Drivpaketbyte

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Drivpaketbyte

Inlägg av Olle Å »

Drivpaketbyte på TA 600. Ett tips till dig som byter själv och inte vill ta av bakhjulet under förutsättning att axeln är instucken från höger sida. Jag gör så här.
Kapar kedjan med rondell. tar bort den och framdrevet. Lossar bultarna till bakdrevet. Lossar axeln och knackar in den en liten bit. Bänder lite grann mot svingen för att få bort distansen. Tar bort och sätter dit nya drevet. Montera tillbaka distansen. Antingen har du ett vanligt kedjelås eller ett som skall nitas. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Fibern »

Min fråga då. Har det någon betydelse från vilken sida men trär in bakaxeln?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Olle Å »

Det har ju ingen betydelse från vilken sida. En del tycker att det är lättare att montera hjulet med axeln från vänster. Andra från höger. Det är en smaksak. Jag vet inte vilket som är orginal. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Fibern »

Och så nästa fråga. Ska den stora brickan med "gripklorna" runt svingen, sitta på mutterändan av axeln? Alltså följa med om man vänder på axeln? :rtfm
Jag tycker det är enklare att montera axeln från höger, bakifrån sett. Då är det lättare att styra in axeln i bromsokets hål. Men axeln satt monterad andra vägen från början, så jag har bara av den anledningen monterat den från vänster. Byter då kanske till våren.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Olle Å »

Fibern skrev:Och så nästa fråga. Ska den stora brickan med "gripklorna" runt svingen, sitta på mutterändan av axeln? Alltså följa med om man vänder på axeln? :rtfm
Jag tycker det är enklare att montera axeln från höger, bakifrån sett. Då är det lättare att styra in axeln i bromsokets hål. Men axeln satt monterad andra vägen från början, så jag har bara av den anledningen monterat den från vänster. Byter då kanske till våren.
Vad jag har sett, så sitter brickan med klorna på samma sida som den fasta mutteränden på axeln. Hur man än sätter axeln, så kan det vara lite pilligt att få axeln i bromsokshålet. Ett tips är att ha ett rundjärn som är lite tunnare än axeln och har den slipad i en spets, som man först sticker igenom och sedan är det lättare att få i axeln. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Fibern »

Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Olle Å »

Fibern skrev:Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.
Jag har kollat i verkstadshandboken. Axeln är där stucken från vänster och muttern sitter då på höger sida med låsbrickan under muttern. "Jäklar ", då sitter brickan fel på min hoj. I vilket fall som helst så har axeln på min hoj varit instucken från höger och då går det att byta drevet bak utan att ta ur axeln. Kommer även i framtiden ha axeln stucken så. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av V Saarela »

Är man nu orolig och vill ha axeln instucken från vänster sida, så kan man alltid knuffa ut axeln från höger sida med en lång skruvmejsel/en bit rundstav/en lång bult/etc.....som håller hjul mm på plats medan man byter drevet. Behöver inte vara axelns tjocklek.
När drevet är monterat så knuffar man ut skruvmejseln(eller vad det nu är för nåt) med orginalaxeln.

För att inte skada lager och packboxar så bör man då lossa lite och även dra åt det sista på drevet med hojens axel på plats.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av AeroSol »

Fibern skrev:Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.
Ja just det! Jag kan inte riktigt slappna av om inte allt sitter som det ska. Om axeln är instucken från vänster blir det också lättare att byta bromsbelägg. Så höger eller vänster - en smaksak. Men det måste ju finnas nån mening med att den är instucken från vänster ursprungligen.

Nr 4, 21 och 23 i bilden:
Bild
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Drivpaketbyte

Inlägg av Olle Å »

Hur axeln är instucken har ingen betydelse för byte av bromsbeläggen bak.
Det jag kan säga är ju, att det kanske är lite svårare att trä in axeln från höger pga. axel skall passas in i bromshållaren också. Kanske är lite bättre styrning från vänster. Skall prova att trä in axeln från vänster nästa gång jag lägger om däcket. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar