Michelin Anakee 3

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Stefan »

Bara en tanke... Det är ju ett TL (tubeless) du har köpt. Från många håll har jag hört att ett däck avsett för slanglöst, är betydligt svårare att få på plats. Sedan skiljer ju den biten från fabrikat till fabrikat, men rent generellt drar sig många krängare från att lägga slang i ett TL.

I.o.f.s.har jag hört att det ska funka med slang i Heidenau K60 (som så vitt jag sett bara finns som TL hos dackonline). Men, det lär ju vara än bökigare med ett framdäck.

Själv har jag inte provat med TL, jag kör TT (avsett för slang), så slipper jag jäklas med det *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Nysse »

På min XL700 sitter det Anakee 3 sedan i våras. Montaget gjorde Mascot i Nässjö. Tidigare hade jag Anakee 2 och att byta till 3 var ett lyft. Med 2:an så började styret slå från sida till sida om/när jag släppte styret. Med 3:an har detta försvunnit. Kanon [BOMB]


Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag monterade Michelin Sirac i fram innan jag åkte till XL-träffen och jag fick flera försök innan jag fick det att gilda ut mot fälgkanten runt om.
Byte i bak i söndags och det gick bra på en gång. Men jag upptäckte att bakfälgen inte gick runt. Där fick jag förklaringen till att cykeln gungar lite i 60 - 70 kmh.
Så där har jag ett vinterjobb att rikta fälgen.
Nisse
Seabird XP
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 19:12
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650V -01
Ort: Gävle

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Seabird XP »

En uppdatering av historien med Michelin Anakee 3-däcket:

Till slut tog däckonline tillbaka däcket och betalade tillbaka mina pengar!
I förra veckan mottog jag följande mail (2 st) från däckonline:
"Bästa Kund.
Vi ville bara informera dig att ditt reklamationsärende är avslutat nu och din reklamation har blivit godkänd av producenten".

Alltså: Michelin erkänner att däcken inte går att montera på fälgen!

Inköpte i våras ett nytt framdäck till Transan. Det blev Metzeler Tourance. Inga problem med montering!
*pilot
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Stefan »

Sjysst att det löste sig i alla fall *thumb_up* Om än det tog sin tid :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Bønne »

Jeg skal ikke kunne sige om Michelin har haft en fejl produktion, men noget kunne tyde på det siden de har godkendt reklamationen.
Men for omkring en måned siden monterede jeg et Anakee 3 fordæk på en TransAlp og det havde jeg ingen problemer med at få til at ligge rigtigt, så det ser ud til at problemet er løst.
Stefan skrev:... men rent generelt drar sig många krängare från att lägga slang i ett TL.
Ja, det er korrekt, men det gælder ikke Michelin, de er mærket TL/TT, dvs. de kan bruges både med og uden slange.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Michelin Anakee 3

Inlägg av Fibern »

Kanske det är ett genomgående problem med just Michelin. Jag har ju kört på Sirac sedan jag köpte hojen och det har alltid sett lite kärvt ut att få framdäcken att kränga ut ordentligt. Särskilt en gång hade vi besvär med detta. Då gick det inte att få linjerna på sidan att löpa lika runt hela fälgen. Men väl på så märktes inget fel. Kan det vara så att Michelin har styvare/tjockare ytterkant på sina däck?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar