Kedja och drev
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Kedja och drev
Ja, Dexron III, LHM+ och allt vad de nu heter. Men enligt bildoktorn så är alla ATF-oljor snäll mot gummi. http://www.svtplay.se/klipp/94235/unive ... ips&sida=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Ja, som alla vet är ju inte naturgummi och petroleum-produkter sams. Nu är det väl troligt att gummikuddarna i navet inte består av naturgummi, utan av någon plast-silikon-gummi-blandning eller dylikt.
Men ski... ...strunt i det, jag tänker fortsätta med vaselinet, känns lite mer "miljö" på det.
Men ski... ...strunt i det, jag tänker fortsätta med vaselinet, känns lite mer "miljö" på det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Ja som sagt jag vet inte alls, ville bara inflika att det finns olika typer av oljor. Vi har nog runt 10 olika bara till vw/Audi, sen kommer alla andra bilmärken.. Har ju sett en del filmer på tuben där dom testar olika oljor till o-ringarna till kedjan och dessa ringar kan ju få lite icke optimal storlek om man säger så.
Men det kanske fungerar alldeles ypperligt?
Men det kanske fungerar alldeles ypperligt?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Medan jag väntar på drev-prylarna så tänkte jag även gnida upp vissa detaljer lite. Vilket inte tillhör mina vanligaste göromål. Då återstår bara följande problem.
Då jag tidigare skrivit om mina fläckiga fälgar (framförallt bak) fick jag svaret att Autosol hjälper att få fälgar blanka. Har provat och konstaterat att det hjälpte föga. Små grå fläckar i den "matt-blanka" alu-ytan, vilka inte känns men syns.
Frågar därför, vad tror ni om ventilslip-pasta? Fälgarna har ju ingen ytbehandling såvitt jag kan se och då har ju pastan ingen förstörande effekt.
Då jag tidigare skrivit om mina fläckiga fälgar (framförallt bak) fick jag svaret att Autosol hjälper att få fälgar blanka. Har provat och konstaterat att det hjälpte föga. Små grå fläckar i den "matt-blanka" alu-ytan, vilka inte känns men syns.
Frågar därför, vad tror ni om ventilslip-pasta? Fälgarna har ju ingen ytbehandling såvitt jag kan se och då har ju pastan ingen förstörande effekt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Prexis! Både och! Utan att det blir snorhalt då alltså..........Stefan skrev:@vagabond: Ursäkta en stillsam fråga, varför vaselin på gummimattorna i bilen???
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?
Jag gjorde en gång i min oförstående ungdom misstaget att "fräscha upp" bilen invändigt med silikon.
Det blev väldigt blankt och fint!
Det höll på att gå åt h-e med buller och bång när jag skulle bromsa in vid första stoppet och upptäckte att jag kletat silikonspray på bromspedalen.....
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Inte ens vattenslip-papper P400 tar bort fläckarna, så nu ger jag mig. Behövs antagligen maskinslipning för att åtgärda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Kedja och drev
På aluminium blir det mågot som kallas vitkorrusion och det är ett h-e att få bort. Det behöver nog slipas ner och sen polera upp utan igen. Mitt tips är att lacka om i en smaskig färg. Det är nog lättare att få det fint då.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Skulle väl vara Plasti Dip i så fall. Nej nog om detta nu. Jag bryr mig inte så det stör. Väntar nu bara på kedja o drev och sen ut på vägar o gator.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
Hur många mil brukar drivpaketet hålla? Mitt har gått 4100 mil men nu måste jag byta.
Jag har beställt ett nytt som jag ska montera nästa vecka.
Jag ska sätta dit ett 16 kuggars drev få se hur det blir.
Jag har beställt ett nytt som jag ska montera nästa vecka.
Jag ska sätta dit ett 16 kuggars drev få se hur det blir.
Nisse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Hej Nisse. Jag vet inte vad som kan anses som normalt, varierar nog rätt mycket beroende på körsätt, hur mycket gruskörning etc. Men 4000 mil låter inte orimligt i mina öron. Min hade gått nästan 4000 när jag köpte den och då var kedja och framdrev ganska slitna och fick bytas. Huruvida tidigare ägare bytt delar eller hela drivpaketet vet jag dock inte, men den hade gått 6157 i våras när jag bytte drivpaket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
Jag hade SLR förut och den måste jag byta drivpaket efter 1600 mil.
Det är därför funderar vad som är normalt.
Det är därför funderar vad som är normalt.
Nisse
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
Efter att Transalpen gått med samma drivpaket i 4200 mil böt jag drivpaketetet igår. Det satt 15 kuggars drev i fram som jag böt till 16 kuggar.
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.
Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.
Så här fungerar nitverktyget.
[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.
Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.
Så här fungerar nitverktyget.
[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]
Nisse
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedja och drev
Jag har 16 också fram. Jag fick fila lite på metallskenan/skyddet som sitter inne i plastkåpan som skyddar framdrevet.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.
Re: Kedja och drev
@Nisse och Fibern, ja, livslängd beror nog på ett gäng parametrar, inte minst lär väl underhåll vara en.
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.
Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever
Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.
Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever
Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Kedja och drev
Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Serendipity
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedja och drev
Testa http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla vad hastigheterna blir.Nysse skrev:Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
@Stefan. På SLRen var kedjan och framdrev slut efter 1600 mil varav jag kört 900 mil.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.
@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.
@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.
Nisse
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Det var inte illa Nisse. Kör du med manuell smörjn./scottoiler eller helt utan?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM