Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ny däcktråd

Inlägg av JDesign »

Framdäcket är också bytt :) Har dock inga bilder ifrån det
Gjorde det samma dag, allt som allt tog det väl ~3h för en ovan.
Att få av däcket ifrån kanten var inte speciellt svårt, lossa ventilen så att all luft går ut slangen.
tryck sedan med handen på motsatt sida av ventilens placering då kommer däcket att öppna upp sig lite mot fälgen. Där trycker du in ett däckjärn och trycker till nedåt.
Inte svårare än så *pilot
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

OK, tack för tips, och inga nypskador i slangen fram? Får allt testa själv nästa gång.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ny däcktråd

Inlägg av JDesign »

Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

JDesign skrev:Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Samma här...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Tobbe88
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 01 sep 2015, 17:11
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000V -03
Ort: sandviken

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Tobbe88 »

sitter och letar efter nya sulor till hojen.
Är det någon som har erfarenhet av Pirelli MT60?

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... mt_60.html
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Tänkte skaffa Metzeler Tourance för både fram och bak.
Däremot så har jag sett att bakdäcket är tubeless och framdäcket är tube type.
Vet någon om det går att sätta på ett tubeless på framfälgen också eller måste jag köra på tubetype där också?

Det enda som står på fälgen är: D.I.D Japan 86 -14 07- samt J21x1.85 4 97 DOT.
Jag har spokes rims både fram och bak.
Framdäcket är nu ett Metzeler Tourance 90/90-21 M/C 54S TubeType från 0505.
Bakdäcket är ett Metzeler Tourance 130/80 R 17 M/C 65H tubeless från 0505 också tror jag, eller vecka 12 år 05.
Det som står på fälgen är: D.I.D Japan 82 -20 11- samt J 17x2.50 9 96 DOT.

Tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon kanske visste. Ska även ringa en däckhandlare och kolla. Men folk här kanske är lite kunnigare och eller snabbare :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du kan ha tubeless-däck både fram och bak, men slang klarar du dig ändå inte utan.
Det finns en del olika åsikter angående tubeless-däck och innerslang. Jag körde tre däckbyten med tubeless på min Transalp och hade aldrig punka under 7 år. Men mitt råd är, sätt i extraförstärkt eller cross-slang, de håller bättre.
Och byt fälgbanden om de är dåliga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Grymt! Tackar så mycket :)
Men då blir det nog tubeless däck med kraftigare innerslang.
Tänker om det är så att det blir punka så går det väl då att ta bort slangen och laga punkan tillfälligt på tubeless däcket och sen ta sig till närmaste verkstad?
Eller är det för mycket drömtänkande? haha
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Ja det är ju en önskedröm som många närt. Konventionell ekerfälg är tyvärr för otät för att det ska fungera. Kolla BMW:s lösning, där sitter ekrarna fästade i fälgens ytterkant. Utanför däckets anliggningsyta på insidan. Då funkar slanglöst. Honda hann tyvärr inte dit innan T-alpen togs bort.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Okej, men då är det väl lika bra att bara köpa tubetype däck på en gång ändå. Är ju lite billigare också vad jag kan se.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

@Troberg
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Troberg »

Ah, förlåt. Inte meningen att få det låta som så.
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu? :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

En anledning att köpa tubeless, kan ju vara att modellen du vill ha bara finns i det utförandet.

I mitt fall var jag sugen på Heidenau K60, vilka i alla fall jag bara hittat i TL. Så, efter lite efterforskning och eftertanke, så valde jag dem med en "heavy duty" slang i (lite tjockare gummi), eftersom en synpunkt jag hört var att ribbningen inuti dem kan nöta hål på en slang. Men, jag tror nog det ska större krafter till det än vad våra alpar genererar :)

Kan f.ö. säga att jag är apnöjd med K60:na *thumb_up* Bästa jag haft på blöt asfalt och grus, funkar bra på torr asfalt (sjunger lite i början, men inte störande) och de har riktigt bra livslängd enlig samstämmiga källor. Har inte kört dem så långt själv än, men än så länge ser slitaget helt OK ut.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Cesen Route »

Har haft körkort i ett år och har kört 1500mil. Satt nya Michelin Anakee 3 på min transa när jag köpte den. På bakdäcket är det 1mm kvar i mitten och 6mm i kanterna. Har jag kört med för högt tryck? På framdäcket är det 3-4mm kvar. Har bokat tid för montering av nytt fram och bakdäck. Blir Metzeler Tourance som får förtroendet denna gång.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du har kört för snällt bara. :wink: Vilket vi gör lite till mans. Däcken är ju konstruerade för att klara kurvtagning med "fotpinneskrap", men de flesta av oss kör betydligt snällare än roadracing-folket.
På min Affe satt nästan nya Anakee 3 och nu har de fått en plan yta, som ett bildäck, med massor av mönsterdjup kvar på kanterna.
Mina nästa däck blir troligen Heidenau K60 Scout. Anakee ger uselt fäste i våt grusväg, gräs och sand. Som det ofta är på skogsvägar. K60 går även bra köra på asfalt.
Vad gäller framdäck så räcker de i regel en säsong längre, vilket ibland kan vara ofördelaktigt, om man vill byta till annan typ av däck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Det där beror ju oftast på hur man normalt kör, inte körstil, men vilka vägar man har t.ex. till jobbet. Kör man mest raka vägar, så blir det ju inte många kurvor som kan slita på kanterna av däcket, och då blir det så klart mönster kvar där.

1500 mil får allt anses helt OK på ett bakdäck. Gissar dock att Heidenau kan ge dig några hundra till.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Cesen Route »

Hur är Metzeler Tourance? Man kanske skulle köpt Heidenau K60 Scout i stället? har inget val då jag köpte däcken i vintras från Däckonline.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du ska välja däcktyp efter den körning du tänkt dig. Ska du åka mycket obelagd småväg, grus, skogsväg/kostig, etc, då är ju ett grovmönstrat däck att föredra. Kommer du att åka mest asfaltvägar, fast lite grusväg då och då, ja då är Tourance inget dåligt alternativ.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Ny däcktråd

Inlägg av mel »

Jag har hyrt i Spanien några gånger. Där körde de med Tourance för att de höll länge och var säkra. Det avgjorde mitt senaste val. Nöjd!
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Det blir ju tyvärr mest slitet i mitten när man kör på raka svenska vägar. Du har säkert rätt lufttryck. Men kolla för säkerhets skull. För mycket eller för lite påverkar väghållningen.
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt

Skickat från luren
Skriv svar