Oljemängd 650..

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Jimpan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 aug 2017, 16:59
Answers: 0
Hoj: Transalp 650
Ort: Falun

Oljemängd 650..

Inlägg av Jimpan »

Hej allesammans! Mitt första inlägg här på forumet.. Hur mäter/kontrollerar ni oljenivån samt hur mycket olja fyller ni på vid byte på era 650? Enligt boken ska det ju vara 2.3 med filterbyte. Haynes skriver 2.6 och att stickan inte ska gängas i vid nivåkontroll. Motul anger 2.5 liter.. Jag blir lika fundersam vid varje byte. 2.3 stämmer om man skruvar i stickan och 2.6 stämmer om man inte skruvar i stickan. Är väl kanske ingen jättestor skillnad men ändå.. /Mvh Jimmy
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Oljemängd 650..

Inlägg av Fibern »

Halloj Jimpan. (flyttade ditt inlägg till rätt kategori)
Det där med oljemängd har diskuterats flitigt genom åren. Kall eller varm motor. Övre streck eller mellan osv.
Det har liten betydelse 2,4-2.6 liter och då inkluderat filterbyte. Haynes anger till och med 3 liter vid "tom och torr motor", på 650 och 750 AT.
Jag brukar fylla ca 2,4 l (XRV 750) och sen starta motorn, låta den puttra en stund. Låta den stå 5-10 min och göra en nivå-koll. Mitt mellan strecken, då är jag nöjd. Tycker jag det verkar aningen under mitten så fyller jag en dl till.
Efterkontroller brukar jag sen göra efter en körning, kanske 200-250 mil. Allt mellan 5 och 30 minuter efter, då har oljan som är varm hunnit rinna tillbaka.
Och naturligtvis med rakt stående hoj. Du har kanske centralstöd?
Och just det...testar gör man utan att skruva i stickan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Jimpan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 aug 2017, 16:59
Answers: 0
Hoj: Transalp 650
Ort: Falun

Re: Oljemängd 650..

Inlägg av Jimpan »

Hej och tack för svaret! Låter förnuftigt, nej inget centralstöd men det står på önskelistan! Mvh Jimmy
Skriv svar