Drevningstråden

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Drevningstråden

Inlägg av rydde »

Jag har nu testat både 16 och 15 kuggs framdrev och tänkte dela med mig av min åsikt. På min Transalp 650 -04 verkar det som att hojen inte riktigt orkar med 16.

Jag gillar 15t bättre pga:

- Högre maxfart.
- Bättre accelleration. Klart märkbart i farter över 110.
- Punkten där den "börjar tveka" ligger i högre hastighetsregister. Skönt på stora transportvägar när man vill mata på lite.
- Bättre anpassad till att puttra fram genom tätbebyggelse på 2:an (där 2:an kändes på gränsen för hög växel med 16t).
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Jag har ett 16-drev fram på min 93:a och tycker efter bytet att hojen går bättre, även på grusvägar. Den drevningen passar mig i allafall bättre.
Den drar jäkligt bra vid omkörningar upp till 140 på 4:an. Det blir ju tyvärr så att man får göra en kompromiss eftersom det ju blir en hel del längre landsvägsturer också. Då är det skönt att ha ett litet lägre varv eller kunna köra lite fortare.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Radar
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 apr 2015, 20:37
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V 1998
Ort: eskilstuna

Re: Drevningstråden

Inlägg av Radar »

hej, jag har tänkt att sätta 16t fram och 43t bak.
min fråga är ju om den blir för "trött" med den drevningen eller om jag bara ska gå upp till 16t fram och låta bak vara, eller bara byta bak och låta fram vara.
då det är motorväg till jobbet så vill jag att den ska gå lite "lugnare"
har en 600 transalp 1998
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Det räcker i mitt tycke att bara gå upp en kugg fram. Du sänker då med 500 varv/min vid 100 km/h. du har fortfarande ett bra ax, men kanske får växla ner vid omkörning ibland. Du får ett fint flyt på 4:ans växel upp till 140
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Hondakillen
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 10:49
Answers: 0
Hoj: XL700VA-10
Ort: Stockholm

Re: Drevningstråden

Inlägg av Hondakillen »

Jag tycker min XL700VA-2010 är så okörbar i stadstrafik(där jag tyvärr är mesta tiden...). Måste komma upp i så hög hastighet på 1:an innan jag kan lägga i 2:an. Sedan hackar jag mig igenom långsamma kurvor och rondeller på 2:an. 1:an upplever jag inte som en körväxel utan mer startväxel. Blir så hetsigt att ligga på den.
Tänkte att om jag går ned en tagg fram skulle göra det göra en del skillnad men hittar ingenstans att gå till 14 skulle vara något som är rekommenderat. Så då återstår väl att göra bakdrevet större.
Nån som har nån erfarenhet av detta? Hur många taggar behöver man lägga till för att märka nån skillnad?
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Om du drevar upp fram en kugg så sänker du 500 varv/min vid 100 km/tim. Kolla med Lelles i Uppsala om de inte har 14 kugg.
Vet inte vad du har nu. Kanske du har 16 fram. Låter konstigt att den går som du säger annars. Om du inte har köpt hojen ny så är risken stor att den blivit omdrevad kanske vid något kedjebyte. Kolla vad du har i bak och jämför med instruktionsboken
Din hoj är så pass stark att den utan vidare klarar en uppdrevning fram då det gäller landsvägstrafik.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Kollat, original är 15 fram 48 bak. Finns att köpa 14 kugg. Kanske du då får spänna kedjan lite. Större i bak så får du släppa lite på sträckaren.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drevningstråden

Inlägg av Fibern »

Håller med dig Hondakillen. Har haft en TA -96:a och vid exempelvis fullastad med väskor och passagerare var det alltid ett himla hackande innan man kom upp i varv.
Hoppas du hittar en lösning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Transalpen är lite feldrevad på ettan. Upplever det speciellt nu då jag har en sidvagn monterad på den. Skall nog dreva om den då jag byter kedja
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Drevningstråden

Inlägg av Ivar »

@Hondakillen
Hade jag varit dig hade jag monterad ett K&N filter eller öppna rör istället för dreva om.
Man bör däremot inte byta båda då det finns risk att hojen måste in på mappning.
Hojen får mer luft och beter sig bättre när man åker i köerna.
(Om du redan har ett K&N filter eller öppna rör så kan du bortse från mitt tips)
@V Saarela får nog fram ett slikt filter även om det inte står på hans hemsida, drev finns också.
http://39833.shop.textalk.se/luftfilter-kn/honda/
Let's be careful out there
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drevningstråden

Inlägg av Olle Å »

Om hojen är i original och du vill ändra på luft-bränsle och blås, gör då detta. Exvis. KN-filter, 1 nr. större huvudmunstycken ,öppna upp ljuddämparen.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drevningstråden

Inlägg av Stefan »

@hondakillen, jag håller helt med om att börja med att räkna tänder på dreven. Att den är uppdrevad låter troligt. Vänd dig sedan med förtroende till Saarela, så fixar han fram rätt grejer till bra pris.

Däremot att ändra på luftfilter/utblås är jag inte alls överens om. 700:an har ju insprutning, så där kan inga munstycken bytas, utan då handlar det om att mappa om insprutningen, och det är inte billigt. Korrekta drev vinner stort i pris :)

Jag har ju själv en -11 och när jag bytte ljuddämpare blev den nog närmast tjurigare i lågfart, typ 30-sträckor och så (undviker gärna stadstrafik i möjligaste mån). Den biten blev betydligt bättre när jag ersatte lambdasonden med ett fast motstånd, där Nysse här på forumet var bussig att bisträcka mig en ersättningsplugg till ett MYCKET hemult pris, tack @Nysse *thumb_up*

Men generellt skulle jag säga att om motorn i övrigt går bra och drevning m.m. stämmer med original, så skall 700:an fungera utan problem oavsett fart. Det jag kan tycka är väl i så fall att vid riktigt låga gaspådrag, typ 30 på tvåan, så blir den med insprutningen väldigt känslig för minsta rörelse på gashandtaget, det är lite av/på-känsla över det. Som jag minns 600:an jag hade tidigare, var det lite snällare just på den fronten.

Men, som sagt, börja med att kolla nuvarande drevning. Som det låter är den sannolikt uppdrevad för lägre varv på motorväg. Vanligast är väl att man byter framdrev (som också slits snabbare än bak).
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Drevningstråden

Inlägg av V Saarela »

@hondakillen. Det sitter ju original 15/47 på 700:an. 15 är ju redan ett relativt litet drev. 14 är liten, väldigt liten och risken finns ju att den börjar sladdra mot framkant i sving?

Bättre är väl att gå upp ett par kuggar, typ 49. 49 ger nästa en kugg fram.
Nackdelen är dock att:
- behöver en 120 kedja
- hastighetsmätaren visar fel(visst har dom flyttat "vajern" ner till växellådan på 700?)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drevningstråden

Inlägg av Fibern »

Det ser ut som om 700:an har en elektrisk hastighetsmätare med givare i framhjulets nav.

Detaljlista

delarna nr:4 och 9 i sprängskissen
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
nbottning
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
Answers: 0
Hoj: Transalp -96
Ort: Södra Sunderbyn

Re: Drivpaket byte

Inlägg av nbottning »

 ! Meddelande från: Fibern
Flyttat inlägget till lämplig tråd/moderator
Lånar tråden lite, ska byta drivpaket på min Transalp 600 1996 vet inte vilken drevning den har. (kan jag minnas rätt att den går typ just över 60 vid 3000 varv på femman?)

I vilket fall, två frågor:
1) Vilken drevning "bör" man välja
2) brukar man byta "ryckgummi-grunkorna" i navet? Den har gått 7500 mil.

Och, kanske en tredje fråga, har du på hyllan V Saarela?
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drevningstråden

Inlägg av Fibern »

Hallå nbottning
Original på T-A 600 är 15/47 kuggar på fram/bak. Du kan utan problem gå upp till 16 fram, men får då ännu ryckigare gång på ettan vid krypkörning.
Saarela har/beställer hem drivpaket till nästan vilken hoj som helst. Sök på hans sajt: http://www.saarelainorr.se(länk finns nederst på alla hans inlägg)
Där hittar du även telefonnummer. Ring gärna och snacka delar med Veijo.
Sen gör du ett besök när grejerna finns för leverans, du bor ju nära. Du kan ju hämta prylarna där.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Drevningstråden

Inlägg av V Saarela »

@nbottning
Bara att komma förbi närsom helst(kolla bara före att jag är på plats). Dom som ändrar antal kugg brukar ända genom att stoppa en kugg större fram. Brukar alltid ha ett kit hemma, även +1 kugg.
Ryckutjämnarna byter man när dom blir dåliga. Enkel att kolla tex genom att ta tag i drevet/kedjan längts bak och sen rucka på den framåt och bakåt. Bakhjulet ska vara i backen. Inget glapp ska då finnas......
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drevningstråden

Inlägg av Fibern »

Just det, ryckutjämnarna kan man smörja in med vit vaselin. Det lär ska hålla dem mjuka. Fast det bör ju i så fall göras regelbundet.
Är de för gamla och hårda så gör man som Saarela nyss nämnt. Byter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
nbottning
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 24 apr 2019, 22:01
Answers: 0
Hoj: Transalp -96
Ort: Södra Sunderbyn

Re: Drevningstråden

Inlägg av nbottning »

Tack för svar pojkar!
Jag ska "besikta" ryckutjämningen, tänkte att det kanske kunde vara lika bra att byta på en gammal hoj.
Åter kommer till dig Veijo när det är dags, nu ska jag pendla till vindkraftsparken i Markbygden i tre veckor så det får bero ett tag, sen såg jag att drevet inte såg så slitet ut som jag ville minnas.
Men jag tänker att jag ska byta i vilket fall så jag vet att det är ok.
Hälsa gärna på mig på Instagram :
www.instagram.com/nbottning
Skriv svar