Missljud efter bytt drivpaket.

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av Wiseguy »

Låter ju lite illa, iofs inte riktigt så illa som jag trodde, men ändå.

Ett framdrev utan gummikudden, som finns på orginaldrevet, låter ju mer än originalet. Tyckte dock det där lät annorlunda än bara detta skulle ha gjort.

Framdrevet, glappar det åt något håll?
Framåt/bakåt?
Åt sidorna?
Just åt sidorna skall det ju röra på sig lite, men rör det på sig mycket så skulle det kunna ge upphov till lite ljud. Kolla tänderna på låsbrickan och hur de ser ut.
Är dessa slitna kan det vara dags att byta denna, inte bara för eventuella ljuds skull.

Är framdrevet och låsbrickan ok, så är det dags att kolla ifall kedjan tar i.
Uppe vid framdrevet antar jag att du numera vet att den inte tar i någonstans i motorblocket. Du filade ju bort lite material där.
Då är det svingen som är nästa ställe att kolla på.
Finns gummikudde ovanför och under svingarmsaxeln, den främre delen av svingarmen. Kolla att ingen av dessa är söndersliten.
Det kan/skall finnas spår efter kedjan i gummit. Detta är inget problem. Men det skall inte ha slitits igenom gummit någonstans.

Är ovanstående ok så är det sannolikt kedjan. En kärvande länk någonstans. På med handskar och kolla att kedjan inte kärvar vid någon länk.
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av Wiseguy »

Stefan skrev:Som gör att kedjan ser väldigt slak ut...
Uppe på centralstöd ser det ut sådär på min med.
Utan motstånd på bakhjulet, växeln i och gas så slår det runt ganska redigt.

4,5-5 cm slak på kedjan är det jag kör med.
Kortare än så och kedjan blir för spänd med däcken i marken och när den fjädrar ned vid körning.
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av rydde »

En tanke, har du prova helt enkelt att bara montera tillbaka det gamla drevet igen och se om du hör samma ljud med det?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
HelsingR
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jul 2013, 12:08
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V 97

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av HelsingR »

Massor med bra tankar, har varit borta i helgen och inte hunnit meka, ska fortsätta någon kväll i veckan. Har pratat med flera som misstänker en kärvande länk på kedjan. Jag har ju som sagt nitat den själv så jag kan kanske nitat för hårt?
Ska gå igenom kedjan, hittar jag inget där så fortsätter jag med de tips ni givit mig. Tack så länge! Återkommer när jag testat :).
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av Donner »

Tänkte precis säga att risken är att du nitat för hårt. Kanske nån har nämnt det innan? Men kolla den länken först.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
HelsingR
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jul 2013, 12:08
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V 97

Re: Missljud efter bytt drivpaket.

Inlägg av HelsingR »

Tack alla för visat intresse. Det hela slutade med att jag ländande in hojen på firma. Det han gjorde var att han vände på framdrevet. Han tyckte att det blev bättre så. Trots detta kvarstår missljudet. Både han och andra har sagt att ljudet inte är något att bry sig om, jag får helt enkelt nöja mig med resultatet. Tack igen för eran hjälp.
Skriv svar