Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Jag har nog samma som @Skoogsnisse, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000023494/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Funkar mycket bra.
Den lilla plåtbiten ska vara bra men har inte testat själv, den bör underlätta en hel del...
Funkar mycket bra.
Den lilla plåtbiten ska vara bra men har inte testat själv, den bör underlätta en hel del...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Ny däcktråd
@Krokmark. Det är samma verktyg som jag har.
Jag köpte plåtbiten för att ibland behövs det en tredje hand.
Jag köpte plåtbiten för att ibland behövs det en tredje hand.
Nisse
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
@Skoogsnisse - ska införskaffa en sådan nästa gång det ska bytas däck, verkar riktigt smidig.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Ny däcktråd
Nu har jag provat däckmonteringsverktyget. Det fungerar bra när man ska montera däcket.
När man tar av däcket fungerar det inte.
Men det är när monterar däcket är det vill glida och då fungerar det bra.
När man tar av däcket fungerar det inte.
Men det är när monterar däcket är det vill glida och då fungerar det bra.
Nisse
Re: Ny däcktråd
Bytte mina däck idag för kommande gruskörning..
Passade på att ta lite bilder på hur jag gjorde. :=)
Gick ut och kollade på skönheten och insåg att muttern till bakaxeln var rätt stor..
Gick in igen och hämtade två fasta nycklar...
Som var såklart alldeles för stora
Sådär, ordningen återställd. 24:ans nyckel passade bra
Av med bakhjulet och dags att börja jobba lite...
Hade inget fancy hjulställ eller liknande så en soptunna fick agera hjulställ
In med ena däckspaden för att lossa däcket ifrån fälgkanten, bara att jobba sig runt och till sist poppade det loss utan problem.
Vände på hjulet och gjorde samma procedur där.
Nu är det dags att få däcket över fälgkanten.
På med ett fälgskydd för att minska påverkan på fälgen och ned med däckjärnet och vrid över.
Lås fast järnet under skivan eller drev och sätt nästa en liten bit bort. För långt bort får man ta i mer och närmare tvärt om
När man väl har fått däcket över fälgkanten runt om vänder man på däcket och sätter däckjärnet rakt igenom och bänder loss det, när det väl har släppt lite så krävs det bara en enkel rörelse för att allt skall ploppa loss och ligga på marken
NU är det dags att dra på de nya sulorna
Jag började med att smörja in ena däcksidan med monteringspasta och lägga denna sida mot fälgen.
Här krävdes det nästan bara min egenvikt för att trycka på däcket.
In med slangen
Nästa steg, in med däckjärnet och försiktigt bänd över däcket runt om. Jag köpte ett litet hållverktyg som förhindrade att däcket ville krypa upp igen när jag arbetade mig runt om.
Enkelt som en plätt! Nåja, lite jobb var det men absolut inte så svårt som jag trodde att det skulle vara...
Köpte även en balanseringsställ, dock är jag, däcket,fälgen eller stället inte kompisar. Efter ha testmonterat 50g! hade jag fortfarande inte ett balanserat hjul???
Framhjulet gjordes på samma sätt, dock måste man montera loss ett bromsok samt mätaren för att få loss hjulet.
Slänger in en bonusbild, nu är det bara min fyrhjuliga vän som behöver lite kärlek...
Passade på att ta lite bilder på hur jag gjorde. :=)
Gick ut och kollade på skönheten och insåg att muttern till bakaxeln var rätt stor..
Gick in igen och hämtade två fasta nycklar...
Som var såklart alldeles för stora
Sådär, ordningen återställd. 24:ans nyckel passade bra
Av med bakhjulet och dags att börja jobba lite...
Hade inget fancy hjulställ eller liknande så en soptunna fick agera hjulställ
In med ena däckspaden för att lossa däcket ifrån fälgkanten, bara att jobba sig runt och till sist poppade det loss utan problem.
Vände på hjulet och gjorde samma procedur där.
Nu är det dags att få däcket över fälgkanten.
På med ett fälgskydd för att minska påverkan på fälgen och ned med däckjärnet och vrid över.
Lås fast järnet under skivan eller drev och sätt nästa en liten bit bort. För långt bort får man ta i mer och närmare tvärt om
När man väl har fått däcket över fälgkanten runt om vänder man på däcket och sätter däckjärnet rakt igenom och bänder loss det, när det väl har släppt lite så krävs det bara en enkel rörelse för att allt skall ploppa loss och ligga på marken
NU är det dags att dra på de nya sulorna
Jag började med att smörja in ena däcksidan med monteringspasta och lägga denna sida mot fälgen.
Här krävdes det nästan bara min egenvikt för att trycka på däcket.
In med slangen
Nästa steg, in med däckjärnet och försiktigt bänd över däcket runt om. Jag köpte ett litet hållverktyg som förhindrade att däcket ville krypa upp igen när jag arbetade mig runt om.
Enkelt som en plätt! Nåja, lite jobb var det men absolut inte så svårt som jag trodde att det skulle vara...
Köpte även en balanseringsställ, dock är jag, däcket,fälgen eller stället inte kompisar. Efter ha testmonterat 50g! hade jag fortfarande inte ett balanserat hjul???
Framhjulet gjordes på samma sätt, dock måste man montera loss ett bromsok samt mätaren för att få loss hjulet.
Slänger in en bonusbild, nu är det bara min fyrhjuliga vän som behöver lite kärlek...
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Ny däcktråd
Bra jobbat
Det ser riktig bra ut för grus, det däcket
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det ser riktig bra ut för grus, det däcket
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Ny däcktråd
Bra jobbat @JDesign Bra dokumenterat och beskrivet dessutom. Balansering av däck är ingenting som jag tänker ge mig på iaf, hatten av får er som byter däck och balanserar själva :respect:
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Ny däcktråd
Snyggt jobbat, jDesign Tack för bilderna.
Gick det verkligen att "break the bead", alltså få loss däcket från fälgkanten med bara ett däckjärn? Har läst att det ska vara sketajobbigt
Balanseringen verkar ju däremot vara den enklare biten, eftersom den är helt statisk och bara bygger på vikt runt däcket (säger jag som aldrig testat själv )
Ska bli spännande att höra hur det går med framdäcket
Gick det verkligen att "break the bead", alltså få loss däcket från fälgkanten med bara ett däckjärn? Har läst att det ska vara sketajobbigt
Balanseringen verkar ju däremot vara den enklare biten, eftersom den är helt statisk och bara bygger på vikt runt däcket (säger jag som aldrig testat själv )
Ska bli spännande att höra hur det går med framdäcket
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Framdäcket är också bytt Har dock inga bilder ifrån det
Gjorde det samma dag, allt som allt tog det väl ~3h för en ovan.
Att få av däcket ifrån kanten var inte speciellt svårt, lossa ventilen så att all luft går ut slangen.
tryck sedan med handen på motsatt sida av ventilens placering då kommer däcket att öppna upp sig lite mot fälgen. Där trycker du in ett däckjärn och trycker till nedåt.
Inte svårare än så
Gjorde det samma dag, allt som allt tog det väl ~3h för en ovan.
Att få av däcket ifrån kanten var inte speciellt svårt, lossa ventilen så att all luft går ut slangen.
tryck sedan med handen på motsatt sida av ventilens placering då kommer däcket att öppna upp sig lite mot fälgen. Där trycker du in ett däckjärn och trycker till nedåt.
Inte svårare än så
Re: Ny däcktråd
OK, tack för tips, och inga nypskador i slangen fram? Får allt testa själv nästa gång.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Samma här...JDesign skrev:Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
-
- Stödhjul
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 01 sep 2015, 17:11
- Hoj: Varadero 1000V -03
- Ort: sandviken
Re: Ny däcktråd
sitter och letar efter nya sulor till hojen.
