Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Nu är det allt hög tid för en ny däcktråd.
Vad ska vi köpa till våren??
Är det någon som har testat Bridgestone BW502
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... &ranzahl=1
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Paerhc »

Det där däcket fick fina recensioner i alla fall. Jag kan ingenting om däck och mek och dylikt. Vilka verktyg behöver jag om jag blir tvungen att byta däck? Var köper jag dessa verktyg? Är det dyrt?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Njaa... det ser ju ut som ett rent gatdäck. Personligen gillar jag Metzeler Tourance, tror på lite grepp på grus också.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1

Fast, vad vet väl jag... :?:

Har sett en del riktigt smakliga mönster på bl.a. advrider.com, men inte hittat dem här hemma. Vill ju hitta en bra kombo för både grus och asfalt, lagom "nabbiga" men ändå kännas bra på asfalt. Men, vad man än hittar, lär det ju bli att kompromissa i båda ändar :roll:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Jag brukar lämna in däck och fälg till en däckfirma i stan som är bra på mc-däck. Då får man det bra gjort och balanserat. När det sedan gäller riktigt grova offroad/crossdäck som jag använder på min andra hoj så lägger jag om hemma i garaget och då struntar jag i balansering. För normal användning av transalp/varadero rekommenderas att man balanserar.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Stefan skrev:Njaa... det ser ju ut som ett rent gatdäck. Personligen gillar jag Metzeler Tourance, tror på lite grepp på grus också.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1

Fast, vad vet väl jag... :?:

Har sett en del riktigt smakliga mönster på bl.a. advrider.com, men inte hittat dem här hemma. Vill ju hitta en bra kombo för både grus och asfalt, lagom "nabbiga" men ändå kännas bra på asfalt. Men, vad man än hittar, lär det ju bli att kompromissa i båda ändar :roll:
Dom ser ut som gatdäck på dackonline, men dom ser grövre ut här http://www.bridgestone.com/products/mot ... bw502.html
Jag lurar på detta eller Anakee för dom har fått bra betyg.
Jag åker 95 procent asfalt så jag tittar mest på bra grepp på det underlaget och att det är bra slitstyrka.
Eller finns det andra däck med dessa kriterier så att beslutsångesten blir lite större :lol:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Ja, självklart väljer man däck utifrån vad man kommer att/vill köra på för underlag. Själv har jag ambitionen att försöka lära mig lite mer grusköra, därav att jag vill ha lite mer mönster, och kan i värsta fall offra något av bekvämligheten på asfalt.

På förra transan bytte jag till Metzeler på båda hjulen, och asfaltegenskaperna kan i alla fall jag absolut inte klaga på, där gick hojen kanonbra enligt mina 10 ören. TYCKTE jag fick lite bättre fäste på grus också. Hann inte köra dem mer än ett fåtal hundra mil, så jag har dålig koll på hur hållbara de var. Det har jag nog generellt, blir lite förskräckt att man tydligen ska vara nöjd om man får ut mer än 1Kmil ur ett bakdäck :shock: :? Får nog ta och mäta upp bakdäcket på nya hojen, har ju trots allt fått på c:a 850 mil so far i år :roll:

För att bli lite filosofisk, sedan är det ju en j-la skillnad på grus och grus... :shock: Körde ett spår här i trakten i somras, som innefattade några grussträckor av MYCKET varierande egenskaper. Den ena gick väl mest rakt fram, men jag vågade mig nog aldrig över 50 på den och, rätt obehaglig bit faktiskt, som jag kommer att undvika :?
En annan sträcka var betydligt kurvigare och roligare, där låg till och med fega jag mestadels på 80-90, och bara njöt :D

Slutligen, när nu skrivklådan anfaller, ett litet kul minne med 99:an. Inte så mycket om däck kanske, mer om den typ av hoj vi kör:

Jag fick sällskap med svågern en bit när jag skulle hem från Värmland för ett par år sedan. Eftersom han hittade, fick han ta ledningen på sin 1500 kubiks customhoj. Vi kör en rätt mysig liten asfaltväg, när vi kommer fram till ett vägarbete, och får stanna för en vakt. Det visar sig att de håller på och fräser upp gamla asfaltbeläggningen till flis.
Så småningom får vi väl klartecken att köra, svågern i täten fortfarande. Båda känner vi oss osäkra i fliset och "fotpaddlar" mer eller mindre fram. Efter ett tag känner jag att "det är nog inte så här man ska göra det", drar upp farten ett snäpp, ställer mig på fotpinnarna och låter hojen fara omkring lite under mig. Efter ett tag petar jag i trean och hittar "flytet" :D
Sedan hann jag både röka en cigarett och slå en båge innan svågern kom fram till asfalten han också :mrgreen: I den stunden gillade jag verkligen min hoj :P

Sorry för mycket babbel, ibland bara händer det :lol:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Paerhc »

rydde skrev:Jag brukar lämna in däck och fälg till en däckfirma i stan som är bra på mc-däck. Då får man det bra gjort och balanserat. När det sedan gäller riktigt grova offroad/crossdäck som jag använder på min andra hoj så lägger jag om hemma i garaget och då struntar jag i balansering. För normal användning av transalp/varadero rekommenderas att man balanserar.

Jo, jag ska också lämna in däcken till någon däckfirma när den dagen kommer. Det låter som en god idé.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Jag fullkittade mig på Biltema. Byter och balanserar nu däcken hemma.

Svettigt göra, men......
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10709.html
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Tramsvalp »

Av Biltemas järn är det väl det mellersta på bilden som funkar bäst,
men kapa av några mm i den "raka" änden (tv). Den sticker in för långt och nyper lätt hål på slangen.

Bild
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Tramsvalp skrev:Av Biltemas järn är det väl det mellersta på bilden som funkar bäst,
men kapa av några mm i den "raka" änden (tv). Den sticker in för långt och nyper lätt hål på slangen.

Bild
aha! intressant... jag kör med sådana järn kanske värt korta dem lite... har lyckats ha sönder 1/5 omläggningar.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Lågprocentare då Rydde. En annan har klarat 2/3. :oops: Så numera sker omläggning hos jobbarkompis med gummiverkstad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Däck till våren????????????? menas det med att snön mestadels är borta och det finns tjäle kvar????
i så fall kan jag rekommendera MEFO som säljes av High Side Däck. De finns i en 17" version som är så grovt att underlaget inte spelar någon roll. Går kanonbra på tjälskadade vägar, på allt slags grus och funkar bra på asfalten och är godkända för upp till 170 km/h.
fram har jag ett Michelin crossdäck.
I April lägger jag nog på sommardäcken som då blir Anakee. De funkar ganska skapligt på grus om man inte buskör.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Äventyret »

Hallo!
Som första gångs förälder till en motorcykel så blir jag lite nyfiken på hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck.
1K mil läste jag en skriva ovan.

Har det stor inverkan om man kör på grus till och från också?

Mvh
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Äventyret skrev:Hallo!
Som första gångs förälder till en motorcykel så blir jag lite nyfiken på hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck.
1K mil läste jag en skriva ovan.

Har det stor inverkan om man kör på grus till och från också?

Mvh
Det som har mest inverkan på livslängden är typen av däck. Grova däck som har mycket luft mellan "klackarna" nöts fort medan mer landsvägsbetonade däcken håller avsevärt längre. Ett halvgrovt bakdäck TKC80 kanske du kan få ur 5-600 mil medan du får ut 1500 mil av ett tourance, men det beror också mkt på körsättet.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av AeroSol »

Äventyret skrev:Hallo!
hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck. 1K mil läste jag en skriva ovan. Mvh
Det beror även på fram eller bakdäck. När jag köpte min hoj hade den originaldäck (Bridgestone tw 47) Den hade då gått ca 1000 mil. Framdäck ok men bakdäcket fick jag byta omgående (Metzeler Tourance). Nu har den gått ca 1900 mil och både fram och bak börjar bli slitna. Så för mig gäller framdäck ca 2000mil bakdäck ca 1000mil

Jag kör 90% asfalt. Jag byter mina däck hos denne man: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

[youtube]XqFJYVgDBtQ[/youtube]
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Ny däcktråd

Inlägg av ROLLE »

Bridgestone BW501
Bridgestone BW502

Har kört slut på några omgångar av dessa,,,(olicka hojar även,, Varadero)
då jag mest åker mindre krokiga asfaltsvägar å gillar att gasa,,,( även i 180knut)
där funkar dom mycket bra ända till dom ä sopslut,,
inga tendenser till tjuvsläpp,,,vanlig grusväg är dom hyggliga,,, rullgrus =nej,
Men kör 2,7-2,8 i lufttryck..

Rolle
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Erinrar mig ett problem angående däck på TA:n. Kolla ofta lufttrycket i framförallt bakdäcket. (naturligtvis även fram) För lite luft ökar slitaget och kortar således livslängden markant. Och jag har upptäckt hur svårt det är att bedöma bak-trycket på en relativt lätt hoj som Transan. Särskilt utan packning eller endast lätt lastad. Styvt däck som i rotation reser sig och kan bete sig och se normalt ut vid icke avancerad körning trots mindre än 1,5 bars tryck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Autolycus »

Helt olika slitage på olika däckfabrikat på samma hoj (som nämnt innan)
Däcken som jag kan rekommendera är Pirelli Scorpion, samt helt outstanding METZLER TOURANCE samt TOURANCE EXP (för mera asfaltkörning)
Körde med dessa däck på mina Varaderos (2st) och dom fungerar ypperligt på alla underlag (exp är sämre på grusväg) Både varianterna håller för väl över 1000mils körning (för mig iaf, och jag har rätt tung gashand emellanåt :-) )
Orginaldäcken (TrialWing) är totalt väredlösa vad gäller livslängd, håller knappt 500mil (bak) samt drygt 800mil (fram) sen var dom HELT slut.

Åker med Tourance EXP på min 1200GS numera, bästa däcket enligt mej
BMW 1200GS-08
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Skye skrev:Ångrar lite grann att jag tog Tourance EXP för det är lite sämre grepp i väta jämfört med vanliga tourance.
EXP håller ju längre och fler mil men den sommaren som var med ständig nederbörd, så kom osäkerheten in om det var halt eller inte. Bara att slå av på takten... :D
Jag kom ihåg att SMCs medlemstidning testade av "äventyrsdäck" för något nummer sedan och jag hämtade fram från bunten med mc tidningar och kikade efter.

Enligt dem var Metzeler Tourance EXP det mesta asfaltsdäcket med delat bäst våtgrepp. De noterade att det finns en specialvarant av EXP för just honda varadero. Synd att inte Anakee 2 var med i testet men här är iaf resultaten citerat av yours truly 8)

OBS! Notera! Jag lägger inga egna värderingar i detta utan tänkte mest bara att det kunde vara kul att fylla på med mer information i ämnet som diskuteras.

Metzeler Tourance EXP
Enduro: 0
Grusbus: 1
Fingrus: 3
Allroad: 4
Asfalt: 10
I regn: 8
Livslängd: 9
Montering: 7

Michelin Anakee
Enduro: 1
Grusbus: 2
Fingrus: 4
Allroad: 5
Asfalt: 9
I regn: 8
Livslängd: 7
Montering: 8

Metzeler Tourance
Enduro: 1
Grusbus: 3
Fingrus: 4
Allroad: 5
Asfalt: 8
I regn: 7
Livslängd: 9
Montering: 7

Michelin Sirac bak / T63 fram
Enduro: 2
Grusbus: 4
Fingrus: 4
Allroad: 6
Asfalt: 7
I regn: 7
Livslängd: 6
Montering: 7
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av AeroSol »

Autolycus skrev:Orginaldäcken (TrialWing) är totalt väredlösa vad gäller livslängd, håller knappt 500mil (bak) samt drygt 800mil (fram) sen var dom HELT slut.
Så här ser mitt framdäck (original TrialWing) ut efter knappt 1900 mil. Nu är Varadero en tyngre hoj, men konstigt iallafall att du bara fick 800 mil på det däcket. Dock är Bridgestone TW inga däck jag skulle sätta på frivilligt.
Har inte Varadero Michelin T66 som original, eller det kanske var länge sen...??

Bild
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar