Batteri till TA600 -98

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Batteri...

Inlägg av Alfons »

TA:n dog i morse, efter start och kort körning/stopp gick det inte att starta igen, stendött! Mekade loss batteriet och gick hem med det, satte det på laddning, kollade lite mäjl och pillade med budget-07. Efter två timmar var det bara att traska iväg igen, montera och åka till jobbet.
Får väl se hur länge det håller.... Alfons
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Bra info...

Inlägg av Bagarn »

du gav i ditt inlägg ovan "Klosterdalens stora fasa"!

/Benny
XL600V -96
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Biltemas Gelbatteri

Inlägg av botte »

Eftersom jag är lat av naturen så kollar jag inte nivån i batterierna så ofta som man bör.
Därför har jag (ivåras) köpt gelbatteri till frugans moped, (det gamla höll bara ett par månader), till skotern, (1/4 kvar av nivån efter två år) och till Transen, (också tom på vatten).
Så nu får vi se om det fungerar med gelbatterier.
Eftersom det innebär arbete att kolla och fylla vatten i batterier på dessa maskiner så tror jag att med underhållfria (går inte att fylla) batterier kan det i alla fall inte bli sämre.

Återkommer med resultat.
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Batteri till TA600 -98

Inlägg av botte »

Angående Biltemas gelbatterier så lovade jag återkomma med utvärdering.
Frugans moppe som jag bytte batteri på varje år tidigare har levt med samma Biltema gelbatteri sedan 2009 (aldrig underhållsladdat på vintern), och startar så bra som man kan begära.
Bearcaten är det sämre med, startar inte med batteriet som inte heller varit underhållsladdat men startat i och för sig inte med startkablar heller, troligtvis fel på startmotorn.
TA:n. Trotts att jag två gånger lyckats djupurladda batteriet så att det inte gick att ladda. Var tvungen att dra startkablar till det först, för att laddaren skulle ha något att jobba mot.
Senast var under förra torsdagen, när jag körde in hojen fällde jag nog ned stödet och nöjde mig med att den stannade innan jag låste garaget.
Märkte det igår, när jag letade nycklarna för att starta den och hittade dem i tändningslåset i läge TILL! (Hur dum får man va?)
Men var nyss och kollade laddaren stod på grönt (och startmotorn snurra på som vanligt) men man kanske borde ta startkablar med sig om man skall ut och köra, eller stanna vid nerförsbacke.
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar