Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

Ja, jag tänkte det.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Jag var ju hos min däckkrängare i dag. Där fick jag en helt annan vinkel på TL med slang.

Jag frågade om han hade någon erfarenhet av det. Svaret blev att "jadå, och jag kan INTE rekommendera det". Nähä :conf: sa jag. "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TT-däck har, och det skiktet är räfflat, fullt med små valkar inuti däcket. Och de där valkarna kommer att gnida hål på slangen förr eller senare." Så tog han fram ett TL-däck för att visa, och visst var det så :shock: Och han hade alltså haft ett antal case där det hade hänt. Kände sedan i mitt eget TT-däck, och där var det slätt och fint.

Det där var helt nytt för mig, men det låter plausibelt, trots att våra alpar inte har så överväldigande krafter på bakhjulet, så uppstår ju ändå krafter inuti däcket, så för mig låter det faktiskt lite logiskt. Och punka undviker jag helst efter förra årets erfarenhet, det blev rejält dyrt :frust:

Så, för mig blir det i.a.f. inga TL-däck, alltså inga K60, utan jag kör vidare på Mitas tills jag hittar något annat kul att testa :D Och, det blir inte heller någon Varadero :mrgreen:

Helst skulle man ha de nya fälgarna som t.ex. BMW och Crosstourern bl.a. kommer med, slanglöst med ekrar *thumb_up*

Däremot tyckte han inte att det var något bökigare att montera den kombon, men det kanske handlar om maskiner och erfarenhet också... *yes* *visslar*
Senast redigerad av Stefan den sön 12 jul 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Det lät ju intressant. Jag har då i och för sig, eller mig, TT-däck, då Sirac hör till den klassen.

Och visst menade du "som inte TT-däck har" när du skrev "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TL-däck har,
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Squba
50cc
50cc
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 21:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-98
Ort: Uddevalla

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Squba »

Lät ju mindre kul ur mitt perspektiv. Får väl hålla noga koll på lufttrycket framöver...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@Fibern, självklart, tack för påpekande, rättat nu *thumb_up*

Och ja, hans budskap var som sagt tydligt, behöver du slang, kör på TT-däck.

@squba, hoppas det blir "senare" i ditt fall *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

Är det dubbla fälgbanor i de nya sortens fälgar då man kan köra TL-däck i ekerfälgar?

Nu när du säger det, @Stefan, så har jag sett de rylorna du pratar om.
Trodde faktiskt inte de kunde ta hål på slangen.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@Krokmark, lite så. Som jag fattat det, finns det plats att "bottna" ett slanglöst i huvuddelen av fägen, och så sitter ekrarna utanför "the bead" (vet faktiskt inte vad det heter på svenska), Kolla närmare på Honda.se och bilder på just Crosstourer, så ser du nog hur det lirar. BMW.se har jag dålig koll på *visslar*

Jag har ju ingen erfarenhet, med han verkar ha en hel del hojkunder, så jag tror på vad han säger. Han har varit med ett tag, så det känns som något att tro på. Och, om du fimpar ett däck på 300 mil, kan det nog finnas ännu större skäl att ta det till sig :naughty:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Off Topic
BMW.se har jag dålig koll på
Hondas ekerfästning är ungefär densamma som BMW:s. Det är i ytterkanten som ekrarna fästs och jag tror "the bead" syftar på mittbanan i fälgen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Skoogsnisse »

Enligt mcdackonline och Dexon får man montera TL däck med slang på fälgar som är avsedda slangmontage.


"Däckonline skriver.

31. TT/ TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderar Delticom att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.
Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används."


På Dexon står det vid de flesta TLdäck "Slanglöst däck (slangmontage möjligt)"




Däckonline har en sida med upplysningar om mcdäck.

http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
Nisse
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

Fibern skrev:
Off Topic
BMW.se har jag dålig koll på
Hondas ekerfästning är ungefär densamma som BMW:s. Det är i ytterkanten som ekrarna fästs och jag tror "the bead" syftar på mittbanan i fälgen.
Då är de ju tätade på något vis.
Jag tänkte att de var uppbyggda som en del cykelfälgar, där ekarna är fästa i en fälgbana och sedan ligger det en fälgbana till utanpå där däcket och slangen ligger i, mao dubbelbottnad.

Dock borde de nya fälgarna bli starkare då ekarna fäster i fälgkanten ist för fälgcentrum.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Jimmy.s »

nej inte tätade ekrar, kolla yamaha supertenere eller Honda CT.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

Ahaaa, nu trillade poletten ner...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@Jimmy, intressant att se två olika tagningar på samma idè *thumb_up* Jag tror det kommer mer och mer, om nu segmentet "äventyrs-/on-offroadhojar fortsätter sälja.

@Nisse, visst, tillåtet så klart, men... erfarenheten hos Nisse P gör nog att jag hoppar över ändå. Han visade inte ett, utan flera TL-däck, alla med samma rillor inuti. Men, det är ju den resandes ensak, jag vet bara hur jag själv ställer mig.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Ny däcktråd

Inlägg av JDesign »

Var tvungen att gå och kolla mina däck.
Såhär är läget.
Mitt K60 scout hade precis som ni säger små gummistäck på insidan, detta är avsett för tubeless.
Mitt TKC80 som är för slang hade precis samma gummirillor. Go figure!
Bild kommer.
[EDIT BILD]

Bild
man kände skillnaden mellan de två däcken så var framdäcket betydligt , framdäcket hade högre och lite kantigare upphöjningar medans bakdäckets inte var lika höga och med rundade kanter
Senast redigerad av JDesign den mån 13 jul 2015, 23:57, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Ivar »

Här finns en lösning om man vill köra slanglöst
Borde funka

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US" onclick="window.open(this.href);return false;
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@JDesign, intressant :conf: Antar att TKC80 sitter fram och till vänster i bild? Eftersom jag aldrig kört något av däcken, är beteckningen "Twinduro" inget jag känner igen.

Men, på bilderna ser det för mig ut som att de smala rillorna är, från slangen sett, nerfrästa i däckets inre ytlager? Eller är det bara bilden/ljuset som lurar mig? Och, jag utgår så klart på att du är helt säker på att TKC är TL. Fasen, det är så man skulle vilja känna i dem :D Nåja, man får se, men jag är också rätt nöjd med Mitas, även om det alltid är kul att testa nytt *thumb_up* Var själv inne på TKC fram, men fick en kommentar om att de var riktig hala i regn, och det kändes kanske mindre optimalt, även om de ska vara bra i grus, så blir det ju en hel del asfalt här i trakten.

@Ivar, det där såg ju faktiskt intressant ut *thumb_up* Min undring blir väl bara, hur fixa med ventilen :conf: Framgick inte helt, och jag vet då inte om ventilen ser ut som i filmen i en slanglös fälg :conf: :conf: Ventiler för bilar ser ju mer ut som en fet gummipropp. Men, det kanske bara gör det lättar å andra sidan... hmmm...tål att fundilera på. Att det kommer från Japan känns ju som bättre odds än Kina i alla fall.

Om någon som skiftar slanglösa själv har lust att flika in med text och kanske rentav bild på just ventilen, ser den ut som en bilventil, eller helt annorlunda, vore det värdefullt.

Tusan, jag blir sugen, fördelen med slanglöst är att det är väsentligt lättare att kränga själv och att laga småhål i utefter vägen, som jag ser det. Om det konceptet funkar, har man ju fördelar från två världar, utan att betala en halv hoj *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Krokmark »

Åja, så farligt är det väl inte att kränga om ett däck, även med slang...
Lite extra pill men det mesta är ju att plocka bort och sätta tillbaka hjulet.

Stod det inte i beskrivningen att det ingår en ventil i det kittet?
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Ny däcktråd

Inlägg av ppgtony »

@stefan Jag kränger mina slanglösa däck själv. Ventilen ser samma ut som på en bil. Jag ska kränga på nya innan Storforsen så jag kan ta några bilder om du vill

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Ny däcktråd

Inlägg av ppgtony »

ppgtony skrev:@stefan Jag kränger mina slanglösa däck själv. Ventilen ser samma ut som på en bil. Jag ska kränga på nya innan Storforsen så jag kan ta några bilder om du vill Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Kollade på de kittet och som ventilerna såg skruvade ut.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@Krokmark, har man aldrig gjort det förr, utan bara kollat Tuben, så nog känns ju TL enklare.

@ppgtony, gärna tack *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar