Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Okej, men då är det väl lika bra att bara köpa tubetype däck på en gång ändå. Är ju lite billigare också vad jag kan se.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

@Troberg
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Ah, förlåt. Inte meningen att få det låta som så.
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu? :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

En anledning att köpa tubeless, kan ju vara att modellen du vill ha bara finns i det utförandet.

I mitt fall var jag sugen på Heidenau K60, vilka i alla fall jag bara hittat i TL. Så, efter lite efterforskning och eftertanke, så valde jag dem med en "heavy duty" slang i (lite tjockare gummi), eftersom en synpunkt jag hört var att ribbningen inuti dem kan nöta hål på en slang. Men, jag tror nog det ska större krafter till det än vad våra alpar genererar :)

Kan f.ö. säga att jag är apnöjd med K60:na *thumb_up* Bästa jag haft på blöt asfalt och grus, funkar bra på torr asfalt (sjunger lite i början, men inte störande) och de har riktigt bra livslängd enlig samstämmiga källor. Har inte kört dem så långt själv än, men än så länge ser slitaget helt OK ut.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Cesen Route »

Har haft körkort i ett år och har kört 1500mil. Satt nya Michelin Anakee 3 på min transa när jag köpte den. På bakdäcket är det 1mm kvar i mitten och 6mm i kanterna. Har jag kört med för högt tryck? På framdäcket är det 3-4mm kvar. Har bokat tid för montering av nytt fram och bakdäck. Blir Metzeler Tourance som får förtroendet denna gång.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du har kört för snällt bara. :wink: Vilket vi gör lite till mans. Däcken är ju konstruerade för att klara kurvtagning med "fotpinneskrap", men de flesta av oss kör betydligt snällare än roadracing-folket.
På min Affe satt nästan nya Anakee 3 och nu har de fått en plan yta, som ett bildäck, med massor av mönsterdjup kvar på kanterna.
Mina nästa däck blir troligen Heidenau K60 Scout. Anakee ger uselt fäste i våt grusväg, gräs och sand. Som det ofta är på skogsvägar. K60 går även bra köra på asfalt.
Vad gäller framdäck så räcker de i regel en säsong längre, vilket ibland kan vara ofördelaktigt, om man vill byta till annan typ av däck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Det där beror ju oftast på hur man normalt kör, inte körstil, men vilka vägar man har t.ex. till jobbet. Kör man mest raka vägar, så blir det ju inte många kurvor som kan slita på kanterna av däcket, och då blir det så klart mönster kvar där.

1500 mil får allt anses helt OK på ett bakdäck. Gissar dock att Heidenau kan ge dig några hundra till.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Cesen Route »

Hur är Metzeler Tourance? Man kanske skulle köpt Heidenau K60 Scout i stället? har inget val då jag köpte däcken i vintras från Däckonline.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du ska välja däcktyp efter den körning du tänkt dig. Ska du åka mycket obelagd småväg, grus, skogsväg/kostig, etc, då är ju ett grovmönstrat däck att föredra. Kommer du att åka mest asfaltvägar, fast lite grusväg då och då, ja då är Tourance inget dåligt alternativ.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Ny däcktråd

Inlägg av mel »

Jag har hyrt i Spanien några gånger. Där körde de med Tourance för att de höll länge och var säkra. Det avgjorde mitt senaste val. Nöjd!
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Det blir ju tyvärr mest slitet i mitten när man kör på raka svenska vägar. Du har säkert rätt lufttryck. Men kolla för säkerhets skull. För mycket eller för lite påverkar väghållningen.
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt

Skickat från luren
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Bytte till mina nya tourance i onsdags förra veckan och har redan kört en hel del asfalt, våt som torr och det är inga problem alls.
Provade även köra en jord och grus väg varpå det gick väldigt bra. Hade rätt mycket grepp och det släppte bara när jag själv ville det.
Rekommenderar de däcken varmt av den erfarenhet jag har hittils.

Ska bara börja våga luta lite mer än vad jag gör nu men det kommer ;)
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Ralf-FIN »

Det är ju i denhär tråden som det diskuterats däck i största allmänhet, så jag spinner vidare.

Då jag köpte KTM'en i våras så var det följande däck där bak: MEFO 99 Super Explorer 150/70 - 18 70R
Det är ett däckmärke som sällan nämns i diskussionerna här, så det var också obekant för mig. Efter en säsong med detta däck så ska jag ge lite feed-back.
För det första, detta däck är otroligt långlivat. Jag har ju kört med Metzeler Tourance på Transalpen och med min körstil har jag aldrig fått dem att hålla mer än max. 7-8000 km.
Dethär däcket var väl inkört då jag började använda hojen och nu börjar det vara nerslitet ca. 13000 km senare, det ska då också tilläggas att de 114 hästarna som KTM'en tillhandahåller har stundtals resulterat i en betydligt aggressivare körstil än vad Transalpen kunde bjuda på :wink:

De fungerar dessutom alldeles utmärkt på både grus och asfalt och vått o torrt, har testat det på allt från lettiska grusvägar med tjocka lager lössand till racingbana där det gick fort i kurvorna (...en av instruktörerna som körde bakom kom efteråt för att titta på däcket och var lite konfunderad att greppet fanns)

Så jag har faktisk bara gott att säga om detta däck, fick ju med ett extra Pirelli Scorpion då jag köpte hojen, så det ska jag väl lägga på och köra slut på nästa sommar, men då det ska köpas nytt så kommer jag definitivt att återgå till MEFO.

Länken nedan lite info och några "Customer rewievs"

...deras inledande beskrivning: "These beasts are the daddies of adventure tyres. A more aggressive pattern than the smaller explorer tyres, and available in wider sizes.
They are regarded by many as the best overland/adventure tyre available. Fantastic wear rates, even with the big powerful KTM's. Superb grip both on and off the pavement, they're the perfect choice for a long distance trip."

https://www.zenoverland.com/tyres_tubes ... lorer.html
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Bronson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 okt 2017, 19:33
Answers: 0
Hoj: Transalp xv650
Ort: stenungsund

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Bronson »

Har precis köpt mig en xl 650 där det sitter Tourance däck bak, men det börjar bli rätt slitet och funderar på att byta för nästa säsong. Då det tyvärr blir 90% asfaltkörning funderar jag på om det går att slänga på någon bredare dimension än org?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Jag skulle nog råda att ha samma storlek. Kör du mest asfalt köp ett asfaltdäck.
Jag kör nästan bara asfalt och kör på Michelin pilot road 4 och tänker inte byta

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Jag tror nog det går utmärkt lägga på ett 130/80/17 på bakhjulet. Lite osäker, men 80-profil för rullomkretsen kanske. Men varför bredare. Det ökar bara bränsleförbrukningen något.
Jag tvivlar på att köregenskaperna förbättras
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag hade Metzeler Tourance 130/90/17 på Ralpen, så det går nog alldeles utmärkt. Ändringar i bränsleförbrukningen och köregenskaperna är försumbara.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Ja, nyckeln här är ju just förhållandet mellan bredd och höjd på däcket. Ett 130/90 (Förenklat bredd x höjd) blir väl inte mycket bredare än ett 130/80, mest lite högre. Intressant i det läget om man går upp ytterligare, är väl närmast vad det gör med hastighetsmätaren. Ett "högre" däck får ju mätarens hastighet att gå ner i förhållande till verklig fart. Det lilla vi pratar om här lär ju snarast få hojens mätare att visa mer verklig fart, men...

Däckets möjliga egentliga bredd lär väl snarast begränsas av bredden mellan gaffelbenen i baksvingen, så det är väl bara att mäta med ordinarie däck på, hur mycket spel finns det åt respektive håll.

Som jag ser det....
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Räknade lite och.......för att få exakt 80 däck i samma rullomkrets till originalets 120/90 så skulle då däcket heta 135/80-17.
Så, ett 130/80 är klart närmast 120/90 i rullomkrets iallafall.

Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Varför jag tog ett 130/80 som exempel, är att på bilar får inte rullomkretsen avvika mer än 5%. Vet däremot inte hur reglerna är på mc.
V Saarela skrev: Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.
Så borde det nog faktiskt kunna vara.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar