Metzeler ur balans...

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Metzeler ur balans...

Inlägg av September »

Får se om orken att klaga infinner sig på måndag - när vi är kvitt värmeböljan med +32C...

Oval fälg borde ju ha gett sig till känns med det tidigare däcket på, eller..?

I mitt inlägg ovan var jag ju inne på att ge f-n i hoppandet, men efter en ny tur börjar jag inse att det nog inte kommer att funka. Man kör visst ganska ofta i spannet 55 - 70 km/tim och det känns ju inte helt OK att ta en snäv kurva i 70 med ett framdäck som studsar. Nog borde det påverka väggreppet.

Suck och stön
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Metzeler ur balans...

Inlägg av Krokmark »

Möjligheten finns ju att det är däckfirman som gjort fälgen oval.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Metzeler ur balans...

Inlägg av Fibern »

Vet du hur dom låste fast hjulet i däckmaskinen?
Har väl hänt att däckfirmor klämt fast fälgen för hårt i maskinen och därigenom skadat denna.
Min kollega som jag använder mig av, klämmer fast fälgen i bromsskivan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Metzeler ur balans...

Inlägg av Fog »

Däckmaskiner är ett gissel, som Fiber skriver kan dom nypa riktigt hårt. Och fälg banor har så många olika legeringar, sen skiljer det från samma tillverkare o leverantör också. Jag är inget eker proffs men jag ekrar mina egna fälgar, det tar tid o jag håller inte på för långa stunder då det är lätt att tappa bort sej. Jag hade också ett pendlande styret, på den Transalp jag köpte. Jag konstaterade på däckfirma att det var perfekt balanserat men fälgen slog i sidled samt bula utåt. Så det var bara att riva o rikta, helt bra kommer den aldrig bli för mej. Då jag har ett slag märke i fälgen o kanske borde byta, men det blev nästan helt pendel fritt. Oj vad text det blev sorry.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Metzeler ur balans...

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag har haft lite gung vid 60 70 på min Tramsa jag också så nu när jag bytte däck idag kontrollerade jag fälgarna.
Framfälgen var orund på 0,8mm och sida 0,6 mm och bak var det mindre. Det får vara max 2 mm så det var långt under.
Så det måste vara däck eller montering det beror på åtminståne på min.
Jag gjorde ren kanten som däcket glida upp på från gummirester innan jag monterade.
Om det var det berodde på vet jag inte men gungning var borta när jag provkörde.
Nisse
Skriv svar