Kedja och drev

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Kedja och drev

Inlägg av Jimmy.s »

Ja som sagt jag vet inte alls, ville bara inflika att det finns olika typer av oljor. Vi har nog runt 10 olika bara till vw/Audi, sen kommer alla andra bilmärken.. Har ju sett en del filmer på tuben där dom testar olika oljor till o-ringarna till kedjan och dessa ringar kan ju få lite icke optimal storlek om man säger så.

Men det kanske fungerar alldeles ypperligt?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedja och drev

Inlägg av Fibern »

Medan jag väntar på drev-prylarna så tänkte jag även gnida upp vissa detaljer lite. Vilket inte tillhör mina vanligaste göromål. :oops: Då återstår bara följande problem.
Då jag tidigare skrivit om mina fläckiga fälgar (framförallt bak) fick jag svaret att Autosol hjälper att få fälgar blanka. Har provat och konstaterat att det hjälpte föga. Små grå fläckar i den "matt-blanka" alu-ytan, vilka inte känns men syns.
Frågar därför, vad tror ni om ventilslip-pasta? Fälgarna har ju ingen ytbehandling såvitt jag kan se och då har ju pastan ingen förstörande effekt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Kedja och drev

Inlägg av Vagabond »

Stefan skrev:@vagabond: Ursäkta en stillsam fråga, varför vaselin på gummimattorna i bilen???
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?
Prexis! Både och! *thumb_up* Utan att det blir snorhalt då alltså..........
Jag gjorde en gång i min oförstående ungdom misstaget att "fräscha upp" bilen invändigt med silikon. :roll:
Det blev väldigt blankt och fint! 8)
Det höll på att gå åt h-e med buller och bång när jag skulle bromsa in vid första stoppet och upptäckte att jag kletat silikonspray på bromspedalen..... :frust:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedja och drev

Inlägg av Stefan »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedja och drev

Inlägg av Fibern »

Inte ens vattenslip-papper P400 tar bort fläckarna, så nu ger jag mig. Behövs antagligen maskinslipning för att åtgärda.

Bild
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Kedja och drev

Inlägg av Peter »

På aluminium blir det mågot som kallas vitkorrusion och det är ett h-e att få bort. Det behöver nog slipas ner och sen polera upp utan igen. Mitt tips är att lacka om i en smaskig färg. Det är nog lättare att få det fint då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedja och drev

Inlägg av Fibern »

Skulle väl vara Plasti Dip i så fall. Nej nog om detta nu. Jag bryr mig inte så det stör. Väntar nu bara på kedja o drev och sen ut på vägar o gator. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

Hur många mil brukar drivpaketet hålla? Mitt har gått 4100 mil men nu måste jag byta.
Jag har beställt ett nytt som jag ska montera nästa vecka.
Jag ska sätta dit ett 16 kuggars drev få se hur det blir.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedja och drev

Inlägg av Fibern »

Hej Nisse. Jag vet inte vad som kan anses som normalt, varierar nog rätt mycket beroende på körsätt, hur mycket gruskörning etc. Men 4000 mil låter inte orimligt i mina öron. Min hade gått nästan 4000 när jag köpte den och då var kedja och framdrev ganska slitna och fick bytas. Huruvida tidigare ägare bytt delar eller hela drivpaketet vet jag dock inte, men den hade gått 6157 i våras när jag bytte drivpaket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag hade SLR förut och den måste jag byta drivpaket efter 1600 mil.
Det är därför funderar vad som är normalt.
Nisse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

Efter att Transalpen gått med samma drivpaket i 4200 mil böt jag drivpaketetet igår. Det satt 15 kuggars drev i fram som jag böt till 16 kuggar.
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.

Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.

Så här fungerar nitverktyget.

[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]
Nisse
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Kedja och drev

Inlägg av Wiseguy »

Jag har 16 också fram. Jag fick fila lite på metallskenan/skyddet som sitter inne i plastkåpan som skyddar framdrevet.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedja och drev

Inlägg av Stefan »

@Nisse och Fibern, ja, livslängd beror nog på ett gäng parametrar, inte minst lär väl underhåll vara en.
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen :shock: Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.

Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags :oops: Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever :naughty:

Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall :lol:

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Kedja och drev

Inlägg av Nysse »

Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Serendipity
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Kedja och drev

Inlägg av Wiseguy »

Nysse skrev:Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Testa http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla vad hastigheterna blir.
Bild
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

@Stefan. På SLRen var kedjan och framdrev slut efter 1600 mil varav jag kört 900 mil.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.

@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.
Nisse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

Idag har jag bytt drivpaket igen.
Det gamla drivpaketet höll 4328 mil.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedja och drev

Inlägg av Fibern »

Det var inte illa Nisse. Kör du med manuell smörjn./scottoiler eller helt utan?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Laffe »

4300 mil... :shock:
Valuta för pengen! Men hur såg dreven ut efter 4300 mil....fick ut knappt hälften och är rätt nöjd så jag :roll:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Kedja och drev

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag smörjer kedjan med spray för offroad cyklar var 60 70 mil.

Framdrevet var rätt slitet. När jag gjorde servicen i vintras tyckte jag att det kunde sitta kvar ett tag till men det har slites fort de 600 mil jag kört i år.

Transalpen är ju inte så motorstark det är nog därför kedjan håller länge.
Nisse
Skriv svar