Är det någon som har erfarenhet av Pirelli MT60?
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... mt_60.html
Är det någon som har erfarenhet av Pirelli MT60?
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... mt_60.html
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Tänkte skaffa Metzeler Tourance för både fram och bak.
Däremot så har jag sett att bakdäcket är tubeless och framdäcket är tube type.
Vet någon om det går att sätta på ett tubeless på framfälgen också eller måste jag köra på tubetype där också?
Det enda som står på fälgen är: D.I.D Japan 86 -14 07- samt J21x1.85 4 97 DOT.
Jag har spokes rims både fram och bak.
Framdäcket är nu ett Metzeler Tourance 90/90-21 M/C 54S TubeType från 0505.
Bakdäcket är ett Metzeler Tourance 130/80 R 17 M/C 65H tubeless från 0505 också tror jag, eller vecka 12 år 05.
Det som står på fälgen är: D.I.D Japan 82 -20 11- samt J 17x2.50 9 96 DOT.
Tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon kanske visste. Ska även ringa en däckhandlare och kolla. Men folk här kanske är lite kunnigare och eller snabbare
Däremot så har jag sett att bakdäcket är tubeless och framdäcket är tube type.
Vet någon om det går att sätta på ett tubeless på framfälgen också eller måste jag köra på tubetype där också?
Det enda som står på fälgen är: D.I.D Japan 86 -14 07- samt J21x1.85 4 97 DOT.
Jag har spokes rims både fram och bak.
Framdäcket är nu ett Metzeler Tourance 90/90-21 M/C 54S TubeType från 0505.
Bakdäcket är ett Metzeler Tourance 130/80 R 17 M/C 65H tubeless från 0505 också tror jag, eller vecka 12 år 05.
Det som står på fälgen är: D.I.D Japan 82 -20 11- samt J 17x2.50 9 96 DOT.
Tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon kanske visste. Ska även ringa en däckhandlare och kolla. Men folk här kanske är lite kunnigare och eller snabbare
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Du kan ha tubeless-däck både fram och bak, men slang klarar du dig ändå inte utan.
Det finns en del olika åsikter angående tubeless-däck och innerslang. Jag körde tre däckbyten med tubeless på min Transalp och hade aldrig punka under 7 år. Men mitt råd är, sätt i extraförstärkt eller cross-slang, de håller bättre.
Och byt fälgbanden om de är dåliga.
Det finns en del olika åsikter angående tubeless-däck och innerslang. Jag körde tre däckbyten med tubeless på min Transalp och hade aldrig punka under 7 år. Men mitt råd är, sätt i extraförstärkt eller cross-slang, de håller bättre.
Och byt fälgbanden om de är dåliga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Grymt! Tackar så mycket
Men då blir det nog tubeless däck med kraftigare innerslang.
Tänker om det är så att det blir punka så går det väl då att ta bort slangen och laga punkan tillfälligt på tubeless däcket och sen ta sig till närmaste verkstad?
Eller är det för mycket drömtänkande? haha
Men då blir det nog tubeless däck med kraftigare innerslang.
Tänker om det är så att det blir punka så går det väl då att ta bort slangen och laga punkan tillfälligt på tubeless däcket och sen ta sig till närmaste verkstad?
Eller är det för mycket drömtänkande? haha
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Ja det är ju en önskedröm som många närt. Konventionell ekerfälg är tyvärr för otät för att det ska fungera. Kolla BMW:s lösning, där sitter ekrarna fästade i fälgens ytterkant. Utanför däckets anliggningsyta på insidan. Då funkar slanglöst. Honda hann tyvärr inte dit innan T-alpen togs bort.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Okej, men då är det väl lika bra att bara köpa tubetype däck på en gång ändå. Är ju lite billigare också vad jag kan se.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
@Troberg
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Ah, förlåt. Inte meningen att få det låta som så.
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu?
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu?