 68
Ålder: 50
Blev medlem: december 2015
Hoj: Transalp XL 650-01
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

#233 Inläggav Cesen Route » mån 17 jul 2017, 20:25

Hur är Metzeler Tourance? Man kanske skulle köpt Heidenau K60 Scout i stället? har inget val då jag köpte däcken i vintras från Däckonline.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#234 Inläggav Fibern » tis 18 jul 2017, 06:20

Du ska välja däcktyp efter den körning du tänkt dig. Ska du åka mycket obelagd småväg, grus, skogsväg/kostig, etc, då är ju ett grovmönstrat däck att föredra. Kommer du att åka mest asfaltvägar, fast lite grusväg då och då, ja då är Tourance inget dåligt alternativ.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 842
Ålder: 61
Blev medlem: november 2011
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Ny däcktråd

#235 Inläggav mel » tis 18 jul 2017, 08:47

Jag har hyrt i Spanien några gånger. Där körde de med Tourance för att de höll länge och var säkra. Det avgjorde mitt senaste val. Nöjd!

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3452
Ålder: 54
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

#236 Inläggav Peter » tis 18 jul 2017, 09:45

Det blir ju tyvärr mest slitet i mitten när man kör på raka svenska vägar. Du har säkert rätt lufttryck. Men kolla för säkerhets skull. För mycket eller för lite påverkar väghållningen.
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt

Skickat från luren

Användarvisningsbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Ålder: 26
Blev medlem: mars 2017
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

#237 Inläggav Troberg » tis 18 jul 2017, 14:25

Bytte till mina nya tourance i onsdags förra veckan och har redan kört en hel del asfalt, våt som torr och det är inga problem alls.
Provade även köra en jord och grus väg varpå det gick väldigt bra. Hade rätt mycket grepp och det släppte bara när jag själv ville det.
Rekommenderar de däcken varmt av den erfarenhet jag har hittils.

Ska bara börja våga luta lite mer än vad jag gör nu men det kommer ;)

Användarvisningsbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 1848
Ålder: 50
Blev medlem: maj 2012
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

#238 Inläggav Ralf-FIN » mån 16 okt 2017, 15:34

Det är ju i denhär tråden som det diskuterats däck i största allmänhet, så jag spinner vidare.

Då jag köpte KTM'en i våras så var det följande däck där bak: MEFO 99 Super Explorer 150/70 - 18 70R
Det är ett däckmärke som sällan nämns i diskussionerna här, så det var också obekant för mig. Efter en säsong med detta däck så ska jag ge lite feed-back.
För det första, detta däck är otroligt långlivat. Jag har ju kört med Metzeler Tourance på Transalpen och med min körstil har jag aldrig fått dem att hålla mer än max. 7-8000 km.
Dethär däcket var väl inkört då jag började använda hojen och nu börjar det vara nerslitet ca. 13000 km senare, det ska då också tilläggas att de 114 hästarna som KTM'en tillhandahåller har stundtals resulterat i en betydligt aggressivare körstil än vad Transalpen kunde bjuda på :wink:

De fungerar dessutom alldeles utmärkt på både grus och asfalt och vått o torrt, har testat det på allt från lettiska grusvägar med tjocka lager lössand till racingbana där det gick fort i kurvorna (...en av instruktörerna som körde bakom kom efteråt för att titta på däcket och var lite konfunderad att greppet fanns)

Så jag har faktisk bara gott att säga om detta däck, fick ju med ett extra Pirelli Scorpion då jag köpte hojen, så det ska jag väl lägga på och köra slut på nästa sommar, men då det ska köpas nytt så kommer jag definitivt att återgå till MEFO.

Länken nedan lite info och några "Customer rewievs"

...deras inledande beskrivning: "These beasts are the daddies of adventure tyres. A more aggressive pattern than the smaller explorer tyres, and available in wider sizes.
They are regarded by many as the best overland/adventure tyre available. Fantastic wear rates, even with the big powerful KTM's. Superb grip both on and off the pavement, they're the perfect choice for a long distance trip."

https://www.zenoverland.com/tyres_tubes ... lorer.html
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"

Bronson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: oktober 2017
Hoj: Transalp xv650
Ort: stenungsund

Re: Ny däcktråd

#239 Inläggav Bronson » tis 17 okt 2017, 19:47

Har precis köpt mig en xl 650 där det sitter Tourance däck bak, men det börjar bli rätt slitet och funderar på att byta för nästa säsong. Då det tyvärr blir 90% asfaltkörning funderar jag på om det går att slänga på någon bredare dimension än org?

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3452
Ålder: 54
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

#240 Inläggav Peter » tis 17 okt 2017, 20:40

Jag skulle nog råda att ha samma storlek. Kör du mest asfalt köp ett asfaltdäck.
Jag kör nästan bara asfalt och kör på Michelin pilot road 4 och tänker inte byta

Skickat från luren

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#241 Inläggav Fibern » ons 18 okt 2017, 08:44

Jag tror nog det går utmärkt lägga på ett 130/80/17 på bakhjulet. Lite osäker, men 80-profil för rullomkretsen kanske. Men varför bredare. Det ökar bara bränsleförbrukningen något.
Jag tvivlar på att köregenskaperna förbättras
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 1848
Ålder: 50
Blev medlem: maj 2012
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

#242 Inläggav Ralf-FIN » tor 19 okt 2017, 15:25

Jag hade Metzeler Tourance 130/90/17 på Ralpen, så det går nog alldeles utmärkt. Ändringar i bränsleförbrukningen och köregenskaperna är försumbara.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4879
Ålder: 61
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Bålsta

Re: Ny däcktråd

#243 Inläggav Stefan » tor 19 okt 2017, 22:14

Ja, nyckeln här är ju just förhållandet mellan bredd och höjd på däcket. Ett 130/90 (Förenklat bredd x höjd) blir väl inte mycket bredare än ett 130/80, mest lite högre. Intressant i det läget om man går upp ytterligare, är väl närmast vad det gör med hastighetsmätaren. Ett "högre" däck får ju mätarens hastighet att gå ner i förhållande till verklig fart. Det lilla vi pratar om här lär ju snarast få hojens mätare att visa mer verklig fart, men...

Däckets möjliga egentliga bredd lär väl snarast begränsas av bredden mellan gaffelbenen i baksvingen, så det är väl bara att mäta med ordinarie däck på, hur mycket spel finns det åt respektive håll.

Som jag ser det....
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1064
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

#244 Inläggav V Saarela » fre 20 okt 2017, 04:24

Räknade lite och.......för att få exakt 80 däck i samma rullomkrets till originalets 120/90 så skulle då däcket heta 135/80-17.
Så, ett 130/80 är klart närmast 120/90 i rullomkrets iallafall.

Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#245 Inläggav Fibern » fre 20 okt 2017, 07:23

Varför jag tog ett 130/80 som exempel, är att på bilar får inte rullomkretsen avvika mer än 5%. Vet däremot inte hur reglerna är på mc.

V Saarela skrev:Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.

Så borde det nog faktiskt kunna vara.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Bronson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: oktober 2017
Hoj: Transalp xv650
Ort: stenungsund

Re: Ny däcktråd

#246 Inläggav Bronson » fre 30 mar 2018, 11:47

Huvudsaken varför jag vill ha ett bredare däck bak är att orginal ser ut som det sitter ett cykeldäck på hojen.. mc handlar väl en del om estetik ändå och det ser ju verkligen förj***vligt ut orginal..

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5527
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

#247 Inläggav Fibern » fre 30 mar 2018, 17:03

Anledningen till att exempelvis Transalpen och liknande hojar i "äventyrs-segmentet" har den hjulbestyckningen, har ju med köregenskaper i terräng, sand, och annan obanad offroad-körning att göra.
Kör du enbart asfalt så har det ingen betydelse hur breda däcken är, så länge de är tillåtna och att de "ryms" innanför skärmar och fjäderben/svingarm.
Är du säker på ditt hojval?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM


Återgå till "Slit- och förbrukningsdetaljer - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst