Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Hasse57
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 22 apr 2013, 10:12
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 2003

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Hasse57 »

Hoj!
Det blev en hörnrörtång som har ungefär samma gripvinkel som en polygrip, fick inte till det med modellen med band. Det kan hända att jag inte lärt mej tekniken med en dylik tingest. *thumb_up*
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Vagabond »

Den kan vara lite lurig innan man fått till tekniken. :wink:
Fast sen går det att komma åt nästan överallt med den.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
TransAlp Äby
Cykel
Cykel
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 19 maj 2016, 13:49
Answers: 0
Hoj: TransAlp XL650 V3-03
Ort: Älvkarleby

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av TransAlp Äby »

Hej. Ska byta filtret snart men har inte hunnit titta igenom proceduren ännu. Köpte ett filter samt en verktyg hos lokala Honda handlaren i Gävle som ser ut som en plåt-kåpa som man trär över filtret. Fungerar det på TransAlpen? Får känslan av att den inte gör det av era kommentarer - men jag kan ju ha missuppfattat...

/Anders
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Stefan »

Det gör det nog, jag har sett den typen av verktyg tidigare. Om det mot förmodan inte skulle lira, går det ju alltid att slå en mejsel rakt igenom filtret och vrida loss det med.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Fibern »

Jag vet inte om du läst igenom tråden. Jag har en polygrip, modell större, som går utmärkt att få grepp om bakdelen på filtret. Och det är mindre kladdigt än att köra mejsel genom detsamma.
Du behöver ju heller inte vara orolig om filtret deformeras lite längst ut.
Ett filter som dras fast som det bör, när gummitätningen når anliggningsytan, dras max ett halvt varv, sen kollar man med motor igång att det håller tätt. Om inte, mot alla odds, dra ett kvarts varv extra. Då klarar man oftast att med handkraft lossa detta vid nästa byte.
De flesta drar alldeles för hårt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Stefan »

@Äby & Fibern, där får jag oförbehållsamt be om ursäkt, av någon anledning verkar jag bara ha läst sista inlägget. Klantigt av mig helt enkelt :(

Och som Fibern skriver, filtret ska oljas in på gummiringen/tätningen och endast dras med handkraft. Oftast behöver man inte ta i så det smakar blod heller. Men det beror ju som sagt på förre ägaren.

Räkade grovt ut för problemet på sambons bil, en Honda (så klart) Civic.Hade åkt ner till OK/Q8 för att hyra en lift. Först hade ju en av skruvarna till plastsjoket under motorn rostat fast, men med alla andra bort gick det att vika undan. Men, sen hade de ju typ "försänkt" eller byggt in filtert i någon aluminiumhistoria, så man kommer bara åt toppen på det. Hade två olika verktyg med mig plus en stor polygrip. Hur jag än skruvade, så var det bara plåten som gav sig. Och i hyrhallen var det inget läge för mejseln just då (man vill ju ta sig hem igen). Så det fick bli oljebyte utan filter, så får hon ta nästa på verkstad, eller ge mig ett par dagars marginal i garaget hemma. Dilemmat där är att den är svår att få upp nog högt för att komma under, det kan nog ta ett tag bara det.

Gissar att det filtret skruvats för hårt och suttit för länge... :(
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03

Inlägg av Fibern »

Äsch då Stefan, inte behöver du be om ursäkt. Det var ju inget irrelevant du skrev. Och jag glömde faktiskt den biten, att olja in packningen i nya filtret. Skulle man nu glömma det så är det i regel ingen fara. Det är i stort omöjligt att torka helt torrt runt anliggningsytan. Då krävs att man torkar med en thinner-indränkt trasa. Eller att hojen stått en hel sommar utan filter, så att ytorna torkat.
Nej, allvarligt, stryka med ett oljedoppat finger runt packningen är bara fördelaktigt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar